• Home
  • edi

edi

Door Rajesh Pant

bezig met laden...

Scroll down to read more


“Leren van retail”

Afgelopen anderhalf jaar is er veel energie gestoken in het realiseren van samenwerkingsvormen tussen retailers en leveranciers. Hiertoe hebben er vele bijeenkomsten plaatsgevonden en inmiddels is er zeker een hoop bereikt op dit gebied. We zijn op de goede weg!

EDI
De laatste tijd hebben wij van Mitex, Modint en ACA signalen opgepikt, waarvan we vinden dat er iets mee moet worden gedaan. Los van een heleboel andere zaken is het ons opgevallen dat er aan de ‘commerciële’ kant van de leveranciers de behoefte bestaat om meer te weten te komen over EDI. Wat wordt er nu eigenlijk bedoeld met verschillende EDI-termen en hoe wordt EDI door de retailer ervaren? Waarom is EDI in veel gevallen wel een succes en waarom lukt het in andere gevallen slechts moeizaam of zelfs helemaal niet om EDI toe te passen binnen een onderneming?

Kengetallen in retail
Samenwerking houdt onder andere in dat leveranciers zich zo goed mogelijk moeten proberen in te leven in de situatie van de retailer. Het delen van cijfers is hierbij een belangrijk onderwerp. Maar wat betekenen nu die cijfers? Hoe dienen ze te worden geïnterpreteerd en wat betekenen kengetallen als omloopsnelheid en rentabiliteit?

Om u in de gelegenheid te stellen meer over deze onderwerpen te leren, nodigen wij u en uw medewerkers uit voor een gratis workshop op maandag 20 april 2009 in het World Fashion Center (WFC) te Amsterdam. De meeting start om 14.00 uur en wordt aan het einde van de middag afgesloten met een netwerkborrel.

Aanmelden kan via [email protected]

Wij juichen uw komst van harte toe!

Mitex
Harry Bijl

Modint
Rens Tap

ACA
Carel Smulders
 

 

 

 

EDI een "must" voor mode-ondernemers

Een toekomst zonder elektronische uitwisseling van bedrijfsgegevens is onmogelijk. Dat was de teneur van de NVKT-bijeenkomst in Modecentrum Almere. Zo'n vijftig agenten en importeurs bogen zich daar afgelopen maandag over de vraag of het invoeren van elektronische datauitwisseling (EDI) kostenverlaging en margeverbetering zouden kunnen opleveren.

Kort gezegd is EDI het elektronisch uitwisselen van bepaalde bedrijfsgegevens, zoals orders, rekeningen, verkoopinformatie en bevestigingen. Nu gebeurt het uitwisselen van die gegevens in veel gevallen nog handmatig of zelfs helemaal niet. Dat kost tijd en de communicatie tussen de retailers, importeurs en leveranciers verloopt daardoor minder soepel. Initiatieven om EDI in de modebranche in te voeren zijn al jaren aan de gang, maar nog altijd hebben niet alle ondernemers de invoering in gang gezet.

De sprekers Saskia Haanappel, Harry Bijl en Marnix van de Biggelaar waren echter eensgezind in hun oordeel: EDI is een 'must'. Haanappel, agent van onder meer Gelco, gebruikt EDI al met verschillende retailers: "Het kost even tijd voordat je gewend bent aan de nieuwe manier van werken, maar daarna heeft het meerdere voordelen. Doordat je inzage hebt in welke producten goed verkopen en welke juist niet, kun je als agent sneller reageren. Bijvoorbeeld als iets uit voorraad dreigt te raken of als een product juist minder goed loopt."

Marnix van de Biggelaar van Betty Barclay gaat zelfs nog een stapje verder. Hij is niet alleen te spreken over de positieve resultaten die EDI oplevert, maar denkt dat niet overschakelen naar een digitaal systeem uiteindelijk negatieve gevolgen met zich mee zal brengen: "Het met de hand uitwisselen van gegevens kost meer tijd, dus is duurder. Op den duur zullen de ondernemers die dat op die manier willen blijven doen daar dan ook voor moeten betalen." Een logisch gevolg, vindt hij: "Bij de bank moet je ook steeds vaker betalen als je zaken met de post wilt blijven doen."

Ook Harry Bijl van Mitex denkt dat EDI onmisbaar is. "Doordat je sneller kunt werken en de inkoop beter kunt organiseren en plannen, is het voor mode-ondernemers een mogelijkheid om de concurrentie aan te gaan met de grote verticalen," zegt hij. Volgens hem voert het belang nog veel verder. "In de toekomst zullen banken vragen om digitale gegevens als voorwaarde voor het verstrekken van leningen. En ook de fiscus zal de gedetailleerde verkoopinformatie willen zien die door het gebruik van EDI eenvoudiger te genereren is."

Toehoorder Tom Knoop, docent inkoop & verkoopmanagement bij TMO is overtuigd: "In andere branches zijn de ontwikkelingen op dit gebied al veel verder," weet hij. "Alleen door te digitaliseren kan een zelfstandige de verticalen bijbenen. Wil een ondernemer dat niet, dan heeft hij alleen kans om te overleven in een nichemarkt."

