KvK organiseert ondernemersevenement Road2theWorld
KvK organiseert ondernemersevenement Road2theWorld
Nederlandse bedrijven hebben volop kansen over de grens – ú mogelijk ook! Met het netwerk en de dienstverlening van de KvK ligt de wereld aan uw voeten. Kom 14 juni naar Road2TheWorld, het event voor ondernemers met internationale ambitie.
Event Road2TheWorld
Succes in het buitenland begint met weten waar uw kansen liggen. En een goede strategie om die markten te veroveren. Overweegt u om de stap te wagen of kijkt u al wat langer over de grenzen, u bent dinsdagmiddag 14 juni van harte welkom op het event Road2TheWorld. Meld u gratis aan en kies voor een van de drie locaties: Den Bosch, Den Haag of Zwolle.
Waarom mag u Road2TheWorld niet missen?
- U kunt een inschatting maken van de internationale kansen voor uw eigen bedrijf.
- Het wordt u duidelijker waar u moet beginnen als het om exporteren of importeren gaat.
- U wordt geïnspireerd: door de wol geverfde ondernemers vertellen over hun successen, valkuilen, dichte deuren en bijzondere cultuurverschillen.
- Er staat een team van deskundige adviseurs voor u klaar met praktisch, kort en kosteloos advies.
Wat levert Road2TheWorld u op?
- U krijgt uitgebreide informatie over exporteren en importeren.
- Handvatten, zoals de KvK importeer- en exporteerwijzer, om meteen te beginnen.
- U weet meer over de spelregels van het internationale handelsverkeer en van wat er allemaal komt kijken bij transport, levering en betaling.
- U krijgt een goed beeld van verschillende buitenlandse markten.
U kunt op elk gewenst tijdstip aanschuiven en deelnemen aan de programmaonderdelen die tussen 15.15 en 18.00 uur continu plaatsvinden.
13:30 | Inloop en stands open op het netwerkplein |
14:15 | Opening door dagvoorzitter (KvK) - Presentatie: "Nieuwe inzichten internationaal zakendoen: hoe pakt een ondernemer dat aan?" |
14:35 | Keynote speaker (ondernemer) - "Iedereen kan ondernemen in het buitenland" |
15:15 - 15:30 | Break |
15:30 - 16:45 | Export-pitches in break out room |
15:45 - 16:30 | Sessie import - Te doorlopen stappen, ervaringsverhaal van een ondernemer en inzicht in de belangrijkste landen. |
16:30 - 17:00 | Break |
16:45 - 18:00 | Import-pitches in break out room |
17:00 - 17:45 | Sessie export - Te doorlopen stappen, ervaringsverhaal van een ondernemer en inzicht in de belangrijkste landen. |
17:30 | Borrel op het netwerkplein |
Aanmelden Road2TheWorld
Je bent ondernemer dus je zoekt altijd naar kansen. Maar wat nou als die kansen in het buitenland liggen? Dan moet je je grenzen verleggen. Kom daarom naar het event Road2TheWorld van de KvK op dinsdag 14 juni.
Voor wie?
Bent u ondernemer uit het Midden-en Kleinbedrijf die producten of diensten in het buitenland wil verkopen of producten wil importeren en:
- al concrete plannen heeft
- zich wil oriënteren en
- een nieuwe markt wil ontginnen?
Event Road2TheWorld
Kansrijke markten, de juiste contacten. Op drie locaties in het land kunt u op 14 juni 2016 praktische informatie krijgen over exporteren en importeren, handvatten, spelregels en een overzicht van buitenlandse markten.
-
Persoonlijk advies van deskundigen
Stel uw vragen aan adviseurs van bijvoorbeeld de KvK, de Belastingdienst en de Douane. En aan ervaren ondernemers! -
Ervaringen van andere ondernemers
Kom in contact met buitenlandse netwerken en potentiële zakenpartners. En leer van hun ervaringen. -
Informatie over kansrijke markten
Laat u informeren over verschillende exportmarkten, importmogelijkheden, wetten en regels.
Waar
Bezoek Road2TheWorld en kies uw locatie:
- Den Haag – Kyocera Stadion
- Den Bosch – Timmermans Infra Stadion De Vliert
- Zwolle – IJsseldelta Stadion
Zakendoen met...
Als het om zakendoen gaat kent elk land zijn eigen regels en gebruiken. Een goede voorbereiding loont. De adviseurs van de KvK delen graag hun kennis met u.
