• Home
  • Press
  • Mode
  • In gesprek met Laauw

In gesprek met Laauw

PRESS RELEASE
Door Press Club

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Sinds afgelopen najaar verkoopt Omoda het tassenmerk Laauw, je misschien wel bekend van hun zéér fashionable Instagram-feed of onze recente tv-reclame. In 2016 werd het merk opgericht door Rob, Dorus en Joep, drie vrienden met een passie voor de wereld ontdekken en lifestyle. Hun laatste collectie is gebaseerd op de Georgische hoofdstad Tbilisi. We zijn nieuwsgierig; wat is het verhaal hierachter? Hoog tijd dus om elkaar beter te leren kennen en een kijkje achter de schermen te nemen bij Laauw. We zijn in Waalwijk, de plek waar de mannen met elkaar opgroeiden en waar het allemaal ooit begon, en spreken met Rob.

De Laauw-stijl is stoer en minimalistisch, als ik het zo mag omschrijven. Komt deze stijl voort uit jullie eigen smaak, of is dit een bewuste positionering geweest?

“De stijl van Laauw komt zeker voort uit onze eigen smaak, want je kunt niet iets maken waar je zelf niet achter staat. Maar we wilden ons natuurlijk ook onderscheiden van wat er al was. Wij zagen dat de bestaande tassenmerken óf heel speels, óf heel degelijk waren. Wij zijn daar met Laauw mooi tussenin gaan zitten. Onze ontwerpen zijn klassiek, maar hebben speelse details, zoals de contrasterende kleur leer aan de binnenzijde. Daarnaast zijn onze tassen unisex. Mannen in Nederland zijn nog niet zo gewend aan het dragen van een tas, al is dat wel gegroeid in de afgelopen drie jaar. Wat echt kenmerkend is aan Laauw is het stugge leer en de matte uitstraling; vooral dat laatste was destijds echt nieuw en spreekt zowel mannen als vrouwen aan. De Tbilisi-collectie is gemaakt van volnerfleer met een open structuur, wat betekent dat het stevig is en gaat leven in gebruik; als je er met je nagel overheen gaat, zie je dat. Je moet dus wel tegen een krasje of vlekje kunnen, haha.”

In gesprek met mede-oprichter Rob op het kantoor van Laauw in Waalwijk.

In de twintigste eeuw bloeide de leerindustrie in en rondom Waalwijk weeldig. Hoe is leer op jullie pad gekomen?

“Vroeger was het zo: groeide je hier in de regio op, dan ging je ‘iets’ met leer doen. Zo was mijn opa schoenmaker hier in Waalwijk. Ik heb als kleine jongen vaak in de schoenfabriek achter het huis van mijn opa gestaan. Later ben ik bij een bedrijf terechtgekomen dat lederen bekleding van onder andere trappen deed; zo heb ik destijds trouwens ook Omoda leren kennen!”

Oh, de Omoda-trap, wat grappig (FYI, de trap in het hoofdkantoor van Omoda is helemaal bekleed met leer). En toen dacht je later, ‘Hé, Omoda, daar moeten onze tassen komen te liggen’?

“Ja zeker, toen vond ik het al een tof bedrijf. Toen we net startten met Laauw heb ik contact gezocht, en nu, een paar jaar later, liggen we in jullie winkels en online shop. Mooi hè!”

Jullie groeiden dus op met de ambachtelijke geschiedenis van Waalwijk als hart van de leerindustrie. Hoe ontstaat er dan zo’n jong, fris tassenmerk?

“Dorus, Joep en ik hadden dezelfde passies; lifestyle, reizen, ontwerpen en ondernemen. Ieder had z’n eigen specialiteit; Dorus het online gedeelte, Joep het vertellen en schrijven van verhalen, ik het bedenken en uitwerken van concepten. Dorus ging in Madrid wonen, Joep reisde door Azië, en we vroegen onszelf af, kunnen we dat ontdekken, die passie voor reizen, niet combineren met onze roots uit Waalwijk. Nou, zo ontstond het idee voor de eerste collectie van Laauw: ambachtelijke tassen om de wereld mee te ontdekken. Daarom is ‘This world is yours’ ook onze slogan en vind je een wereldkaart als voering in onze tassen. De basis van Laauw is dus een combinatie van werelden. Iedere grote, reguliere collectie die we maken is gebaseerd op een stad. De eerste was Madrid, de tweede is Tbilisi.”