Jack Vrins, van For Fashion had voor de bijeenkomst nog nooit van EDI gehoord, maar is al enthousiast. "Het is zó belangrijk om te weten hoe dingen verkocht worden," zegt hij. "Met die informatie zou ik mijn klanten gerichtere adviezen kunnen geven waardoor de marges verbeteren." Toch kleven er nog enige bezwaren aan de invoering van EDI. Het levert namelijk alleen voordeel op als iedereen, zowel retailers als agenten en leveranciers, meewerkt. Vrins is bang dat hij zijn klanten niet zal kunnen overtuigen: "Negentig procent van mijn klanten zijn kleine zelfstandigen en die zijn niet allemaal even goed met de computer. Sommigen hebben zelfs geen emailadres." Ton Kelders, importeur en distributeur van onder meer Take Two, denkt juist dat het moeilijk is om de leveranciers mee te krijgen. "Tja het is een mooi systeem," verzucht hij. "Maar ja, mij gaat het echt niet lukken om dat in te voeren. Ik werk met Italianen en die zijn er gewoon niet goed in om dingen te organiseren."

Bijl herkent het probleem. Om dat punt te overwinnen richtte Mitex samen met Modint en andere partners, waaronder FashionUnited e-business, een platform op dat tweehonderd retailers op weg helpt met elektronische data-uitwisseling. De resultaten daarvan zijn veelbelovend, zegt Bijl: "Het kost enige inspanning, maar we zijn op de goede weg."

www.mssketendigitaal.nl
13 oktober 2007

 

ingezonden mededeling
FashionUnited eBusiness wisselt van EDI provider

Om in de toekomst de markt beter te kunnen ondersteunen heeft FashionUnited eBusiness afgelopen zomer besloten niet in te gaan op een verlenging van de samenwerking met het beursgenoteerde TIE maar te kiezen voor een andere technologie leverancier die beter aansluit op de behoefte van de modebranche. Inmiddels is overgeschakeld naar de nieuwe provider Porthus.

FashionUnited eBusiness werkt samen met verschillende brancheverenigingen in de mode om de internationale integratie van bedrijfsprocessen te ondersteunen. De markt vraagt om een laagdrempelige oplossing die aansluit op deze specifieke behoefte van de modebranche, de producten van TIE kwamen niet overeen met de huidige vraag', aldus Olaf Laarhoven algemeen directeur van FashionUnited eBusiness.

FashionUnited eBusiness blijft investeren in betere producten en diensten in het belang van de markt, daarom zijn wij nationaal en internationaal steeds succesvoller. Met de merknamen SportConnect, FashionConnect en ShoeConnect bedienen wij vanuit Almere de markt waarbij wij meer retailers, grootwinkelbedrijven, franchiseorganisatie, leveranciers en groothandelaren als klant mogen rekenen. Het doel is om het EDI proces optimaal te laten werken en door de gemaakte keuze varen we de juiste koers.'

www.fashionconnect.nl
5 december 2007

 

ingezonden mededeling
Retailorganisatie HADAC vergroot slagkracht met innovatieve IT-oplossing

Amsterdam, augustus 2007

Als een van de eerste retailorganisaties in Nederland zet HADAC concrete stappen ter verbetering van de positie van haar leden in de strijd met de verticalen.

HADAC gaat gebruik maken van een centraal ICT-platform op basis van ACA's Retailium Enterprise (Microsoft Dynamics NAV). Op dit platform worden de administraties van de afzonderlijke leden ingericht, alsmede de administratie van het groothandelsbedrijf van HADAC. Elk lid voert zijn of haar eigen systeem en maakt daarbij slim gebruik van zaken die centraal gedeeld kunnen worden, zoals bijvoorbeeld het artikelbestand. Via intelligente sofware worden zaken tussen leden en de centrale organisatie uitgewisseld. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan in- en verkooporders en in- en verkoopfacturen.

Vanwege de keuze van het centrale platform is HADAC dagelijks als totale organisatie geïnformeerd over de performance van het eigen merk en de merken van de kernleveranciers. Deze informatie is op detailniveau (model/kleur/maat), waarmee HADAC in staat wordt gesteld de informatiekracht van de verticalen te ontwikkelen. De koppeling daarvan aan de kracht van de locale ondernemer maakt dat HADAC haar concurrentiekracht vergroot en veel beter in staat is samen te werken met haar kernleveranciers.

Directrice Karin Bakker van HADAC: “Ik ben ervan overtuigd dat de keuze voor een dergelijke oplossing voor onze leden heel veel goeds gaat brengen in de nabije toekomst. De traditionele samenwerking met leveranciers is achterhaald en een moderne samenwerking kan alleen plaatsvinden op basis van adequate informatie-uitwisseling. Daarnaast kunnen we gezamenlijk investeren in intelligente software die onze leden in staat stelt individueel beter te presteren. Een dergelijke oplossing biedt bovendien (kosten)voordelen op het gebied van onderhoud en beheer.”

Salesmanager Carel Smulders van ACA: “Voor ACA betekent de keuze van HADAC dat de toepasbaarheid van haar IT-oplossing Retailium Enterprise aanzienlijk verbreed wordt. Zelfstandige, samenwerkende retailers kunnen op deze manier op kostenefficiënte wijze gebruik maken van dezelfde software en hardware. Hierbij kunnen ze ook nog eens kennis delen en is elke belanghebbende naar keuze altijd op de hoogte van wat hij of zij wil weten. Sterk punt in deze case is bovendien dat de ondernemer volledig baas in eigen huis is; hij bepaalt zelf wat goed is voor zijn bedrijf en maakt daar waar het kan gebruik van de centrale organisatie”.

 

 

ingezonden mededeling
“House of Weber” helemaal klaar voor EDI

Sinds de start van het Platform Ketendigitalisering neemt bij sommige leveranciers de ontwikkeling van EDI ook stormachtig toe. Mede dankzij de inspanningen van Herbert Blom (agent Gerry Weber) kan vanaf nu iedere retailer via FashionUnited eBuisiness EDI berichtenverkeer plaats laten vinden voor de labels van “House of Weber”. Het gaat dan om de labels Gerry Weber, Weber Editions, G.W., Taifun en Samoon. De enige voorwaarde die gesteld wordt is dat ook Sales Reports gestuurd dienen te worden.

Deze ontwikkeling is zéér positief omdat het kan leiden tot product verbetering maar vooral ook om e en beter advies te kunnen uitbrengen naar zowel de inkoop als verkoop kant.

Indien u als retailer gebruik wilt maken van de Pilot mogelijkheden dan kunt u zich inschrijven via de site van het Platform Ketendigitalisering www.mssketendigitaal.nl .

www.mssketendigitaal.nl
20 augustus 2007

 

ingezonden mededeling
Liever in rondjes blijven rijden of op volle kracht vooruit?

Maak meer winst door samen te sturen op succes!

Uitnodiging discussiebijeenkomst dinsdag 25 september

Als ondernemers moet u van alle markten thuis zijn: de winkel perfectioneren, de mondige consument tevreden stellen, medewerkers stimuleren, inkoop en administratie. Maar er zijn nog meer ballen die u in de lucht moet houden. Want de resultaten moeten omhoog. Zeker nu de kosten stijgen, de markt krimpt en de omzet nauwelijks toeneemt. Hoe houdt u het hoofd boven water in een tijd van branchevervaging, schaalvergroting, de opkomst van nieuwe filiaalbedrijven, ketens en verkoopkanalen en het toenemende belang van automatisering?

Samen sturen op succes heeft de toekomst. Dat kan zijn samen sturen op cijfers, maar ook op productiviteit of creativiteit. Mitex verkondigt dit al jaren, net als kenners uit het vak. Ook de feiten spreken voor zich. Volgens meerdere onderzoeken presteren ondernemers die samen sturen beter. Dus waar wacht u nog op?

Dinsdag 25 september a.s. organiseert Mitex een discussiebijeenkomst over samen sturen op succes. Mede dankzij de deelname van enkele marktleiders staat deze discussie garant voor een interessante en inspirerende middag. Een unieke kans om eens in een informele sfeer van gedachten te wisselen met leveranciers, branchespecialisten en collega-ondernemers. Meepraten? Geef u dan zo snel mogelijk op via het aanmeldformulier.

Programma
13.00 uur Ontvangst met lunch
13.30 uur Aftrap door Harry Bijl, Branchemanager Mode van Mitex
13.35 uur Presentatie branchecijfers en marktontwikkeling
14.00 uur Discussie geleid door retailadviesbureau SOS Retail over:
Sturen op winst
Sturen op creativiteit versus NOOS
Sturen op omzet
Sturen op productiviteit
Sturen op logistiek
Sturen op marktaandeel
Sturen via EDI sales reports
Sturen zonder cijfers?
16.00 uur Afsluiting met een borrel
16.30 uur Einde bijeenkomst
Locatie
World Fashion Centre Amsterdam

Aanmelden en info via Claire Brinkman Telefoon:

0343-473270
email: [email protected]l

3 augustus 2007

Platform voor ketendigitalisering

Het wil nog niet erg vlotten met digitalisering van de modebranche. Daarom besloten brancheorganisaties Mitex en Modint een platform op te richten om de digitalisering verder op weg te helpen. Met het convenant dat de organisaties donderdag 7 juni ondertekenden, is het platform een feit. Doel is tweehonderd retailers te vinden die door middel van EDI een jaar lang elektronisch informatie uitwisselen met twee van hun leveranciers over de verkopen in hun winkel. Om dit te bereiken werkt het platform samen met diverse partners, waaronder FashionUnited e-business.

Digitalisering is echt nodig, vindt platformvoorzitter Jan Meerman “Deze branche communiceert vooroorlogs,” zegt Meerman, die als directeur van Mitex geregeld in contact komt met andere branches. “Elders is men veel verder. Het zou de modebranche veel kunnen opleveren. Handmatig orderen of facturen invoeren, hoeft dan bijvoorbeeld niet meer en dus scheelt digitalisering tijd. Doordat je sneller kunt communiceren met leveranciers en beter kunt inspelen op de verkopen, is het makkelijker de omzet te verhogen.”

Harry Bijl, manager branches/mode bij Mitex zet zich al vijf jaar in voor digitalisering van de modebranche. Hij denkt dat de oprichting van een platform nodig is om de mogelijkheden te verbeteren. “Nu vindt de digitale informatie-uitwisseling nog te veel op individuele basis plaats. Om alle partijen optimaal te laten profiteren van de voordelen, is het nodig dat er meer gebruik van wordt gemaakt.” Louis van Andel, managing director bij State of Art, is enthousiast over het digitaal uitwisselen van informatie met retailers. “State of Art gebruikt EDI nu met ongeveer negentig retailers. Voor ons werkt het erg goed. We kunnen beter inspelen op de vraag van retailers, doordat we weten welke items goed lopen. Dat is voor beide partijen positief, uiteindelijk hebben we hetzelfde doel.” Ook Nike sluit steeds meer klanten aan op het EDI-systeem. “Het mooiste is dat het de markt inzichtelijk maakt,” aldus operations manager Bas Pierik. “Er valt zoveel data te verzamelen, waarom zouden we daar geen gebruik van maken? In de praktijk blijkt dat retailers er vaak nog niet klaar voor zijn. Ze zijn huiverig voor de techniek. Maar techniek is alleen maar een middel om tot betere zaken te te komen.”

