• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Een kijkje in Amsterdam: de plannen van de nieuwe medeorganisatoren van ISPO

Een kijkje in Amsterdam: de plannen van de nieuwe medeorganisatoren van ISPO

Veel discussie in de Duitse sportswear-branche over het lokale beurslandschap na de bekendmaking dat de ISPO München verlaat. De herstructurering is het gevolg van een nieuw opgerichte joint venture tussen Messe München GmbH (hierna MMG) en de Britse beursorganisator Raccoon Media Group. Door deze samenwerking verhuist de vakbeurs voor sportartikelen en de outdoor-branche naar Amsterdam.

Deze week vond daar ‘The International Running Expo’ (IRX) plaats, een vakbeurs van Raccoon gericht op de hardloopsport. FashionUnited nam een kijkje om een eerste indruk te krijgen van de nieuwe medeorganisator van de ISPO. Mike Seaman, CEO van de groep, geeft een inkijk in de nieuwe strategie.

Mike Seaman Credits: Raccoon Media Group

Over Raccoon Media Group:

De Britse beursorganisator Raccoon Media Group Ltd is in 2018 opgericht met de lancering van de National Running Show. De hardloopbeurs vindt plaats in Birmingham, waar ook andere evenementen zoals The National Equine Show, The National Outdoor Expo en PATS (Pets & Aquatic Trade Show) worden gehouden. Daarnaast zijn er internationale beurzen zoals The International Running Expo (en vanaf 2026 ISPO) in Amsterdam.

Meneer Seaman, hoe is de overeenkomst met Messe München voor de ISPO tot stand gekomen?

We benaderden MMG met een visie om van de ISPO weer een toonaangevende beurs te maken. Het was een vrij radicaal voorstel dat ik aan MMG-CEO Stefan Rummel presenteerde.

Stefan zag de kans, waardeerde de ondernemende aanpak en handelde snel. Zijn vastberadenheid en de steun van zijn hele team zorgden voor een ongelooflijk snelle voortgang.

Waarom is de keuze op Amsterdam als locatie gevallen?

We willen de beurs ontwikkelen tot een wereldwijd evenement. Een van de factoren daarvoor is de datumwijziging, omdat de vorige datum samenviel met de belangrijke Amerikaanse feestdag Thanksgiving. In München was dit niet mogelijk.

De hoge duurzaamheidseisen, de professionele locatie en de uitstekende bereikbaarheid gaven de doorslag voor Amsterdam. Bovendien hebben diverse merken hier hun hoofdkantoor en kennen we het beursterrein van onze ‘International Running Expo’, die goed als co-locatie kan dienen.

IRX - compacte hardloopbeurs met diverse merken Credits: Ole Spötter voor FashionUnited

Zijn er al concrete plannen voor de verdere ontwikkeling van de beurs?

We hebben de nieuwe halindeling en het nieuwe concept bevestigd. De belangrijkste punten zijn onderverdeeld in vier fasen.

Fase één betreft het format: de ISPO omvat nu een eendaagse conferentie voor leidinggevenden, gevolgd door een tweedaagse beurs. Fase twee is een nieuw concept waarvoor Raccoon één miljoen euro investeert in het aantrekken van inkopers. De derde fase omvat een investering van één miljoen euro in het randprogramma, om van de ISPO een essentieel en onmisbaar evenement te maken. De vierde fase voorziet in een extra investering van één miljoen euro in goede doelen, zodat het evenement een positieve kracht wordt.

Geeft de IRX met zijn programma al een voorproefje van de ISPO?

In zekere zin wel. Het laat een beetje zien waar Raccoon voor staat. Het is uiteraard een veel kleiner evenement dat uit het niets is ontstaan. Het is echter zeer goed ontvangen en we verwachten dat het een waardevolle aanvulling op de ISPO zal zijn.

Het laat ook zien hoe we willen dat u onze evenementen ervaart. We willen echte zakelijke meerwaarde bieden – het hoofd – maar ook een leuke tijd en een positieve, boeiende sociale ervaring – het hart.

IRX-merken zoals Mount to Coast zijn ook aanwezig op de komende ISPO Credits: Ole Spötter voor FashionUnited

De laatste tijd zijn mode en sportkleding op de ISPO steeds dichter bij elkaar gekomen. Blijft deze aanpak behouden?

Dat moet de markt beslissen. De ISPO bedient de drie kerndoelgroepen: outdoor, sportartikelen en wintersport. Naar mijn mening zijn er geen duidelijke grenzen meer tussen functionaliteit en mode. Dat moet ook op de ISPO tot uiting komen, maar wel op een zorgvuldige manier en met respect voor de doelgroepen die we bedienen.

In uw aankondiging werd ook gesproken over optimalisaties. Heeft dit ook betrekking op het aantal exposanten en de omvang van de beurs?

We willen belanghebbenden tal van mogelijkheden bieden om bij de ISPO betrokken te zijn. We willen het evenement qua omvang natuurlijk uitbreiden, maar op een manier die zowel exposanten als sponsors ten goede komt. Bij Raccoon meten we altijd zorgvuldig de verhouding tussen bezoekers en exposanten. Dat is een belangrijke factor.

Merken presenteren zich in open stands op de IRX Credits: Ole Spötter voor FashionUnited

Zijn dalende exposanten- en bezoekersaantallen een zorg voor u als organisator?

Jazeker, en dat hebben we meegenomen in onze overwegingen. We hebben echter de luxe dat we enkele maanden voor het evenement van dit jaar al kunnen beginnen met de verkoop voor volgend jaar. De feedback was fantastisch en we zijn erg benieuwd naar de schaal en groei die u in 2026 zult zien.

Hoe zit het met de ISPO Awards?

We bekijken dit uiteraard en behouden ons het recht voor om zaken iets anders aan te pakken. We zijn echter van plan om waardevolle onderdelen zoals de ISPO Awards en ISPO Brandnew te behouden.

Sportkleding, hardloopaccessoires en gadgets komen samen op de IRX Credits: Ole Spötter voor FashionUnited

Het interview is schriftelijk afgenomen.

Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.


OF LOG IN MET
BEURS
Interview
Ispo
Messe München
Raccoon Media Group
Sportswear