Heeft u internationale ambitie?
Kansrijke markten, de juiste contacten. De KvK organiseert op 14 juni het event Road2TheWorld voor ondernemers met internationale ambitie. Op drie locaties in het land kunt u praktische informatie krijgen over exporteren en importeren, handvatten, spelregels en een overzicht van buitenlandse markten.
Risico’s mijden bij zakendoen met België: 10 tips
Stel u verkoopt bouwmaterialen. Net als veel branchegenoten biedt u deze materialen aan via een website. Bij een Nederlandstalige website heeft u dan ook kans op aanvragen vanuit België. Deze extra orders zijn mooi meegenomen. Vergeet echter niet om uw deal goed af te sluiten. Weinig tijd? Lees dan in elk geval de 10 tips voor leveren aan België.
Weinig tijd: wat kunt u doen?
De Belgische klant zegt bijvoorbeeld toe direct 30% aan te betalen. Hij wil ook direct een chauffeur sturen om de materialen op te halen en stuurt alvast zijn bedrijfsgegevens. Die heeft u nodig om een factuur op te maken. U wilt echter zeker weten dat u ook de overige 70% van de factuur tegemoet kunt zien, voordat u de materialen aan de koper meegeeft. Terwijl de chauffeur onderweg is, checkt u onderstaande tips.
- Vraag de koper om een recent uittreksel uit het Belgische register van bedrijven.
- Check of de persoon met wie u de deal sluit inderdaad de ‘patron’ is en mag tekenen.
- Check het bedrijf op internet: wat wordt er over het bedrijf gezegd?
- U kunt zelf ook kijken of u het bedrijf online vindt in het Belgische register met behulp van het ondernemersnummer.
- Maak duidelijk welke internationale leveringscondities (Incoterms® 2010) u hanteert.
- Laat de chauffeur zelf inladen, behalve als u per mail hebt afgesproken om te helpen. Als de leveringsconditie ‘af fabriek’ is, stopt uw verantwoordelijkheid voor de goederen namelijk al bij het inladen.
- Laat de chauffeur een handtekening zetten op een vervoersverklaring bij afhaaltransacties.
- Vraag of u het paspoort of rijbewijs van de chauffeur mag inkijken.
- Bij twijfel altijd de Nederlandse BTW doorbelasten aan de buitenlandse klant.
- En als het even kan: waarom geen boter bij de vis? Direct het gehele factuurbedrag op uw rekening!
Zakendoen met China? Regel uw betalingsvoorwaarden!
Als u in China ‘ja’ zegt tegen een deal, dan is de deal gesloten. Terwijl u de afspraken nog schriftelijk wilt vastleggen en wacht op een getekend contract, blijkt dit voor uw Chinese zakenpartner minder belangrijk te zijn. De Chinese zakencultuur kenmerkt zich door vertrouwen. Chinezen steken tijd in het opbouwen van een relatie, voordat ze overgaan tot zakendoen. Het snel sluiten van contracten creëert daarom vaak afstand. Dit betekent niet dat u niets hoeft vast te leggen.
Wat kan er mis gaan?
Stel u spreekt af om in termijnen te betalen. Maar wat als de betalingen uitblijven, ondanks uw aanmaningen? Terughalen van de goederen is een kostbaar, dus u overweegt de goederen ‘aan de ketting te leggen’ totdat de order is betaald. De Chinese douane zet de containers dan in de opslag. Het aan de ketting leggen van goederen kan maanden duren, terwijl u probeert een betaling af te dwingen. In de tussentijd betaalt u extra kosten zoals douanerechten, opslag- en energiekosten. In het slechtste geval verdwijnt de Chinese afnemer buiten beeld. U moet de goederen dan alsnog terughalen, of verkoopt ze ter plaatse aan een ander, vaak tegen een lager bedrag.
Voorkom een ‘worst case scenario’
Denk daarom van tevoren na over wat er mis zou kunnen gaan, en hoe u dit kunt voorkomen. Zo kunt u in de offerte al de betalingsvoorwaarden opnemen. U kunt bijvoorbeeld vastleggen dat uw Chinese klant met een Letter of Credit gaat betalen. Dit kost hem geld, maar geeft u wel de zekerheid dat u uw geld ontvangt. Mogelijk wil uw klant onderhandelen over deze kosten. Bedenk ook welke leveringsvoorwaarden voor u het meest interessant zijn. Deze zogenaamde Incoterms®2010 zijn standaard internationale afspraken op het gebied van transport. U kunt kiezen uit verschillende varianten. Let overigens wel op dat uw klant zich ook houdt aan de gemaakte afspraken.