Paul Konijnendijk van Konijnendijk Mode zag tot nu toe het nut van digitalisering nog niet echt in: “We hadden er gewoon geen tijd voor. Zaken als klantgerichtheid kregen bij ons prioriteit. Maar ik denk wel dat een grotere input en participatie van fabrikanten in principe iets op kan leveren.” Ook Marlies Davidse van Slot Mode overweegt de stap te wagen. “Wij denken dat het uiteindelijk noodzakelijk zal zijn, maar het is lastig om er mee te beginnen omdat we zelf geen technische kennis in huis hebben. We zijn dan ook heel blij met het platform. Op deze manier krijg je toch ondersteuning en blijft het organisatorisch beter behapbaar.” Retailers kunnen zich tot 1 augustus inschrijven bij het platform.

www.mssketendigitaal.nl
8 juni 2007

 

ingezonden mededeling
Kick-off platform ketendigitalisering en start pilots

Op 7 juni ondertekenen Mitex en Modint een convenant, waardoor het platform ketendigitalisering een feit is. ’s Middags start om 13.30 uur de kick-off in het World Fashion Center in Amsterdam, waar retailers en leveranciers welkom zijn, die al actief met EDI werken of met de voorbereidingen bezig zijn. Steeds meer bedrijven uit de mode-, schoenen- en sportbranches gebruiken EDI om digitaal orders te plaatsen en verkoopcijfers uit te wisselen. Het platform ketendigitalisering is een initiatief van Mitex, Modint, FNS, Vimagro en FGHS. Een aantal automatiseringsbedrijven is er nauw bij betrokken, waaronder ook FashionUnited eBusiness. Het ligt in de bedoeling van het platform om op korte termijn pilots te starten. Aanmelden voor deze middag: [email protected]of telefoon 0343.473273

31 mei 2007

ingezonden mededeling
ECCO kiest voor FashionUnited

ECCO Sko A/S, het deense hoofdkantoor van één de grootste schoenenmerken ter wereld, heeft FashionUnited eBusiness geselecteerd als haar strategische partner voor de elektronische berichtenuitwisseling tussen ECCO en retail partners. Het servicemodel van FashionUnited rondom haar producten MessageCenter en CatalogManager gaven hiervoor de doorslag.ECCO biedt schoenencollecties voor alle segmenten: dames, heren, kinderen golf en performance. Het bedrijf verkocht in 2006 meer schoenen dan ooit: 15 miljoen paar (een groei van 15% vergeleken met 2005).

www.FashionUnited.com
24 april 2007

 

ingezonden mededeling
Voorraadbeheer op afstand = VMI

De afgelopen weken is er achter de schermen hard gewerkt door Frans Muller BV, Jos Dungelmann Schoenen B.V., FashionUnited eBusiness en ACA om de volledige fourniturenvoorraad van Frans Muller middels EDI beheersbaar te maken.

In de testperiode zijn er gegevens uitgewisseld tussen Frans Muller en 1 filiaal van Dungelmann. Het overzetten van artikelgegevens verliep daarbij zonder problemen evenals de automatische aanvullingen op basis van verkoopgegevens.

De praktijktest van het E-Business Plus systeem van Frans Muller in combinatie met het automatiseringspakket van ACA en de tussenvertalingen door FashionUnited eBusiness kan als zéér geslaagd betiteld worden en zal vervolg krijgen.

Op korte termijn zullen óók de overige filialen van Dungelmann in het systeem van Frans Muller worden opgenomen, zodat dit systeem de volledige fourniturenvoorraad van Dungelmann zal beheren zonder dat men zich in de winkels behoeft te bekommeren om de aanvullingen. Met goede periodieke afspraken over minimale- en maximale voorraadniveau’s en door consequent alle verkopen vast te leggen middels de ACA kassa (óók bij gratis weggeven), zal de voorraadbeheersing van de fourniturenvoorraad in de toekomst minimale inspanningen vergen.

Het principe van het beheer van de winkelvoorraad door de leverancier wordt ook wel Vendor Managed Inventory (VMI) genoemd.

www.fashionunited.com
10 januari 2007

ingezonden mededeling
Betere klantenbediening dankzij EDI

Jeroen Kasteel van Kasteel Mode (400m2 in het midden- en hogere segment damesmode, gevestigd te Oldenzaal), maakt deel uit van de ledenraad van Mitex. Hij hecht grote waarde aan EDI voor zijn eigen winkel, maar ook voor zijn branchegenoten. Maar die moeten wel willen. Jeroen Kasteel draagt er graag een steentje aan bij om collega-ondernemers enthousiast te krijgen. Ondernemers die open staan voor nieuwe technologieën, bouwen volgens hem extra voorsprong op.
Lees het interview met deze ondernemer uit de praktijk op www.FashionUnited.com

21 november 2006

ingezonden mededeling
EDI vanaf Euro 12,50 per maand

FashionUnited eBusiness biedt facilitaire diensten op het vlak van informatie-uitwisseling. Wij richten ons met de merknamen FashionConnect, ShoeConnect en SportConnect op de samenwerking middels ketenintegratie tussen retailers en leveranciers. Prijs per zelfstandige retailer vanaf Euro 12,50 per maand. meer op www.FashionUnited.com

8 november 2006

ingezonden mededeling
Maximaal rendement, minimale voorraad

Steeds meer detaillisten werken met het succesvolle never out of stock programma van Speedo Nederland BV. Dat is niet zo verwonderlijk, omdat de winkelier geen voorraadrisico loopt en een verkocht artikel binnen 48 uur weer geleverd wordt. Het uitgebreide NOOS-assortiment van Speedo vraagt dan ook om een goed geoliede organisatie. Om het project van order naar consument nog soepeler te laten verlopen is Speedo in zee gegaan met FashionUnited eBusiness te Almere.

