88e Pitti Uomo: hoogte- en dieptepunten

Tijdens de 88e editie van Pitti Uomo transformeerde Florence tot de hotspot van de herenmode. In de Toscaanse stad kwamen 1.100 herenlabels uit de hele wereld samen om hun herfst-/wintercollectie 2015/2016 te presenteren. FashionUnited zet de hoogte- en dieptepunten op een rij.

Hoogtepunten: Pitticolor, Kilgour, Moschino, Thomas Tait en Nino Cerutti

Het thema van Pitti Uomo –dat plaatsvond van 16 tot en met 19 juni- was dit jaar: ‘That’s Pitticolor!’. Het thema kwam tot uiting in de aankleding -onder creatieve leiding van Oliviero Baldini- van de beurslocatie Forezza da Basso, zo waren er displays met gekleurde rook die het evenement op verschillende momenten onderbraken. “Het zal gaan over kleur en kleuren, de kleuren waar we in ondergedompeld worden, de kleuren die ons omringen, de kleuren die we dragen, die in ons zitten en die we voor ons zien,” zei Agostino Poletto, plaatsvervangend algemeen directeur van Pitti Uomo over de thema. “De taal van kleur is ook een van de ‘basiscodes’ van mode, en het dompelt ons wederom onder; een duik in de wereld van nieuwe looks en lifestyles.”

Een ander hoogtepunt was de Kilgour installatie bij het Palazzo Medici, samengesteld door de creatief directeur Carlo Brandellito. Een reeks van moderne glas- en spiegelbeelden werden getoond op de historische binnenplaats van het paleis – het oorspronkelijke ouderlijk huis van een van 's werelds belangrijkste culturele patrons: Cosimo de' Medici. De installatie was speciaal voor de lancering voorzien van Kilgour’s nieuwe collectie.

88e Pitti Uomo: hoogte- en dieptepunten

De gastontwerper bij Pitti Uomo was creatief directeur Jeremy Scott van Moschino, die de eerste herencollectie van zijn hand presenteerde tijdens een catwalkshow op het Palazzo Corsini al Parione. De show was een eclectisch eerbetoon aan Italië. De show werd geopend met looks die geïnspireerd waren op het iconische beeld van Casanova en eindigde met invloeden van de beroemde motorcoureur Valentino Rossi. De invloeden vormden samen een denkbeeldige reis door de geschiedenis. "In 2016 kan je alles dragen wat je wilt, als het bestaat," zei Scott na de show tegen ANSA. "Hier gaat het niet over de details van een zak of van een naad of de hoogte van een revers - This is Moschino, baby." Hoogtepunten van de collectie waren een zwarte mantel met grote geborduurde gouden vraagtekens, een denim pak met edelstenenprint en een bruine alpaca parka met geborduurde 16e-eeuwse bloemenprint met zijden draad.

In tegenstelling tot de uitgebreide catwalkshow van Jeremy Scott, hoste Thomas Tait, de gastontwerper voor de vrouwenmode, een minitentoonstelling. De tentoonstelling vond plaats in het Limonaua di Zanobi Rosso in de Boboli tuinen, waar de focus lag op slow fashion. “In een tijd waarin de kansen op het ontwikkelen van nieuwe materialen afneemt, wilde ik de kans aangrijpen om naar de context van mijn label te kijken”, legde Thomas Tait uit aan WWD. De ontwerper pakte terug op zijn vorige collecties en gaf een nieuwe draai aan bestaande ontwerpen, ook maakte hij bepaalde items voor de tentoonstelling opnieuw, met nieuwe stoffen en materialen. De bezoekers werden uitgenodigd om de zevendelige collectie aan te raken. Een van de collectie-items was een mantel uit de herfstcollectie 2011 die een update had gekregen en uitgevoerd was in omkeerbare scheerwol.

88e Pitti Uomo: hoogte- en dieptepunten

De beurs was ook het toneel van de debuterende tentoonstelling 'II Signor Nino’ in het Museo Marino Marini, dat een eerbetoon bracht aan Nino Cerutti. De ontwerper is al meer dan vijftig jaar een van de meest bekende namen in de wereld van Italiaanse herenmode, en de tentoonstelling toonde zijn unieke ideeën en stijl. “ ‘II Signor Nino’ is een lang verhaal, dat verteld wordt in de tegenwoordige tijd," zei Raffaello Napoleone, bestuursvoorzitter van Pitti Immagine. " Nino Cerutti's stijl is een voorbeeld van natuurlijke en ingetogen elegantie. Het versterkt de betekenis in een context zoals die van Pitti Uomo, waar stijl en de ontwikkeling daarvan altijd essentiële thema’s zijn geweest.”

Dit seizoen zag de Italiaanse beurs een record aantal aanvragen binnenkomen vanuit de hele wereld. Zo’n 42 procent van de exposanten op Pitti Uomo kwam uit meer dan 30 landen, waaronder een record van het aantal Britse merken, zowel mode-, schoenen- als accessoirelabels. Het aantal verkopers dat een bezoek bracht aan het evenement steeg tussen de 7 en 8 procent ten opzichte van de juni-editie vorig jaar, melden de organisatoren aan de hand van voorlopige cijfers.

88e Pitti Uomo: hoogte- en dieptepunten

Dieptepunten: hotelkosten en bloggersgekte

Het aantal bezoekers en deelnemers van Pitti Uomo hebben hun zorgen geuit over de hotelprijzen in Florence tijdens het evenement, meldt Fashionmag. Sommige merken sloegen zelfs de expositie op de beurs over, omdat klanten hun verblijf in de Italiaanse stad hadden ingekort wegens de hoge kosten van de hotels. Een CEO van een luxemerk beweerde te zijn overgeschakeld op het hosten van een eigen evenement tijdens de aanvang van de beurs, zodat alle belangrijke kopers nog aanwezig konden zijn. “Wij zien dat onze klanten, met name retailers van luxe warenhuizen en winkels in Azië, hun verblijf inkorten vanwege dit probleem. Dat is een van de belangrijkste redenen waarom wij zijn vertrokken bij Pitti Uomo,” zei hij. Pitti Uomo blijft een van de belangrijkste inkomstenbronnen van de stad Florence, want er komen meer dan 30.000 bezoekers naar de beurs. Maar het is zelfs burgemeester Daria Nardella opgevallen dat de hotelkamerprijzen tijdens de beurs veranderen, en hij heeft de hotels gevraagd om lagere prijzen te berekenen tijdens het evenement. Ook heeft hij een voorstel gedaan voor een speciale prijs voor exposanten tijdens het Pitti Uomo.

Een ander probleem tijdens Pitti Uomo is het toenemende aantal modebloggers, dat rondloopt in de straten rondom de beurslocatie, in de hoop gefotografeerd te worden. “Het fenomeen ‘blogger’ doet het goed, maar het worden er teveel,” zei Hirofumi Kurino, chief creative director van United Arrows tegen WWD. “De bloggers willen gewoon pronken, en dat doodt de cultuur van de mode. De energie verschuift naar het dragen van mode, in plaats van naar het creëren van mode. Het gaat in het algemeen niet goed met de moderetail. De lagere en middelste markten in Japan zijn een ramp. Dit betekent dat we iets zinvols en interessants voor onze klanten moeten verzinnen,” voegde hij eraan toe, uitleggend dat hij onder de indruk van Pitti Uomo's handgemaakte items was, in meer neutrale tinten.

Tekst: Vivian Hendriksz voor Fashionunited.uk. Vertaling en bewerking: Anne Buis

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN