FashionUnited

De laatste tech trends uit de fashion sector

Technologie is niet meer weg te denken uit het ondernemerschap, en dat geldt ook voor de fashion industrie. Stay up to date en lees hier meer over de leading tech trends voor fashion retailers en e-tailers.

1. Clicks & Bricks

Het zal je vast niet ontgaan zijn: eCommerce is en blijft een populair kanaal voor het kopen van fashion en apparel. Toen eCommerce in opkomst was, hadden spelers in de fashion sector massaal ingezet op digital: kledingmerken verkochten via online warenhuizen, zoals Zalando en Fashionchick, en grotere retailers maakten hun eigen webshop. Maar tegenwoordig kunnen ook kleine winkeliers met een flexibel SaaS-platform zeer eenvoudig hun eigen online winkel opzetten en beheren, wat het aantal pure webshops in Nederland deed stijgen. En met de komst van de omnichannel technologie kunnen ook kledingwinkels met een fysieke locatie de kracht van online ervaren. Het laten samenvloeien van de online en offline verkoop, oftewel omnichannel, is nu de belangrijkste trend.

Het zit ‘m allemaal in de kracht van ervaring. Als klant wil je producten vaak nog even ‘beleven’ voordat je ze koopt. Eerst even kijken in de winkel, eventjes passen, de stof zien. Er zijn natuurlijk een tal van nieuwe uitvindingen erbij gekomen die de fysieke winkel ervaring virtueel proberen na te bootsen, zoals een digitale passpiegel. Maar de echte ervaring, die krijg je in de fysieke winkel, gepaard met stylisten op de werkvloer die de klant direct te hulp kunnen schieten wanneer dat nodig is. Is een klant tevreden, dan kan het artikel direct mee naar huis worden genomen. Weet de klant het nog niet zeker, dan kan het product altijd nog online worden besteld. En is iets niet op voorraad, dan kan het product met een omnichannel kassasysteem eenvoudig nageleverd worden. En andersom werkt het hetzelfde. Online iets gezien wat je leuk vindt? Maar toch even liever in het echt kijken? Zo vinden klanten jouw winkel!

2. Smart clothes

Kleding waarmee je kunt bellen? Ja, dat bestaat. Verschillende kledingmerken hebben de stap gezet naar een samenwerking met digitale spelers. Bijvoorbeeld, Levi’s ging een samenwerking aan met Google, waarbij ze samen de Commuter jacket hebben ontwikkeld. Dit kledingstuk is gemaakt met speciale draden die het touch screen effect nabootsen op het stof. Mensen die de jacket dragen kunnen zoal telefoongesprekken starten of aannemen en door hun music playlist scrollen.

Nike richtte zich ook op tech fashion: fit clothes waarbij de stof van het kledingstuk meer gaat ademen wanneer de drager aan het zweten is en winddicht wordt wanneer het kouder is. Ook Uniqlo ging aan de slag met kleding die reageert op warmte: Heattech innerwear voor tijdens de winter die 100x warmer is dan kleding van normaal katoen.

3. Product personalisatie

Personalisatie is razend populair en biedt nieuwe kansen voor professionals in de fashion sector. Zo speelde Thursday Finest, een winkel voor op maat gemaakte sokken van merino wol, in op deze trend door te werken met 3D breimachines. Klanten kunnen aangeven in welke maat, vorm en kleur ze hun sokken willen hebben, waarna de breimachines direct aan de slag kunnen gaan om het product snel aan te leveren.

Klanten houden niet van wachten, dus is het naast personalisatie ook belangrijk dat retailers zich richten op een snelle levering van het product. Door te allen tijde de leverancierscatalogi bij de hand te hebben, zoals in jouw kassasysteem, kun je expressleveringen voor jouw klanten garanderen wanneer dat nodig is.

 

Waarom moet elke fashion entrepreneur alles over omnichannel weten?

Omnichannel is de nieuwe realiteit voor iedereen die verkoopt. Het is geen trend meer, het is de nieuwe realiteit en wat klanten verwachten. Maar wat betekent dit precies voor fashion ondernemers en waar liggen de kansen en voordelen van een goede omnichannel strategie? Wij hebben dit voor jou samengevat.

Wat is omnichannel?

Sommigen verkopen alleen online, anderen alleen offline. De meeste ondernemers echter, verkopen zowel online als ook offline. Of op diverse online kanalen. Iedereen die op meer dan één enkele kanaal zijn producten aanbiedt moet nu verder lezen. Wie mulitchannel verkoopt, biedt zijn producten op meerdere kanalen aan. Bij een multichannel strategie zijn deze kanalen echter niet met elkaar verbonden. Omnichannel is de kunst van het samenvoegen van alle kanalen. Zodat onafhankelijk van waar je klant jouw producten koopt de ervaring, de klantenservice, de branding en de look and feel hetzelfde zijn.