Meer tips bij Road2theWord
De adviseurs van Kamer van Koophandel spreken jaarlijks honderden ondernemers die willen starten op de Chinese markt. Ook het goede netwerk van onze adviseurs met intermediaire partijen en ander overheidsdiensten, helpt u om snel de juiste contacten te leggen.
Dubai, deur tot het Midden Oosten
Dubai is het meest bekende emiraat van de zes Verenigde Arabische Emiraten. De Emir van Dubai - Mohammed bin Rashid Al Maktoum en zijn familie zijn zeer vooruitstrevend en investeren flink mee in grote, innovatieve projecten.
Innovatieve projecten
Hoewel het een klein land is met beperkte bodemschatten, kent het land een enorme economische groei en vooruitstrevendheid. De belangrijke families uit Dubai ondernemen uiteraard mee, wat doorgaans hoort bij de cultuur. Welke kansen biedt Dubai aan Nederlandse ondernemers? Twee kansen lichten wij voor u uit.
Toerisme in Dubai
Dubai is een plek van ‘beleven’. Kansen liggen er voor ondernemers die een beleving bieden of actief zijn in de toeristische sector. Trendsetters verwachten dat Dubai een soort “uitrustplek” gaat worden voor Europeanen, die in Azië op vakantie geweest zijn – een soort stedentrip. Dit kunt u nu al zien aan de vele hotels en appartementen die zijn gebouwd. Naast de accommodatie blinkt Dubai uit in haar belevingseconomie zoals een overdekte skibaan, themaparken en samenwerkingsverbanden met toonaangevende musea. Meer investeringen in de komende jaren liggen voor de hand.
Duurzaamheid
Dubai is de plek van nieuwe vervoersconcepten en bouwconcepten. Bedrijven worden aangetrokken om hun nieuwe techniek in Dubai vorm te geven en te ontwikkelen. Tien jaar geleden is de bouw van Masdar-city begonnen. Een duurzame stad met moderne aanpak van duurzaamheid. Soms gestoeld op nieuwe technieken, soms op oude principes die toch zo slecht niet waren. Daarnaast is er een universiteit met vele samenwerkingsmogelijkheden en uiteraard regelmatig beurzen en congressen. Ook Nederlandse bedrijven zijn binnen het thema duurzaamheid actief en bezoeken deze evenementen om hun producten aan de man te brengen en hun netwerk uit te breiden. U kunt ook een bezoek brengen aan de vele “businessparken” – waar bedrijven van bepaalde sectoren geconcentreerd zijn.
Oliestaat of zonnecollectoren?
De aanbesteding van het energiebedrijf van Dubai is gewonnen door een bedrijf dat energie opwekt door middel van zon. Best bijzonder voor een oliestaat toch? Het eerste contract ter wereld van deze omvang, waarbij de kostprijs van alternatieve energie goedkoper is dan van fossiele brandstof. Dus ook hierin is Dubai weer baanbrekend. De bedrijvigheid die dit gaat opleveren, trekt veel Nederlandse producenten en toeleveranciers. Veel zakenmensen uit omliggende landen zien Dubai als proeftuin en voorbeeld. Ze gaan naar beurzen en congressen in Dubai en leggen hier contacten en bouwen netwerken. Dubai is bij uitstek de plek om de rest van het Midden-Oosten te leren kennen!
Gestreken overhemd goede binnenkomer
Onvoorbereid naar een nieuwe klant? Dat zal u niet overkomen. U bereidt uw businessgesprekken goed voor. U checkt de achtergrond van uw klant, bereidt uw aanbod voor en schat uw onderhandelingsruimte in. Zeker als u voor het eerst bent uitgenodigd bij een Duitse prospect. Want wie weet opent zich een totaal nieuwe markt via deze potentiële klant. Een goede, eerste indruk maken, is daarom belangrijk. Weet u waar u in Duitsland op moet letten?
Punctueel
Van Duitsers is bekend dat ze hechten aan punctualiteit. Ook zijn Duitsers formeler dan Nederlanders, zowel in kleding als in omgangsvormen. Wat betreft die punctualiteit: zorg dat u op tijd komt op uw afspraak. En mocht dat door een file, ‘Stau’, of een ongeluk ‘Unfall”, echt niet lukken, meldt dit meteen aan uw gastheer.