De kenmerkende contrasterende kleur leer aan de binnenzijde van het hengsel en de wereldkaart als voering.

Waarom Madrid en Tbilisi?

“Dorus woonde in Madrid, waardoor wij er allemaal wel met regelmaat kwamen en verliefd werden op de stad. Dat was dus een logische eerste keuze, ook omdat het een stad is die wel alom bekend is, maar waar nog niet iedereen per se is geweest. De volgende stad die we zouden kiezen moest een waardige opvolger zijn voor Madrid. Laauw staat voor open mindedness, oftewel ‘niks is verkeerd totdat het tegendeel bewezen is’. Het moest geen voordehandliggende keuze worden dus. In een brainstorm opperde iemand Tbilisi, en dat sprak ons allemaal wel aan. We zijn de stad gaan ontdekken en al snel vormde er zich voor ons een verhaal bij de stad. Ik had er zelf helemaal geen verwachtingen bij, want ik kende de stad niet, dus ik was blij verrast. Tbilisi is schitterend om te zien, er gebeurt zoveel en het contrast is zo groot. Sommige stukken zijn heel rauw, alsof je door een oorlogsgebied loopt, maar honderd meter verder vind je de winkels van Louis Vuitton en Prada op een rij. Een hele indrukwekkende en diverse stad dus, waarmee een nieuwe Laauw-collectie was geboren. Ook de Tbilisi-tassen zijn allemaal gekoppeld aan een wijk in de stad.”

Hoe ziet het ontwerp- en productieproces bij Laauw eruit van begin tot eind?

“Alles begint met een verhaal. De eerste stap in ons proces is brainstormen en een verhaal bij een schets bedenken, of het nu om een reguliere collectie gaat of om een eenmalige samenwerking. We maken niet alleen een product, we bieden een beleving. En dat bereik je met een verhaal. Dat is de basis van onze marketing, want op deze manier ontstaat er vanzelf interesse; verhalen wekken namelijk nieuwsgierigheid."

De iconische rugtas van Laauw.

"We hebben een atelier in Amsterdam, waar we met een klein clubje brainstormen. Als er een begin is maakt Frankie, ons Head of Design, een ontwerp en wordt er een eerste sample gemaakt. Dat is het leuke aan Waalwijk; leer en fournituren kun je hier op iedere hoek van de straat krijgen. Zo’n sample wordt dus lokaal gemaakt en gaat vervolgens naar Portugal of India. In India werken we al langere tijd samen met echte vakmensen, die leveren fantastische kwaliteit. Collecties waar we snel voor moeten schakelen laten we in Portugal produceren. Soms wil je namelijk inspelen op een gelegenheid, zoals de festivalzomer, of blijkt dat een bepaald model het heel goed doet en we daar een nieuwe variant van uit willen brengen. Na productie komen de tassen naar Nederland en verkopen we ze zelf online en liggen ze in mode- en lifestylewinkels die wij tof vinden en bij Laauw passen.”

En eigen winkels, is dat iets wat jullie ambiëren?

“Zeker, maar dan niet in de traditionele zin van het woord. We focussen ons nu allereerst op internationale uitbreiding naar Duitsland, maar in de toekomst zie ik ons wel concept stores of brand stores openen waar we de beleving die voor ons zo belangrijk is kunnen bieden. Nu geven we bijvoorbeeld ook al workshops waarin mensen hun eigen tas kunnen ontwerpen. Hoe vet zou het zijn om in verschillende steden in de Randstad ‘Laauw & friends’ te hebben, waar we bijvoorbeeld ook andere merken die wij tof vinden een podium kunnen geven? Zo’n concept zien we wel zitten.”

Dat is sowieso wel jullie ding hè, samenwerkingen?