Bij Speedo staat alles in de startblokken om middels EDI gegevens uit te wisselen met de detaillist over de NOOS-producten, orders, orderbevestigingen, verkoopinformatie en voorraadinformatie. Deze uitwisseling van elektronische data tussen leverancier en detaillist vindt plaats in de database van SportConnect, die daardoor een centrale rol speelt. Deelnemen aan EDI en het Speedo NOOS programma is heel eenvoudig. Een actueel winkelautomatingssysteem en een SportConnect abonnement zijn voldoende.

Voordelen
Naast een optimale voorraad beheersing brengt het werken met EDI nog een groot aantal voordelen met zich mee. Niet alleen kunnen artikelen snel en eenvoudig worden nabesteld, maar kan dit naar wens ook volledig automatisch gebeuren. Door het monitoren van voorraad en verkoop krijgt de detaillist bovendien beter inzicht in zaken als omloopsnelheid en rendement. Uitgangspunt van Speedo hierbij is dat het merk samen met de winkelier verantwoordelijk is voor het rendement. In de toekomst wil Speedo dan ook de mogelijkheid tot rendementsafspraken bekijken, om gezamenlijk tot optimalisatie van de resultaten te komen. Verder zal Speedo ook haar volledige collectie digitaal aanbieden via SportConnect. Dit geeft de detaillisten veel voordelen op het gebied van orderinvoer en het efficiënt werken in zowel het voororder traject als ook in de bijbestellingen.

NOOS-programma
Speedo werkt met vier NOOS-pakketten o.a. basis badkleding en accessoires. De Speedo accessoires pakketten bevatten o.a. chloorbrillen, badmutsen, zwembandjes, oordopjes en neusklemmen. Kortom alles wat een zwemmer nodig kan hebben. Voor de producten uit de NOOS-pakketten gelden bovendien betere condities en een franco levering.

SportConnect is de merknaam van FashionUnited eBusiness voor de sportbranche. De andere merknamen van FashionUnited eBusiness zijn: ShoeConnect en FashionConnect.

www.speedo.com
www.fashionunited.com
5 oktober 2006

ingezonden mededeling
RetailConnect en FashionUnited.com bereiken akkoord

Op het goed bezochte Mitex MODINT Business Event heeft Harry van Dalfsen gisteren bekend gemaakt dat RetailConnect en FashionUnited.com een samenwerkingsakkoord hebben bereikt. Beide partijen gaan gezamenlijk de ketendigitalisering versneld vormgeven. RetailConnect gaat onder de naam FashionConnect diensten aanbieden waaronder centrale artikelbestanden, marktmonitoren en branchevergelijkingen en FashionUnited.com is de partner voor het verzorgen van de EDI projecten in de modische branches (kleding, bodyfashion, schoenen, sport en accessoires).

MODINT-voorzitter Harry van Dalfsen nodigde Olaf Laarhoven en Steven Witteveen van respectievelijk RetailConnect/FashionConnect en FashionUnited.com, onder luid applaus spontaan uit op het podium, waar beide heren een korte toelichting gaven op de vragen van presentatrice Sylvana Simons. Felicitaties volgden van ondermeer Mitex-voorzitter Jan Meerman.

Beide partijen hebben dit akkoord onder aansturing van het Platform Ketendigitalisering bereikt. MODINT, Mitex, Intres en Euretco zijn, als initiatiefnemers van dit platform, zeer verheugd met deze ontwikkeling, welke zonder meer een positieve impuls geeft aan de broodnodige samenwerking tussen brandowners en retailers in onze branche.

Zowel Harry van Dalfsen als Jan Meerman riepen hun achterban vervolgens op om nu concreet aan de slag te gaan: door in gesprek te treden met FashionConnect en FashionUnited.com en te investeren in elektronische samenwerking.

Nadere info:
www.RetailConnect.nl : Olaf Laarhoven (
0653 163615
)

www.FashionUnited.com : Steven Witteveen (
+31 36 5382838
)

8 november 2005

 

ingezonden mededeling
EDI met retail

Dient u als leverancier EDI in te voeren met retailers als bijvoorbeeld Breuninger (depot), HEMA, Brova, V&D, Bijenkorf, Makro of sportretailers? Steeds meer retailers in de (internationale) fashionmarkt onderkennen de noodzaak van een efficiënte bedrijfsvoering. Elektronische informatie uitwisseling middels EDI is daartoe een beproefd middel.

Dient u EDI berichtenverkeer op te zetten met afnemers als Breuninger (depot), HEMA, V&D, Bijenkorf, Van Tilburg Mode en Sport, Makro, Metro, Wal-Mart, Pebo / Brandstore, Karstadt, Kaufhof, Brova of andere fashion en sport retailers? U kunt dat in één keer efficiënt regelen door de inzet van een zogeheten ediBOX van FashionUnited.com . Daarmee kunt u EDI berichten uitwisselen volgens het zogenaamde one-to-many principe met inmiddels meer dan duizend (!) retailorganisaties in fashion, schoenen en sport (of met meer dan 300 fashionbrands indien u zelf retailer bent). Daarmee voorkomt u dat u steeds weer een andere one-to-one koppeling moet realiseren of handmatig allerlei gegevens via de website van uw afnemer opnieuw moet invoeren.