Auto door wasstraat
Let op dat u uw auto van tevoren even door de wasstraat haalt. Neem meteen het interieur mee bij deze schoonmaakbeurt. Als de klant met u gaat lunchen, dan is het geen pluspunt als u eerst frisdrankblikjes en folders van de stoelzitting moet verwijderen.
Verzorgd
Het kledingadvies voor een bezoek aan onze oosterburen is zakelijk, klassiek en verzorgd. Zorg dat uw overhemd of blouse gestreken is, en uw donkere schoenen gepoetst. Het lijkt wellicht overdreven, maar dat is het niet. Het laat zien dat u uw gesprekspartner serieus neemt, en op alle fronten goed voorbereid bent. Een tip die eigenlijk voor al uw partners geldt, waar ze zich ook bevinden.
Franse consument interessant voor Nederlandse webwinkel
Met 66 miljoen inwoners is Frankrijk na Duitsland de grootste consumentenmarkt binnen de Europese Unie. Een grote markt dus voor Nederlandse bedrijven met een webwinkel.
Veel bezoek aan buitenlandse websites
Vorig jaar kochten 35 miljoen Franse consumenten een of meerdere producten online. Ruim 45% van hen kocht ook bij een buitenlandse webshop. Dat is veel vergeleken met Nederland, waar slechts 23% van de online kopers buitenlandse webshops bezocht. Wilt u met uw webshop ook Franse bestellingen noteren, houd dan met een aantal zaken rekening.
Franse ‘look and feel”
Franse kopers winkelen graag in webwinkel met een voor hen bekende opbouw. Zo zijn Fransen zijn echte ‘catalogus-consumenten’. Ze houden dus van bladeren door uw assortiment, liefst met productspecificaties erbij. Het spreekt vanzelf dat uw site professioneel en correct vertaald moet zijn. Zorg ook voor een goede Franse domeinnaam en voor Franse bekende online betaalmogelijkheden. Persoonlijke mailings en kortingsbonnen zijn ook in Frankrijk populair: in dit opzicht lijken de Fransen erg op Nederlanders.
Productaanpassing?
Niet alle producten zijn geschikt voor de Franse markt. Zo is een restpartij laptops kansloos, aangezien de toetsenborden afwijken van wat wij in Nederland gewend zijn. Ook verkoopt gordijnstof minder goed in een land waar veel huizen zijn voorzien van luiken. Onderzoek naar de smaak en voorkeuren van Fransen als het om uw product gaat, levert daarom vaak nuttige inzichten op. Nog los van misschien noodzakelijke productaanpassingen op het gebied van maatvoering of etikettering.
Van tevoren regelen
Als u echt de Franse markt op gaat, denk dan ook goed na over de logistiek. Hoe wilt u het product gaan verzenden? En wat doet u met retourzendingen? Gaan die naar Nederland of kiest u voor een Frans retouradres? Als extra service naar de klant is elk geval goed een Franstalige helpdesk in te richten. Laat u ook goed informeren over de juridische aspecten van zakendoen met Frankrijk. Denk bijvoorbeeld aan Franstalige algemene voorwaarden en een Franstalig klachtenreglement. En als de zaken dan echt gaan lopen: houd uw omzet in de gaten! Verkoopt u namelijk op jaarbasis voor meer dan 35.000 euro aan Franse particulieren, dan moet u een btw-nummer aanvragen in Frankrijk en Franse btw (TVA) afdragen.
Landeninformatie Frankrijk
Wilt u ondernemen in Frankrijk? Raadpleeg dan voor uw voorbereiding de landenpagina van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, een vaste samenwerkingspartner van de Kamer van Koophandel.
Deuren naar Iran langzaam open
Door het internationale akkoord met Iran, gaan de deuren naar dit land langzaam weer open. Het opheffen van de sancties verloopt stapsgewijs en verschikt per sector. Wilt u zakendoen met Iran? Houd dan steeds de actuele stand van zaken in de gaten.
Is uw product geschikt?
