• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Evolution Amsterdam: Bezoek aan een beurs gericht op textielontwerp

Evolution Amsterdam: Bezoek aan een beurs gericht op textielontwerp

Door Weixin Zha

bezig met laden...

Scroll down to read more
Beurzen|VERSLAG

In twee rode, bakstenen gebouwen van een voormalige gasfabriek in Amsterdam-West lagen duizenden vellen met patronen, wachtend op een koper.

Begin september toonden 65 ontwerpstudio’s hun werk bij Evolution, een nieuwe beurs gericht op textielpatronenontwerp. De beurs trok in juni al 400 bezoekers naar de Nederlandse hoofdstad. De tentoongestelde patronen variëren van abstracte geometrische vormen in grijs tot aan junglebladeren in weelderige tinten groen. De vellen, die tot 800 euro of meer kunnen kosten, zijn ontworpen voor de textielindustrie.

Patronen voor de modeindustrie zijn er meestal op kleinere schaal dan patronen ontworpen voor huishoudtextiel. Patroonontwerpen worden op vele beurzen wereldwijd gepresenteerd. Wat betreft producten van huishoudtextiel zijn Heimtextil en Maison et Objet twee van de belangrijkste beurzen in Europa, terwijl Premiere Vision de modeindustrie vertegenwoordigt. Op bestaande beurzen zijn textielontwerpen slechts een categorie, net als meubels of materialen, maar bij Evolution staan de patronen dus centraal.

“Het is een vrij kleine beurs, leuk en rustig aan. Het zit niet vol, dus je hebt genoeg privacy. En zo wil ik het ook houden,” zegt Chris Verbeek, organisator van Evolution, in een interview met FashionUnited. Hoewel een derde hal nog zou kunnen worden toegevoegd aan de beursvloer, beoogt de oprichter en eigenaar van de Nederlandse studio Verbeek Designs een intieme sfeer te creëren, welke tegemoetkomt aan de behoeften van ontwerpers, en welke blockbuster-beurzen met duizenden exposanten en bezoekers niet kunnen bieden.

“Ik wilde bewijzen dat het mogelijk is om mensen service te bieden. We gaan rond met koffie en thee,” zei Verbeek. Met de septembereditie van Evolution dicht Verbeek een gat dat is ontstaan door de annulering van de Brusselse beurs Mood Indigo. Hoewel Mood Indigo vroeger verantwoordelijk was voor een groot deel van de jaarlijkse omzet van ontwerpstudio’s, valt nog te bezien of Evolution voortaan elk jaar in september zal plaatsvinden. De volgende editie staat gepland voor mei.

Foto: Chris Verbeek (rechts) met team bij Evolution | FashionUnited

Ontwerpstudio’s op zoek naar modeklanten

Voor textielontwerpstudio’s is het cruciaal om kopers te ontmoeten op beurzen, omdat hun klantenbestand internationaal en wijd uitgespreid is. Het zou financieel gezien niet lonen om klanten één voor één te bezoeken. Het maken van een ontwerp duurt enkele uren tot een volledige dag of langer. Een ontwerp voor producenten van huishoudtextiel is volgens Verbeek tussen de 700 en 800 euro waard.

Het merendeel van de modebedrijven is niet bereid om te betalen voor een exclusief patroonontwerp. Zo’n 10 procent van deze bedrijven koopt bij externe studio’s, zegt Verbeek. En ze zijn meestal alleen bereid om tussen de 200 en 300 euro per ontwerp in Europa te betalen. Niettemin proberen studio’s zoals die van Verbeek meer klanten uit de kledingindustrie aan te trekken, om zo kopers te vinden voor de ontwerpen die ze jaarlijks creëren. Omdat veel bedrijven ook hun eigen ontwerpers in dienst hebben, gaan ze naar beurzen voor ‘cherrypicking’, zei Verbeek, die in het verleden met modebedrijven als Versace en Esprit heeft gewerkt.

Foto: Evolution | FashionUnited

Omdat Europese modemerken niet bereid zijn zoveel te betalen, verkoopt de Amerikaanse ontwerpstudio Prints Of Orange voornamelijk aan Amerikaanse klanten, vertelt eigenaar Ine Jans aan FashionUnited. De studio vraagt minimaal 650 euro voor een modepatroon.

Trends bekijken

Omdat het ontwerp en de ontwikkeling van stoffen het startpunt van de modecyclus zijn, moeten studio’s ruim van tevoren op trends anticiperen. Studio Crespi 33 S.r.l is bijna klaar met zijn werk voor de Herfst/Winter 2020 en is al begonnen te werken aan de Lente/Zomer 2021-collecties, aldus verkoopmanager Annalisa Crespi.

Hoewel de Indiase sfeer de afgelopen twee tot drie jaar domineerde met kasjmier en hippie-thema’s, verschuift de stemming nu naar het Afrikaanse thema en moderne art-deco met modehuizen Dior en Valentino die in opkomst zijn volgens Crespi. Haar bedrijf Studio Crespi 33 S.r.l is gevestigd in Como, één van de Italiaanse centra voor textielproductie en patroonontwerp. Studio 33 werkt traditioneel gezien voor producenten van high fashion, maar tegenwoordig ook voor conventionele merken. Bij Evolution wil het bedrijf kopers met betrekking tot de productie van huishoudtextiel ontmoeten.

“We proberen een persoonlijke interpretatie aan kleuren te geven. Mensen verwachten iets nieuws van ons, niet iets wat al in de winkels ligt,” legt Crespi uit. “We zijn creatieve mensen die alles oppikken wat betreft trends. Dat personaliseren we en stellen we voor aan klanten.”

Foto: Second Hall | FashionUnited

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Evolution Amsterdam
patronen
textielpatronen