Regel het tijdig. FashionUnited.com kan u daarbij van dienst zijn. Dat is namelijk onze core business. Neem contact op via

+31 (0)76 5729280
of stuur een e-mail aan [email protected]en vermeldt daarbij welk backoffice systeem u heeft en met welke business partners u EDI berichten wenst uit te wisselen. Wij zullen u dan informeren en een passend en vrijblijvend advies uitbrengen.

www.FashionUnited.com
14 september 2005

-- reactie Steven Witteveen (FashionUnited.com) --
De samenwerking tussen V&D en deze merken wordt volledig gestuurd en gemonitord met behulp van EDI. V&D is daartoe een meerjarencontract aangegaan met FashionUnited.com voor de inzet van een ediBOX in combinatie met het EDI netwerk eGate. Merken als Mexx International en IC Companys (Part Two) zijn al langer EDI klant bij FashionUnited.com. Alle maken gebruik van de EDI standaarden van FashionUnited.com (zie EDI Center).

 

 

ingezonden mededeling
EAN Nederland voortaan GS1 Nederland


Alle 101 nationale EAN-organisaties hebben besloten tot een verregaande integratie van hun standaardisatie-activiteiten en dienstverlening. Hiermee neemt de waarde van wereldwijde standaards spectaculair toe.

GS1 is bekend als de organisatie achter de streepjescode en de elektronische berichtuitwisseling (EDI). GS1 is verder wereldwijd de leidende organisatie voor de Radio Frequency Identification (RFID) chiptechnologie en de productidentificatie standaard genaamd EPC (Electronic Product Code). Hiermee worden de mogelijkheden van uniek coderen fors uitgebreid zonder investeringen in de huidige systemen in gevaar te brengen.

Peter Gietelink, algemeen directeur van EAN Nederland, gelooft dat de verregaande integratie de mogelijkheden van de organisatie vergroot. “Dankzij internationaler samenwerken zullen we meer toegevoegde waarde kunnen leveren voor alle gebruikers van onze standaards en uiteindelijk voor alle consumenten.” GS1 Nederland, opgericht in 1976 , blijft gevestigd aan de Tourniairestraat in Amsterdam.

GS1 is mede-organisator van het FashionUnited Event, dat dit jaar op maandag 4 april in de RAI te Amsterdam wordt gehouden.

www.gs1.nl
www.fashionunited.nl/event
1 maart 2005

 

Wat nou kassa? EDI is pas kassa!

Hoewel er nog veel onduidelijkheid bestaat over EDI in de modische markt, is inmiddels wel aangetoond dat EDI veel kan opleveren. EDI is kortom kassa! Er zijn legio voorbeelden van retailers en leveranciers in de modebranche die er nu al veel profijt van hebben en het absoluut niet meer kunnen missen.

De relatie van EDI met de kassa heeft twee verschijningsvormen:

  1. Toepassing van EDI kan tot aanzienlijke besparingen voor de retailer leiden: kassa! dus.
  2. Steeds meer leveranciers hebben behoefte aan gedetailleerde doorverkoopcijfers vanaf de winkelvloer. EDI is de noodzakelijke sleutel voor het effectief vergaren van deze kassa-informatie.

Basisprocessen ondersteund door EDI
De kassa is zowel het begin- als het eindpunt in de informatie-uitwisseling tussen leverancier en retailer. EDI biedt beide partijen veel voordelen. Dat orders niet meer hoeven worden ingevoerd is daar een bekend voorbeeld van. Een ander aanzienlijk voordeel is dat binnengekomen artikelen niet langer hoeven te worden omgeprijsd. Steeds meer leveranciers leveren hun artikelen namelijk aan, reeds voorzien van een generiek prijskaartje met daarop een EAN-13 barcode (de 13-cijferige EAN artikelcode, uniek op artikel/kleur/maat niveau), de adviesverkoopprijs, de maat en de kleur, alsmede het logo van de (merk)leverancier. Leveranciers zoals Mexx, Esprit, IC Companys, Bestseller, StreetOne en More&More werken bijvoorbeeld al op die manier. De kassa krijgt vervolgens de EAN artikelcodes van de leveranciers vanuit het EDI PRICAT bericht. Nagenoeg alle kassasystemen zijn tegenwoordig in staat om die leveranciers EAN artikelcode en de interne artikelcode van de retailer door elkaar te gebruiken. Het prijskaartje van de leverancier kan zodoende in het magazijn en aan de kassa gescand en herkend worden, waardoor het aanmaken van eigen prijskaartjes door de retailer voor die leveranciers geheel kan komen te vervallen. Kassa dus!

In een eerdere uitgave van het FashionUnited Vakblad (thema: Retail, maart 2004, pag. 38-39) is een uitgebreid artikel verschenen over de 11 winstpunten van EDI voor retailers. Zie afbeelding hieronder.