Laat u goed bijvoorbeeld goed informeren of uw product of dienst al naar Iran geëxporteerd mag worden. Dit kunt u checken bij de Centrale dienst in- en uitvoer van de Douane. Ook al is uw product geschikt voor Iran, dan nog blijft exporteren in een aantal gevallen lastig. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer u veel belangen en belangrijke relaties in de Verenigde Staten heeft. In Europa zijn er alleen nog sancties op basis van de nucleaire problematiek. Maar de VS hebben ook eigen sancties als het gaat om raketten en mensenrechten. Dit betekent vaak dat u goederen, die geproduceerd zijn in de VS niet kunt doorvoeren naar Iran. Dit kan al gelden als uw product slechts voor 10% bestaat uit onderdelen uit de VS.
Contacten in Iran
Nederland heeft een lange traditie van zakendoen met Iran. Veel ondernemers hebben nog steeds banden met ondernemers in Iran Als u opnieuw zaken wilt doen, haal dan deze banden weer aan. U kunt u relatie een bezoek brengen: uw Iraanse klant stelt dit zeker op prijs. Heeft u nog geen contacten in Iran, of wilt u nieuwe contacten leggen? Maak dan gebruik van bestaande netwerken, bijvoorbeeld via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO). Het Netherlands Iranian Business Council (NIBA) – ondergebracht in het Middle East North Africa netwerk – van het NCH en het Iranian Dutch Business Association (IDBA) kunnen u verder helpen met het leggen van contacten. Via deze netwerken vindt u ook bedrijven die al actief zijn in Iran.
Betalingsverkeer
Hou er rekening mee dat betalingsverkeer tussen Nederland en Iran via Nederlandse banken op dit moment nog moeizaam verloopt. Dit heeft deels te maken met technische moeilijkheden, zoals het ontbreken van een aansluiting op het SWIFT systeem. Ook hebben Iraanse banken nog geen nevenvestigingen; in Nederland, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland, en enkele banken in Turkije. Informeer bij uw bank wat de laatste stand van zaken is.
Handige links over zakendoen met Iran
Algemeen vanuit overheid:
- Centrale dienst in- en uitvoer (informatie of product/dienst geëxporteerd mag worden)
- Vanuit de Nederlandse overheid over zakendoen met Iran
- Vanuit de Nederlandse overheid over het reisadvies voor Iran
- Nederlandse ambassade in Teheran
- Sancties tegen Iran
- Export controle strategische goederen
- US department of the Treasury (Amerikaanse site)
Vervoer, EU en verzekeringen:
- EVO en Iran
- Europese Unie over Iran
- Europa NU over Iran
- Landenbeleid Atradius (verzekeraar van transacties met Iran)
Handelsverdrag Mexico gunstig voor Nederlandse export
De afstand, de taal, en de onbekendheid met de politieke en economische situatie maakt dat veel bedrijven nog niet de stap maken naar Latijns-Amerika. Toch liggen er kansen. Neem bijvoorbeeld Mexico.
Handelsverdrag
Mexico heeft een handelsverdrag met de Europese Unie. Hierdoor kunt u producten die vervaardigd zijn in de Europese Unie vaak met een verlaging of vrijstelling van invoerrechten invoeren in Mexico. Dus als u producten levert die in de EU gemaakt zijn, dan kan Mexico vanuit kostenoverwegingen interessant zijn. Voorwaarde is wel dat uw product voldoet aan de eisen van ‘preferentiële oorsprong’. Dit toont u aan door een EUR.1 document bij uw zending te voegen. Dit document kunt u aanvragen bij de Kamer van Koophandel.
Persoonlijk contact gaat voor zakelijk contact
Voordat u zakendoet in Mexico, investeert u in de relatie met uw klant. Mexicanen doen zaken met mensen, niet met bedrijven. Ze willen u dus graag goed leren kennen. Praat daarom niet meteen over zaken, maar over familie, sport en cultuur. Later volgen de zakelijke gesprekken vanzelf. En laat de nuchtere Nederlandse houding een beetje varen. Mexicanen zijn vriendelijk en complimenteus en verwachten dit ook van u. Start liever geen discussies over politiek. Ook al is uw zakenpartner zelf kritisch, ga hier als buitenstaander niet in mee.
Kom op tijd en goed gekleed
Wees zelf precies als het gaat om afspraken, maar verwacht dit niet van uw zakenpartner. Laat u ook niet door het aangename klimaat verleiden tot een casual kledingkeuze. In Latijns-Amerika hecht men erg aan formele en zakelijke kleding. Bewaar dus uw korte broek voor de vrije tijd.
