• Home
  • V1
  • Columns
  • Swatch groeit in Q1 ondanks dalende vraag naar luxe

Swatch groeit in Q1 ondanks dalende vraag naar luxe

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

's Wereld's grootste horlogemaker Swatch Group

heeft in de eerste maanden van 2013 een tweecijferige omzetstijging geboekt. De groep maakte kwartaalcijfers niet bekend, maar onthulde wel dat de omzet de afgelopen paar maanden met 12,2 procent was gegroeid.

In China groeide de omzet van producten in het midden- en laagsegment met dubbele cijfers, maar de vraag naar luxegoederen daalde de afgelopen maanden. Middensegmentsmerken als Tissot en Longines blijven het goed doen in Azië.

"We verwachten in de Chinese markt enkel-cijferige omzetgroei voor het hoge segment, waaronder Breguet, Blangpain en Jaquet Droz," zei Swatch voorzitter Nayla Hayek in een gesprek met Reuters. "De andere merken zullen zeker meer groeien, zij doen het erg goed." Hayek benadrukt dat de luxemerken het ook goed blijven doen, maar dat de groei alleen niet meer dubbel-cijferig is.

Onlangs nam de groep de Amerikaanse juwelier Harry Winston over voor 1 miljard dollar. Hayek benadrukt dat er verder geen overnames van juweliers zullen plaatsvinden. "We hebben sieraden bij Breguet en Omega, dat is voorlopig genoeg," aldus Hayek. Wel wil de groep de horloges van Harry Winston in de groothandel introduceren, hetgeen het aandeel in horloges waarschijnlijk zal verhogen.

Het Swatch merk, bekend om zijn gekleurde plastic bandjes, introduceert een nieuw mechanisch horloge, de Sistem 51, die voor 130 Zwitser francs (106 euro) verkrijgbaar zal zijn. Volgens Hayek zal het merk met name hierdoor blijven groeien. "We zetten dit horloge ook in op de Aziatische markt, waar mensen dol zijn op mechanische horloges die normaal gesproken veel meer kosten en die zij niet kunnen betalen," aldus Hayek.
Swatch