Het EDI bericht SLSRPT uitgelicht
In het kader van dit artikel is het EDI bericht SLSRPT (sales report) van cruciaal belang. Niet alleen voor de leverancier, maar indirect ook voor de retailer zoals verderop zal blijken.
Voor eigen winkels doet deze problematiek zich niet voor, omdat het dan interne informatie betreft welke heel goed intern gedistribueerd en gemanaged kan worden. De problemen ontstaan zodra een leverancier omzetcijfers wil hebben van klanten met verschillende computersystemen. Zonder EDI worden de omzetgegevens periodiek of op ad hoc basis aan de leverancier verstrekt op een manier die de retailer zelf bepaalt. Die kassa-informatie komt dan ongestructureerd binnen bij de leverancier: per fax, per e-mail, in word documenten of spreadsheets. De retailer hanteert daarvoor een eigen lay-out en een eigen invalshoek waardoor de informatie niet samen te voegen is tot een werkbaar niveau voor de leverancier. De ene retailer levert de informatie aan per winkel, de ander voor een hele keten van winkels. De ene retailer levert het aan per artikelgroep, de ander per model en een derde op artikel/kleur/maat niveau. De artikelaanduiding van de leverancier wordt niet altijd even nauwkeurig door de retailer overgenomen. Kortom de leverancier krijgt nauwelijks bruikbare kassa-informatie binnen.

Wanneer het EDI bericht SLSRPT wordt ingezet komt de kassa-informatie binnen op een gestructureerde wijze: een record per kassa-aanslag. De opbouw bestaat minimaal uit:

  • de EAN artikelcode (uniek op artikel/kleur/maat niveau)
  • het filiaalnummer (de unieke EAN adrescode van de winkel waarin het artikel verkocht is)
  • de verkoopdatum
  • de gerealiseerde verkoopprijs

Het SLSRPT wordt door de retailer per leverancier opgebouwd en dagelijks of eens per week verstuurd. Ongeacht het systeem van de retailer kan de leverancier al die records direct opnemen in zijn database. Via analyse tools kan de leverancier vervolgens naar eigen inzicht dwarsdoorsneden maken: per regio, per verkoopperiode, per maat, per artikel, per productgroep. Ook doorverkooppercentages en gehanteerde afprijzingen zijn zodoende tot op het diepste niveau gestructureerd en continu te volgen. De leverancier hoeft daarvoor geen data in te voeren. Consumententrends worden binnen enkele verkoopdagen zichtbaar en afhankelijk van de reactiesnelheid van de leverancier kan hij tijdig reageren middels aanvullende korte termijn leveringen (flash programma's). Ook zijn de gesignaleerde trends van grote waarde voor de stylingafdeling, zeker wanneer de leverancier meerdere collecties per seizoen voert.

Nieuwe business modellen, ondersteund door EDI
Voorstaande toepassingen van EDI zijn voor een ieder binnen handbereik. Een veel verder gaande toepassing van EDI is de ondersteuning van nieuwe business modellen, waarbij de leverancier bereid is mede risico te dragen voor de doorverkoop van zijn goederen aan de consument. Deze modellen zijn gebaseerd op margegaranties van de leverancier of op de verhuur van vierkante meters winkelvloer door een retailer aan een merkleverancier. De leverancier wordt op het einde van het seizoen financieel afgerekend op de behaalde resultaten. Dergelijke risico's kunnen niet adequaat gemanaged worden indien de leverancier niet continu een gedetailleerde inzage heeft op hetgeen er op de winkelvloer met zijn goederen gebeurt. Gestructureerde kassa-informatie in de vorm van SLSRPT in combinatie met actuele voorraadposities (INVRPT) op artikel/kleur/maat niveau zijn voor de leverancier noodzakelijk om niet achteraf met onvoorziene retouren of creditnota's geconfronteerd te worden. Alleen monitoring op dag- of weekniveau stelt de leverancier in staat tijdig bij te kunnen sturen. Inzet van EDI is daarvoor absoluut noodzakelijk!

uit FashionUnited vakblad, januari 2005
Steven Witteveen

Meer informatie over EDI in fashion treft u aan in het EDI Center op www.FashionUnited.com.

 

EDI beleid in Europa

EDI policy van INNO, Brandstore, IC Companys, Metro Cash & Carry en MEXX online.

In het EDI Center van FashionUnited.com staat vanaf deze week de EDI policy van een aantal belangrijke spelers in de fashionmarkt uiteen gezet. Daarmee wordt de drempel lager om met die partijen EDI op te starten.

Het gaat momenteel om de wereldwijd opererende merken Mexx en IC Companys (Jackpot, InWear, Matinique, Cottonfield, Part Two, Peak Performance, Tiger of Sweden, By Malene Birger, Designers Remix Collection, Error en O by Isabell Kristensen) en om retailers als Metro Cash&Carry Nederland (Makro), INNO (België) en Pebo (ondermeer Brandstore).

Ga via het menu van FashionUnited.com naar >EDI Center >EDI at ... of klik op het betreffende logo onder het kopje 'EDI at ...' op de homepage.

www.FashionUnited.com
7 december 2004

 

EDI in fashion in de versnelling

 

Al langer wordt gewerkt aan de electronische gegevens uitwisseling in de Europese modebranche, maar steeds op beperkte schaal. Sinds dit najaar mag men spreken van een grote versnelling op het gebied van EDI ontwikkelingen binnen de Europese modebranche.

 

Ook in Nederland werken sinds afgelopen maanden steeds meer leveranciers en retailers samen met behulp van EDI. EDI staat voor electronic data interchange; het via de computer uitwisselen van gegevens. Grote voordelen: hechter partnership, tijdwinst en een beter beheer van de voorraad, en dus flinke kostenbesparingen. Minder opprijzen, minder fouten en er is minder personeel nodig voor het handmatig invoeren van gegevens.

 

De Europese modevakorganisatie FashionUnited werkt hard aan de digitale snelweg in de modebranche om zo de branche de gelegenheid te geven zo efficient mogelijk te werken. Zo maakt het onderdeel FashionUnited.com zich sterk voor één Europese standaard in alle landen zodat de steeds meer Europees opererende modebranche niet in ieder land weer tegen hetzelfde probleem oploopt. Middels de Europese standaard spreken de modebedrijven dezelfde computertaal, een noodzaak voor optimale efficiency.