Meer tips bij Road2theWorld 2016
De adviseurs van Kamer van Koophandel beantwoorden dagelijks vragen van ondernemers die willen starten op de Latijns-Amerikaanse markt. Zij beschikken daarvoor over een netwerk van intermediaire partijen, zodat u snel de juiste contacten te legt.
Douane-unie met Turkije interessant voor import
Importeren uit Turkije kan aantrekkelijk zijn. De afstand tussen Nederland en Turkije is goed overbrugbaar, de prijs-kwaliteitsverhouding van producten vaak gunstig, en de productiecapaciteit in Turkije is relatief modern. De douane-unie maakt importeren extra aantrekkelijk.
Douane-unie: geen invoerrechten
Import uit Turkije is meestal vrijgesteld is van invoerrechten. Dit is een gevolg van de douane-unie tussen de Europese Unie en Turkije. Hierdoor zijn bijna alle consumenten- en industriële producten vrij van invoerrechten. Waar u voor de meeste kledingproducten uit China of de Verenigde Staten 12% aan invoerrechten betaalt, hoeft dit bij goederen uit Turkije niet. Dit scheelt aanzienlijk, wanneer u de verkoopprijs van uw producten berekent.
Komt het product echt uit Turkije?
Om gebruik te kunnen maken van deze vrijstelling, moeten de producten die u importeert aantoonbaar in Turkije zijn geproduceerd. Komt het product oorspronkelijk uit een ander EU-land, dan geldt de vrijstelling uiteraard ook.
Bewijs voor herkomst: ATR certificaat
Met een ATR certificaat toont u aan dat uw product aan de voorwaarden voldoet. Dit document vraagt u aan bij uw Turkse leverancier. Uw leverancier regelt dit document bij de Turkse douane. U ontvangt het bij de ontvangst van de goederen in Nederland.
Uitzonderingen
Hoewel het ATR certificaat voor de meeste producten geldt, is er een aantal uitzonderingen. Zo geldt de douane-unie niet voor veel landbouwgoederen en voor sommige staalgoederen. Voor deze goederen betaalt u dus wel invoerrechten en heeft u een ander document nodig, namelijk het EUR 1 certificaat. Daarnaast zijn er producten waarvoor in algemene zin geen invoerrechten op geheven worden, zoals bij veel woonkamermeubelen.
Algemene tips bij importeren
- Wilt u iets laten produceren in het buitenland? Vraag dan eerst samples aan, zodat u de kwaliteit goed kunt beoordelen. Plaats pas een grote bestelling als het product aan uw specificaties voldoet.
- Check of het product voldoet aan de Europese producteisen. Zo moeten veel producten bijvoorbeeld voorzien zijn van CE-markering, kent de import van cosmetica haar eigen regels en stelt ook de Warenwet specifieke eisen.
- Check eigendoms- en eigendomsrechten. Zo geldt er een importverbod voor namaakartikelen, maar ook voor merkartikelen, waarvan de fabrikant geen toestemming heeft gegeven deze te importeren.
Meer tips bij Road2theWorld 2016
De adviseurs van Kamer van Koophandel beantwoorden dagelijks vragen van ondernemers die willen starten op de Turkse markt. Zij beschikken daarvoor over een netwerk van intermediaire partijen, zodat u snel de juiste contacten te legt. Meer informatie over Turkije vind u ook bij RVO: zij bieden specifieke landeninformatie.
Ondernemen in de Verenigde Staten? Zoek partners!
De ondernemende instelling van veel Amerikanen spreekt nog steeds tot de verbeelding van Nederlandse bedrijven. Amerika: het is immers het land van de onbeperkte mogelijkheden. Maar wie in de VS voet aan de grond wil krijgen, zal eerst moeten bedenken waar precies de kansen liggen. De Verenigde Staten is met 50 lidstaten immers een groot land met heel veel potentiele partners. Waar zitten die van u, en hoe komt u met hen in contact?
Sunny California of hip New York?
Iedere regio in de VS vertegenwoordigt specifieke sectoren. Zo is de ‘MidWestvan de Verenigde Staten het centrum van de industrie. Hier liggen volop kansen voor ondernemers binnen uiteenlopende deelsectoren. Denk bijvoorbeeld aan waterbeheersing, zuivel- en voedingsmiddelenindustrie, agro-industrie, duurzaamheidstechnologie, de automotive, de maakindustrie en medische techniek. Handige achtergrondinformatie bieden de sectorrapporten, die van diverse branches in de VS beschikbaar zijn. Ook voor wie zich oriënteert op de markt voor design kan goed in de VS terecht. Er zijn twee zwaartepunten aan zowel aan de west- als aan de oostkust: California en New York. Ondernemers in mode, textiel accessoires, meubels en verlichting leggen hier snel interessante contacten.