“Ja, absoluut. Bij Laauw geloven we echt in de kracht van samenwerken en input van buitenaf. Zo ontstaan er altijd gave, nieuwe dingen waardoor je ook weer bij hele andere doelgroepen terechtkomt. We staan altijd open voor nieuwe samenwerkingen, hoe onwaarschijnlijk ook. En niet alleen met kunstenaars of influencers, wat bijzondere en uitgesproken creaties oplevert, maar ook met ‘de gewone mens’, bijvoorbeeld door middel van onze workshops. Zo blijven we dicht bij onze klant staan en weten we waar behoefte naar is. Maar ook op andere vlakken werken we graag samen. We hebben veel contact met andere ondernemers, sommigen zijn zelfs partners. Iedereen voegt weer wat toe. Maar er is één klein team verantwoordelijk voor de visie van Laauw. Daardoor behouden we onze koers.”

Enkele unieke kunststukken die Laauw in samenwerking maakte met artiesten Loes van Delft en Robert Aalbers.

Jullie zijn online erg actief en doen het goed op Instagram. Betekent dat dat jullie tassen gericht zijn op jongeren?

“Nou, we hebben destijds wel bewust de keuze gemaakt om ons op één doelgroep te focussen, en dat waren inderdaad jongeren. Dat sloot gewoon het beste aan bij de identiteit van Laauw. Maar het toffe is dat we nu zien dat dezelfde tas door iemand van 18 en iemand van 65 wordt gekocht. In principe kan iedereen een tas dragen, het is maar net wat jouw smaak is. En dan blijkt dat Laauw niet alleen bij jongeren past, maar net zo goed bij andere leeftijden.”

Wat voor collecties of samenwerkingen kunnen we binnenkort van Laauw verwachten?

“We gaan een aantal bestsellers in nieuwe varianten uitbrengen, waaronder een heuptasje en een schoudertasje. Een nieuwe reguliere collectie duurt nog wel even, want onze Tbilisi-collectie is uit sinds afgelopen najaar en ons streven is om om de anderhalf of twee jaar een nieuwe collectie te droppen. Ik durf wel alvast te zeggen dat de volgende collectie sowieso op een stad buiten Europa gebaseerd gaat worden, wellicht een in Afrika. Later dit jaar lanceren we nog een samenwerking met een bekende Nederlander. En verder lijkt het me wat betreft samenwerkingen heel tof om een keer samen te werken met een ander tassenmerk. Lekker onverwacht, net alsof de Burger King en de McDonalds zouden samenwerken, haha. Of een samenwerking met Omoda natuurlijk; ‘Laauw by Omoda’ klinkt goed!”

Laauw-tassen zijn er in allerlei verschillende modellen en maten.

Ik heb nog wat vragen van onze klanten meegenomen. Allereerst: importeren jullie materiaal, of gebruik je veel uit eigen land?

“We proberen zoveel mogelijk lokaal te doen, maar dat is tegelijk ook erg kostbaar. Het leer voor onze grote collecties komt uit Europa en Azië, maar we werken ook met Nederlandse looierijen die experimenteren met nieuwe vormen van leerbewerking. Vanwege de kostbaarheid maken we daar dan bijvoorbeeld een exclusief kunststuk van. Maar we zijn er als merk zeker bewust mee bezig om zoveel mogelijk lokaal te werken.”

Wat is de gemiddelde levensverwachting van Laauw-tassen?

“Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe intensief je ‘m gebruikt en hoe zwaar je ‘m belaadt, maar als je de tas goed onderhoud gaat ie een leven lang mee. Het is ook een kwestie van smaak; de een wil graag een ruige, gehavende look, de ander wil ‘m wat gepolijster hebben. Binnenkort komen we met een eigen onderhoudslijn om je Laauw-tas perfect te kunnen onderhouden.”

Welke tas gebruik je zelf het meest en wat zit er in?

“De backpack is by far m’n favoriet, omdat het zo’n lekkere toonzetter is wat stijl betreft. Maar de laptoptas gebruik ik het meest. Als ik op stedentrip ga draag ik een klein tasje op m’n borst. Ik wil niks in m’n broekzakken hebben, dus alles gaat daarin; portemonnee, telefoon, kauwgom, zonnebril. De standaard uitrusting dus.”

Mede-oprichter Rob vertelt ons alles over Laauw.

Laauw, met recht een ondernemend en ambitieus merk te noemen. Wat is jouw favoriete tas uit hun Tbilisi-collectie? Bekijk de volledige collectie online of kom langs in onze winkels in Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Zwolle waar hun tassen in reallife te bewonderen zijn.

laauw
Omoda
Press Release