 

Modebedrijven willen zelf de vrijheid hebben om te communiceren met de relaties die zij kiezen. Middels de afspraken die op Europees vlak het meest gebruikt worden bepaalt de markt zelf wie welke informatie met wie kan uitwisselen. EDI faciliteert de informatiestroom van A naar B zodat modebedrijven veel tijd en geld kunnen besparen.

 

De meeste Europese softwarehuizen kunnen hun mode-klanten relatief eenvoudig aansluiten op het EDI netwerk, ook als dat communicatie betreft met een bedrijf in een ander land. Door deze optimale uitwisseling van gegevens kunnen retailer en leverancier optimaal met elkaar samenwerken en zo de omzet en inkoop perfect op elkaar afstemmen.

 

29 november 2004
www.FashionUnited.com
The European eMarketplace & EDI Center for fashion

 

 

IC Companys, Bestseller en Umbro voeren EDI in

Steeds meer fashionleveranciers gaan over op de invoering van EDI. Inmiddels hebben ook de volgende leveranciers er voor gekozen om EDI via FashionUnited.com in te voeren:

> IC Companys Denmark (Inwear, Matinique, Cottonfield, PartTwo, PTM, Jackpot en meer)
> MEXX Wholesale
> Bandolera
> Bodewes (Lebek, Stehmann en meer)
> Stone Fashion (Freetex)
> L. Ten Cate (Ten Cate, Tweka)
> Teamsport Benelux (Umbro, Le Coq Sportif)
> Rucanor
> Barts Winteressentials

Het aantal leveranciers dat EDI invoert blijft sterk groeien, naast bovenstaande merken zijn er reeds meer dan 300 leveranciers die met EDI werken. De voordelen van EDI voor zowel leverancier als retailer hebben zich inmiddels voldoende bewezen in de dagelijkse praktijk van de fashionbranche. De standaard waarmee FashionUnited.com werkt heeft een steeds groter draagvlak binnen Europa en voldoet aan de wensen van de gebruikers.

Meer info kunt u verkrijgen via [email protected]of bezoek het EDI Center op www.FashionUnited.com.
8 november 2004

 

 

Standaardisatie bereikt voor kleur- en artikelgroepscoderingen in fashion

Er is een bepalende stap voorwaarts gemaakt met betrekking tot EDI standaardisatie voor fashion retail Nederland. Standaardisatie is een randvoorwaarde voor het soepel kunnen verlopen en interpreteren van de elektronische informatie-overdracht van leveranciers naar retailers en v.v .

De overeenstemming is bereikt voor de volgende internationale fashion coderingen (fase A):
- DTB artikelgroepscodering voor onderkleding en bovenkleding (mannen, vrouwen, kinderen)
- FEDAS artikelgroepscodering voor sport
- EAS artikelgroepscodering voor schoenen
- kleuren: WWS kleurcodering
- valuta en land: ISO codering
- verwerkte materiaalaanduidingen: DIN 60001-4

Partijen hebben tevens de intentie uitgesproken het complete WWS profiel als dé EDI standaard van fashion retail Nederland uit te roepen, op voorwaarde dat nog nader aan te geven aanpassingen in dat profiel zullen worden doorgevoerd (fase B). Alle berichten in het WWS profiel zijn conform de internationale EANCOM D.96A richtlijnen. Fashion retail Nederland kiest daarmee voor de grootst mogelijke internationale aansluiting. De coderingen van fase A blijven ook in fase B van toepassing.

Het WWS Profiel, alsmede de artikelgroepscodering van DTB en FEDAS en de WWS kleurcodering zijn te vinden op ondermeer FashionUnited.com >EDI Center >Standardization

E.e.a. betekent dat onderstaande partijen bovenstaande uitgangspunten zullen adviseren en kunnen toepassen bij de implementaties die zij in de markt uitvoeren. Tevens zullen zij hun klanten adviseren om deze uitgangspunten voor te schrijven aan de business partners met wie zij EDI willen opstarten. Streven is het creëren van eenduidigheid in de EDI-wensen en -eisen van fashion retailers. Daarmee wordt ook de drempel verlaagd voor fashion leveranciers om EDI in te gaan voeren.

In de praktijk betekent dit niet dat individuele retailers en leveranciers hun momenteel in gebruik zijnde interne coderingen overboord moeten gooien. Indien de huidige codering eenmalig middels een vertaaltabel gekoppeld wordt aan de branche standaard, kan die standaardcode steeds gebruikt worden voor de externe communicatie. Zodoende weet de ontvanger van een elektronisch bericht wat er met de betreffende code bedoeld wordt en kan het ontvangende systeem die code automatisch vertalen naar de juiste artikelgroep c.q. de juiste kleurindicatie. Desgewenst kan de nieuwe branchecode aangevuld worden met de oorspronkelijke interne code.

Onderstaande belangrijke partijen voor het welslagen van informatie-uitwisseling in de Nederlandse fashionmarkt, hebben inmiddels besloten tot toepassing van de internationale fashioncoderingen (WWS Fase A), te weten:

 

Pebblestone
ProFashionAll / Getronics
SAP / TDS Respect
Cobra / Centric
S.R.S.
Reflecta
Modis / Hagenaars
Softwear
ProGaia / PSP
GenCom
TORS / Adis
Euretco
Unisoft
FashionUnited.com

Houten, 30 juni 2004