• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • CEO Oliver Frielingsdorf: ‘Gaastra is klaar om gas te geven’

CEO Oliver Frielingsdorf: ‘Gaastra is klaar om gas te geven’

PARTNER CONTENT
Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Terwijl de zon door de grote glazen gevel naar binnen schijnt geeft Oliver Frielingsdorf, de kersverse algemeen directeur van Gaastra, een tour door het nautische hoofdkantoor in de Houthavens van Amsterdam. Een mooiere locatie kan het merk zich niet wensen: het uitzicht op de grootscheepse bedrijvigheid in de omringende havens is ronduit fantastisch. “Alleen een zeilbootje aan de steiger ontbreekt nog”, lacht hij. Casual in blazer over een sportieve polo en met zijn zongebruinde gezicht en baardje, is Frielingsdorf zelf een wandelend reclamebord voor het merk. Hij heeft veel affiniteit met de zeilwereld. Na onder meer voor Triumph International, Tommy Hilfiger en de VF-groep te hebben gewerkt, werd hij aangesteld om de internationale expansie van het merk kracht bij te zetten.

Connectie met water
“De afgelopen jaren lag de focus van Gaastra op een goede positionering in de Benelux en Duitsland. Er zijn dus volop groeimogelijkheden”, vertelt hij. “Momenteel zitten we in een fase waarin we ook andere markten betreden: Frankrijk, Italië, Spanje en sinds kort ook Scandinavië. Zo hebben we net een winkel geopend in Malmö en in oktober volgt een winkel in Stockholm. In Kopenhagen hebben we al een shop-in-shop bij departmentstore Illum.” Op stapel staat tevens de lancering in Engeland, waar het merk met ingang van de voorjaarscollectie voor 2016 verkrijgbaar zal zijn. De connectie met water is binnen de expansiestrategie niet onbelangrijk. Een merk dat zo verweven is met zeilen laat zich uiteraard makkelijker verkopen in echte waterlanden- of steden. “We hebben natuurlijk al een hele community van mensen die Gaastra kennen van internationale sportevenementen die wij sponsoren. Denk aan Sneekweek, Ronde om Texel, Regatta de Saint Barth en Copa del Rey in Palma Mallorca. Een mooi voorbeeld is ook de kledingsponsoring van Team Brunel tijdens de Volvo Ocean Race, dat in de laatste etappe een stopover maakte in Scheveningen.” Op uitnodiging bracht Gaastra die dag retailers, partners en consumenten in contact met de zeilwereld. De speciale eventcollecties die worden uitgebracht belanden uiteindelijk ook in de winkel en zijn echte collectors items.




Van haven tot jachtclub
Momenteel is het inkoopseizoen voor lente/zomer 2016 in volle gang en wordt deze collectie vanuit de showrooms in Europa gepresenteerd aan de winkeliers. Nieuw is dat de heren- en damescollecties vanaf dit seizoen zijn onderverdeeld in drie verschillende lijnen: Sport, Yachtclub en Sailmaker (voorheen Sport en Breton). “We hebben hiervoor gekozen om sterker te kunnen inspelen op het DNA van het merk en de zogenaamde user moments”, legt Frielingsdorf uit. “De Sport-lijn is ontwikkeld op basis van functionaliteit, gecombineerd met de juiste dosis fashion door het gebruik van aantrekkelijke, frisse kleuren. Het ruige en stoere Sailmaker haakt in op de momenten dat er minder gezeild wordt en mensen bijvoorbeeld in de haven aan hun boot knutselen en die voorzien van een nieuwe laklaag. Hier is het kleurpalet wat zachter, een beetje denimachtig. Yachtclub heeft een nettere uitstraling, meer sophisticated en preppy.”

De juiste mensen aan boord
Om de zichtbaarheid van het merk te vergroten presenteerde Gaastra de nieuwe collectie op diverse beurzen. Van de Amsterdamse Modefabriek en Kleine Fabriek (waar de meisjeskledinglijn werd gelanceerd) tot Moda in Birmingham. Door gebruik te maken van grote zeilen werd de nautische lifestyle vertaald naar een inspirerende omgeving. Stap voor stap realiseert Gaastra een flinke groei en er liggen nog nieuwe afzetmarkten in het verschiet. “Zo hebben we een kleine winkel in Newport (thuisstad van de bekende zeilrace America’s Cup) om de Amerikaanse markt te verkennen. Andere landen staan op de wishlist, zoals Portugal, Turkije, Polen, Oostenrijk en Zwitserland. Ja, we hebben een flinke to-do-list”, beaamt Frielingsdorf. “Maar het merk is er rijp voor: we hebben alle ingrediënten in huis om gas te geven, niet alleen qua productaanbod maar ook wat betreft infrastructuur, logistiek en backoffice. En misschien nog wel het belangrijkste is dat we de juiste groep mensen aan boord hebben om in de versnelling te gaan.”

www.gaastra.eu

GAASTRA
Partner Content