Omnichannel voor je klant

Klanten die een prettige ervaring hebben bij het inkopen komen graag terug. Maar hoe creëer je deze prettige ervaring? Wat betekent shopping-gemak wanneer het gaat om fashion? Klanten willen producten online opzoeken voor ze de moeite nemen helemaal naar jouw winkel te komen. Kan dat bij jou al? Zij willen online bestellen en in de winkel ruilen en retourneren. Kun je al in deze behoefte voorzien? Zijn de producten die online op voorraad zijn ook in de winkel beschikbaar? In andere woorden: Is jouw voorraad wel gesynchroniseerd? Of moet je soms klanten teleurstellen omdat een product wat zij online willen kopen in de winkel toch al is uitverkocht? Klanten willen gemak, en een goed uitgedachte omnichannel aanpak biedt gemak. Ook voor jou.

Omnichannel voor jou

Het klantgemak is belangrijk omdat dat voor terugkerende klanten en omzet gaat zorgen. Echter, omnichannel biedt ook jou veel gemak:

  • Centraal voorraadbeheer
  • Nooit meer nee verkopen
  • Eén merkervaring op alle kanalen
  • Klanten kunnen herkennen dankzij klantprofielen
  • Nog maar op één plek werken en inloggen

Maar wie een goede online shop aan zijn fysieke winkel koppelt heeft nog meer voordelen: Op moment dat je de deuren van je winkel sluit, gaat het verkopen door. Je bent niet afhankelijk van binnenlopers, jouw producten kunnen door iedereen op elk moment van de dag besteld worden. Waar wacht jij nog op?

Is omnichannel iets voor mij?

Data voor fashionwinkels - 3 belangrijke rapporten

Onderneem je enkel vanuit je hart of ook op basis van feiten? Als je enkel beslissingen maakt op basis van jouw intuïtie en niet let op de harde cijfers en statistieken, dan loop je het risico grote kansen te missen. Maar wanneer je weet op welke data je moet letten en precies kunt zien hoe je bedrijf ervoor staat, dan kun je beter jouw vervolgstappen en strategieën uitdenken. Dit geldt uiteraard ook voor professionals in de fashion retail sector. Daarom lichten wij hier drie datasets uit die voor fashion ondernemers bijzonder belangrijk zijn.

1. Voorraad- en verkoopdata

Weet jij in welke maand je traditioneel de meeste producten verkoopt? En door welk product soort komt dat precies? Probeer je je maand te voorspellen op basis van eerder verzamelde data? Welke productgroep verkoopt het traagst? En welke producten moet je altijd afprijzen om ze te kunnen verkopen? Als je deze data tot jouw beschikking hebt, dan kun je betere voorspellingen maken voor de toekomstige vraag naar jouw producten. Zo voorkom je dat je te veel producten inkoopt en kun je het geld in andere aspecten van jouw bedrijf investeren.

Gebruik automatische rapporten die de real-time data over jouw voorraad en verkopen weergeven. Met de rapportage functie van het Lightspeed Retail kassasysteem kun je met een druk op de knop actuele voorraad- en verkooprapporten genereren. In de verkooprapporten kun je zien hoeveel en welke producten precies verkocht zijn per dag, maand of jaar. Bij elke transactie die via het Lightspeed kassasysteem gemaakt wordt, past het voorraadrapport zich automatisch aan zodat je altijd de correcte voorraadhoogte per product kunt inzien. Online én in de fysieke winkel.

2. Klantdata

Weet jij of jouw klanten liever online, in de fysieke winkel of op beide kanalen winkelen? Weet je ook welke items en collecties populair zijn bij jouw klanten? Wat is online populairder dan offline? Met klantdata heb je inzicht op de voorkeuren van de klant en kun je zien waar jouw klanten shoppen en wat hun voorkeuren zijn.

Als je weet dat de blousjes uit een nieuwe zomercollectie goed in de smaak vallen bij jouw klanten, dan kun je een tijdelijke kortingsactie creëren voor deze collectie om de verkoop een extra boost te geven. Zie je dat een item uit jouw webwinkel bij veel klanten op hun verlanglijstje staat? Dan kun je dat product afprijzen om jouw online klanten sneller aan te zetten tot een aankoop. Binnen het Lightspeed kassasysteem kun je klantdata eenvoudig analyseren én direct kortingsacties creëren voor jouw klanten.

3. Data over personeel en piekuren

Wanneer wordt jouw fysieke winkel het meest bezocht? Als je weet dat er in het weekend over het algemeen meer mensen jouw winkel bezoeken, dan is het een goed idee om extra personeel in te plannen op die dagen. Dankzij de verschillende personeels integraties van Lightspeed, kun je zeer gemakkelijk binnen het kassasysteem jouw personeelsplanning hierop aanpassen.

Kijk ook naar de prestaties van jouw personeel en bepaal welke werknemers wellicht meer trainingen zouden kunnen gebruiken. Door verkooprapporten per werknemer via Lightspeed te bekijken, zie je direct wie het meest en het minst verkoopt. Zie je vanuit jouw data een uitsteker in het team? Zorg er dan voor dat hij of zij met een bonus beloont wordt. Met een incentive zorg je ervoor dat het personeel nog beter wilt presteren en creëer je zo een dream team voor kledingwinkel.

Meer weten? De experts van Lightspeed vertellen je graag meer. Bel naar 020 - 820 23 91 of ga naar www.lightspeedhq.nl/kassasysteem/retail voor meer informatie.

Learn from a quote - Laat je inspireren door deze fashion ondernemers

Nederlandse en Belgische ondernemers hebben voor Lightspeed gekozen om hun zaak succesvol te runnen en te helpen groeien, waaronder Clouds Of Fashion en etq. Lightspeed heeft de meeste opties voor kledingwinkels en groeit met ondernemers mee. Naar groter, naar meer, naar andere landen, talen en markten.

 

Clouds Of Fashion

Laurentine Van Landeghem, oprichtster van COF, kwam met het idee om een pop-up op te zetten toen ze enorm veel positieve feedback kreeg over haar DIY kleding op haar blog. De pop-up werd een groot succes en niet lang daarna kwam haar droom uit: een echte (roze) winkel én webshop waar ze haar mode-concept kon showen.

"Clouds of Fashion is ontstaan uit een blog. Daar zette ik outfits op, maar ook do-it-yourself projecten. Kleding batikken bijvoorbeeld. Of ergens stukken stof op naaien of teksten op zetten."

 

Om ervoor te zorgen dat haar webshop en fysieke winkels naadloos op elkaar aansluiten, koos Laurentine voor Lightspeed. "Lightspeed heeft mij echt vooruit geholpen, met de combinatie van de verschillende winkels en dan de webshop er nog bij, goed te kunnen leiden, goed te kunnen structureren, alle gegevens eruit te kunnen onttrekken die we nodig hebben.” Door het cloud-systeem smelten alle kanalen samen tot een overzichtelijk geheel. En met de rapportages kan Laurentine nu precies zien hoeveel voorraad er op een bepaalde locatie aanwezig is. “Je weet waar items wel of niet zitten."

 

etq - een nieuw totaalconcept

Etq is ontstaan toen Patrick en Robin een gat in de markt ontdekten: een middenweg tussen dure designer schoenen en sneakers. Ze legden hun spaargeld samen, tekenden enkele designs en lieten hun eerste collectie produceren in Portugal. Etq bestaat tegenwoordig uit twee shops en een webshop, waar ze niet alleen etq sneakers verkopen maar ook andere merken zoals Adidas en 424.

'We weten heel goed wat we mooi vinden, en waar we naartoe willen groeien maar we hebben geen volledig uitgewerkte strategie. Wij volgen echt ons hart en dat is het belangrijkste.’

Innovatie is een van de belangrijkste doelen voor etq, wat ook de reden was waarom ze voor Lightspeed kozen. Met de komst van de etq webshop stond het team voor een uitdaging: “We moesten 3 magazijnen laten samenvallen in één voorraadsysteem - Daar is Lightspeed Omnichannel heel sterk in”, zo Dax van team etq. “Het is heel belangrijk dat wij klanten op elk punt kunnen servicen door aan te kunnen geven welke producten we op voorraad hebben. Dit kunnen we nu makkelijk opzoeken zonder het magazijn in te hoeven lopen. Dat verbreekt toch de mate van interactie met de klant. Nu hebben wij daar geen last van omdat we rond kunnen lopen met een iPad.”


Test het kassasysteem gratis

Lightspeed - De retail fashion expert

Met duizenden fashion klanten in de Benelux is Lightspeed al jaren dé partner voor fashion ondernemers die online of offline of omnichannel verkopen.

Kassasystemen

Van voorraadbeheer tot rapportages en data insights. Het kassasysteem van Lightspeed helpt je jouw kledingwinkel naar het volgende niveau te tillen. Manage je voorraad, retourzendingen, personeel en ook je online verkopen binnen je kassasysteem. En vergeet niet je klantrelaties te verbeteren door gepersonaliseerde klantprofielen binnen het systeem aan te maken.

Leer meer over de oplossingen

 

Webshops

Succesvol online verkopen? Lightspeed eCommerce is dé meest volledige webshop software voor efficiënt voorraadbeheer en SEO geoptimeerde webshops - met de mooiste design templates die jouw collecties laten stralen en voor hoge conversies zorgen, ook op mobiele apparaten.

Leer meer over het gemak van een webshop

 

Omnichannel

Manage je fysieke winkel, je webshop en alle online verkoop kanalen vanuit één centrale plek. Houd het overzicht en maak de juiste beslissingen. Waar je klant ook shopt, in de winkel, online of vanuit zijn mobiel; nu kun je een consistente merkbeleving en service bieden en te allen tijde precies weten hoe je winkel ervoor staat. Dat is de kracht van Omnichannel.

Leer meer over omnichannel