• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Groei voor H&M: meer winst en nieuw beautyconcept

Groei voor H&M: meer winst en nieuw beautyconcept

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Afgelopen herfst introduceerde H&M een nieuw, uitgebreid schoenenconcept voor dames, heren, tieners en kinderen. Nu kondigt het Zweedse modebedrijf aan ook een nieuwe beautyformule te lanceren. Het gaat om een breed assortiment met make-up, bodycare en haarproducten. In de herfst kunnen consumenten bij 900 H&M-winkels en online terecht voor het nieuwe concept.

H&M heeft al langer de strategie om te groeien door het productaanbod uit te breiden. Zo kwam de keten begin vorig jaar al met H&M Sport: een activewearcollectie voor mannen, vrouwen en kinderen met onder andere winddichte en waterafstotende hardloopjacks, yogakleding, tennisbroekjes en beschermende fleecejassen.

H&M opent dit jaar webshop in België

De Zweedse modeketen groeit ook met meer winkels. In het afgelopen boekjaar opende H&M 379 nieuwe winkels. Dit jaar moeten dat er nog meer worden. CEO Karl-Johan Persson laat in het jaarrapport weten dat H&M in 2015 400 winkels wil openen. Ook in nieuwe markten: Taiwan, Peru, Cacau, Zuid-Afrika en India. De grootste uitbreiding zal plaatsvinden in bestaande markten waar nog een groot potentieel is om verder te groeien. De meeste nieuwe winkels openen in China en de VS, maar ook in andere grote markten zoals Polen en Duitsland. H&M laat weten ook meer winkels te gaan openen voor de formules COS en & Other Stories dan in 2014.

België gaat dit jaar eindelijk een webshop krijgen van H&M. Het concern gaat ook webwinkels openen in Bulgarije, Tsjechië, Hongarije, Polen, Portugal, Roemenië, Slowakije en Zwitserland.

Omzet en winst H&M stijgen in boekjaar 2014

Persson zegt tevreden terug te kijken op het afgelopen boekjaar. De collecties werden volgens de CEO goed ontvangen en dat resulteerde in een omzetstijging van 18 procent. De omzet kwam uit op 1,51 miljard Zweedse kroon (16,3 miljard euro). De brutowinst steeg met 17 procent naar 89,1 miljard Zweedse kroon (9,6 miljard euro), wat overeenkomt met een brutomarge van 58,8 procent. De winst na aftrek van belastingen steeg ook 17 procent en kwam uit op 19,9 miljard Zweedse kroon (2,1 miljard euro).

"We hebben nog een spannend jaar voor de boeg, met nieuwe kansen en uitdagingen," zegt H&M's CEO. "Het boekjaar 2015 is goed van start gegaan, met een sterke verkoop in december en januari. Hoewel de steeds duurder wordende dollar invloed zal hebben op onze inkoopkosten, zullen wij ervoor zorgen dat we altijd het beste aanbod voor de klant hebben, in alle markten waarin we actief zijn. Ik heb het dan over mode, kwaliteit, prijs en duurzaamheid. Die dingen vormen de basis van ons bedrijf."

COS
H&M
Hennes Mauritz
Monki
OTHER STORIES