Tip: werk met een tussenpersoon
Als het om contacten leggen gaat zijn Amerikanen open, maar in zakendoen werken ze graag met een direct aanspreekpunt in eigen land. Dat kan in de praktijk betekenen dat u een Amerikaanse partner nodig hebt, die uw bedrijf vertegenwoordigt. Een eigen vestiging kan natuurlijk ook, maar dat vraagt meer voorbereiding. Ga daarom eerst in gesprek met netwerkpartners in de regio’s waar u aan de slag wilt. Zo ontmoet u sneller de bedrijven die voor u interessant zijn. En praat eens met Nederlandse bedrijven die al actief zijn in de VS. Hun ervaringsverhalen en tips zijn goud waard.
Alles wat u wilt weten over importeren
Een product uit het buitenland op de Nederlandse markt brengen is een avontuur. Bij het importproces kunt u wel wat hulp gebruiken. Bijvoorbeeld bij de buitenlandse regelgeving waarmee u te maken krijgt. Of als u wilt weten wat een handelsagent voor u kan betekenen.
Importeren, hoe doe je dat?
Importeren gaat over regels en voorwaarden. Wat moet u regelen? Denk aan accijnzen, documenten en vervoer. Of bijvoorbeeld offertes beoordelen en kostprijsberekening. Bekijk in deze animatie de tips voor importeren en word in 2 minuten wijzer.
Importeerwijzer
U wilt uw producten uit het buitenland halen om in Nederland te gaan verkopen? Dan heeft u mogelijk vragen als ‘Hoe vind ik een buitenlandse leverancier?’ of ‘Welke douaneformaliteiten moet ik regelen?’. De importeerwijzer helpt u om belangrijke onderwerpen op een rijtje te zetten.
Importplan
U weet wat en waarom u wilt importeren. Met een importplan maakt u uw plannen concreet. U beantwoordt vragen als: ‘Hoe regel ik het transport en de verzekeringen? Wie zijn mijn concurrenten?‘. De KvK heeft een handig sjabloon ontwikkeld om uw importplan te maken.
Kom 14 juni naar event Road2TheWorld
Nederlandse bedrijven hebben volop kansen over de grens – ú mogelijk ook! Met het netwerk en de dienstverlening van de KvK ligt de wereld aan uw voeten. Kom 14 juni naar Road2TheWorld, het event voor ondernemers met internationale ambitie.
Alles wat u wilt weten over exporteren
Een product of dienst exporteren? De KvK biedt u informatie en inspiratie over de export naar landen buiten de EU en Zwitserland: van informatie over exportdocumenten en antwoorden op veelgestelde vragen tot inspirerende praktijkverhalen en contactmogelijkheden met experts. Een aantal voorbeelden vindt u hier.
Soepel exporteren met de juiste papieren
Bij export buiten de Europese Unie moet u de Douane mogelijk documenten tonen. Als u uw papieren op orde heeft, dan kunt u soepeler uw producten exporteren. Hoe? Bekijk deze animatie voor uitleg in 2 minuten.
Exporteerwijzer
U wilt uw producten in het buitenland gaan verkopen? Dan heeft u vast veel strategische en praktische vragen. Van ‘Ben ik klaar om te exporteren?’ tot ‘Welk land is het meest geschikt?’ De Exporteerwijzer laat u in één oogopslag alle onderwerpen zien die van belang zijn als u gaat exporteren.
Exportplan
U weet wat en waarom u wilt exporteren. Met een exportplan maakt u uw plannen concreet. U beantwoordt vragen als: ‘Hoe regel ik het transport en de verzekeringen? Wie zijn mijn concurrenten?’ De KvK heeft een handig sjabloon ontwikkeld om uw exportplan te maken.
Kom 14 juni naar event Road2TheWorld
Nederlandse bedrijven hebben volop kansen over de grens – ú mogelijk ook! Met het netwerk en de dienstverlening van de KvK ligt de wereld aan uw voeten. Kom 14 juni naar Road2TheWorld, het event voor ondernemers met internationale ambitie.
Aanmelden
Meer informatie en aanmelden: kvk.nl/road2theworld. Deelname aan dit event is kosteloos.