Kansen voor de modebranche: De nieuwste retailtechnologie EuroCIS 2016
bezig met laden...
Stel je eens voor: je loopt in een verlaten winkelstraat, het is avond en donker, je waant je alleen. Opeens: 'klop, klop ... hallo', de etalage achter je begint te praten. "De etalage is het gezicht van de winkel," zegt Albrecht Metter, mede-oprichter en CEO van Ameria GmbH. De softwareontwikkelaar uit Heidelberg heeft een nieuwe toepassing bedacht die voorbijgangers op een volstrekt natuurlijke manier aanspreekt en uitnodigt in de winkel. Of in de online winkel na sluitingstijd van het fysieke filiaal. Het is een van vele spannende ontwikkelingen die vorige week werden gepresenteerd tijdens de retailtechnologie vakbeurs EuroCIS in Düsseldorf. Digitale ontwikkelingen en technologie bieden hoop in bange dagen voor de noodlijdende retailbranche.
Omnichannel is mainstream geworden
In 2012 werd 'omnichannel' door het Duitse onderzoeksintsituut EHI nog bestempeld als interessant, maar niet echt belangrijk voor de Duitse retail. Vier jaar later is het concept, waarbij consumenten een naadloze winkelevaring wordt geboden of ze nu online winkelen of fysiek, mainstream en doodnormaal geworden. Bij EuroCIS is dat te merken aan de enorme instroom van exposanten. De vakbeurs voor retailtechnologie telde dit jaar maar liefst tienduizend vierkante meter en trok vorige week 10.500 bezoekers, een stijging van 19 procent vergeleken met de vorige editie in 2015 met 8.782 bezoekers.
"Het succes van EuroCIS weerspiegelt het groeiende belang van digitale ontwikkelingen in commerciële organisaties. Technologie is in alle aspecten van de handelsonderneming doorgedrongen en speelt een cruciale rol in de communicatie met de klant. Nieuwe technologieën komen met steeds kortere tussenpozen op de markt en de grenzen tussen de verkoopkanalen worden steeds vager," verklaart Ulrich Spaan van het EHI.
De digitale renaissance in de kleedkamer
"De kleedkamer is de belangrijkste plek voor de mode-handel," legt Peer Hohn van het Duitse bedrijf Phizzard uit. Phizzard biedt modewinkels een doordachte display dat van het kleding passen een bijzondere ervaring maakt. "Een klant wil misschien twee keer iets passen, maar als hij dan nog niets gevonden heeft, is hij weg." Phizzard wil dat voorkomen en zorgen dat de klant toch iets van zijn gading vindt, middels een scherm in de paskamer. Het idee is als volgt: de klant scant in de paskamer de barcodes van de kledingstukken die hij heeft geprobeerd en geeft aan of het item wel of niet past, te groot is of te klein. Als het item niet past kan via het display een andere maat worden opgevraagd, maar ook alternatieve producten en bijpassende items aangeboden. De winkelmedewerker ontvangt een melding op zijn tablet en kan de klant in het pashokje het gewenste product brengen. Winkelmedewerkers kunnen aangeven welke maten beschikbaar zijn in de eigen winkel of elders. Klik 'Click & Collect' en het gewenste product wordt rechtstreeks via de online shop naar huis gezonden. In de rij staan bij de kassa behoort eveneens tot het verleden dankzij innovatieve betaaloplossingen. Een ideale manier om te voorkomen dat de klant onderweg naar de kassa alsnog afhaakt. "Hoe eenvoudiger het betalingsproces voor de klant is, hoe prettiger hij zich voelt en hoe meer de omzet voor de retailer toeneemt," zegt Hohn.
Technische stappen voor een vlotte customer journey
Hoewel de technologische ontwikkelingen, de veranderingen in de moderetail en de koppeling van online en offline handel bij veel mensen nog op weerstand stuit, is het volgens Uwe Henning, CEO van Enso Detego GmbH, de enige manier voor moderetailers om te overleven. Hij noemt de gedigitaliseerde kleedkamer een goed voorbeeld. "Iedereen heeft het over omni-channel, maar vervolgens gaat het om voorraadbeheer. De winnaars zijn degenen die erin slagen hun voorraden direct bij te sturen en te zorgen dat die real time inzichtelijk zijn. Dat is de eerste stap om van omni-channel een succes te maken."
Door: Barbara Russ