LingeriePRO Tradefair van start: groeiende aandacht, en nog meer voor badmode
bezig met laden...
Antwerpen - Zondag ging voor de 38ste keer de tweedaagse Benelux-lingeriebeurs LingeriePRO Tradefair van start. De Antwerpse Waagnatie werd aangekleed volgens het campagnethema ‘Sun, sea, my beachwear and me’ met voor de zomereditie naast onderkleding, ook veel mode voor op en naast het strand.
In de standen hangen meer dan driehonderd collecties lingerie, badmode, nachtmode, homewear, shapewear, legwear, activewear en co, voor dames, heren en kinderen. “De standen zijn ook deze editie weer uitverkocht”, vertelt Agnes Wené van Pro-Tradegroup, de organisatie achter de beurs, ter plaatse aan FashionUnited. “Er zijn ook veel merken van buiten de Benelux, we zien daar een verschuiving. We moeten elk jaar merken weigeren omdat we geen plaats meer hebben. We cureren wel, we kijken of ze verkooppunten hebben in de Benelux of dat ze wel degelijk op deze markt willen aanwezig zijn. Het ‘Catch’-concept van vorig seizoen willen we volgende keer terug hernemen, een creatieve zone met kleine standen voor kleine merken die hier willen lanceren. We kijken natuurlijk naar wat ze presenteren”, benadrukt Wené. “Aan de bezoekerskant zitten we met een status quo”, vervolgt ze. “We kunnen niet wegsteken dat de lingeriezaken een bedreigde soort zijn, er verdwijnen er en procentueel komen er niet evenveel weer bij. De branche staat onder druk door het online shoppen en het aanbod van leuke lingerie in fast fashion-ketens”, legt Wené uit.
Badmode boomt
“Er zijn uiteraard winkels die het wel heel goed doen en kunnen blijven, lingerie is een product dat mensen graag in de winkel kopen”, oppert Wené. “Het blijft een sterk product, en bovenop de corsetterie is er groeiende aandacht voor andere categorieën. Badmode natuurlijk en - hoewel dat niet altijd even goed wordt opgepikt - active- en sportswear of leg- en shapewear. Plus: de cupmaten worden almaar groter en dat aanbod vind je niet bij highstreetlabels. Die vind je wel bij de echte lingeriewinkels, we hebben ook een aantal merken op de beurs die daarop inzetten. We voelen geen druk van andere beurzen”, vult Wené nog aan. “Parijs is onze grootste collega, we hebben ook contact en overleg met hen. Er zijn ook standhouders die Parijs hebben laten vallen en enkel nog LingeriePro doen.” Philippe Bracke, Project Manager bij LingeriePRO en oprichter van de beurs zit intussen al 40 jaar in het lingerievak en heeft er goede hoop in: “Intussen voel ik de branche goed aan, en ook wat een goede mix kan zijn in het aanbod. Badmode is een kanjer geworden. Tien jaar geleden wilden winkeliers het assortiment er nog uit – het seizoen was volgens hen te kort. Nu gaat iedereen het hele jaar door op reis door het grote welnessaanbod wordt badkleding meer gedragen, en dus versleten. Daar bovenop is het ook een echt modegegeven geworden: er zijn bijpassende jurken, accessoires. Hetzelfde geldt voor nachtkleding. Klassieke nachtmode is op sterven na dood maar werd vervangen door homewear, waarin je aan de voordeur durft verschijnen. Het oudere publiek dat de klassieke items kocht wordt vervangen door een generatie zestigers die je geen oudjes meer kan noemen: ze gaan nog uit, gaan veel op reis, en dat voel je ook duidelijk in de lingerie- en badmodesector. Daarnaast geldt ook dat lingerie het eerste laagje rond je lichaam vormt dat de rest van je outfit maakt. Je kan nog zo’n mooie jurk aantrekken, heb je foute ondermode aan, dan werkt het niet.”
Kopers en verkopers
De meeste bezoekers komen uit België en Nederland. Luxemburg is een zeer klein segment en ook Wallonië heeft veel minder winkels. Hoe dat komt? Bracke: “Er wonen minder mensen, natuurlijk. Maar daarnaast heeft Wallonië gewoon de boot gemist in de evolutie naar meer fashiongerichte lingerie en bewust omgaan met ondermode. Op tien jaar tijd is de helft van de speciaalzaken er verdwenen. In Luik is er nog een zekere markt maar waar Charleroi vroeger sterk stond is recent nog de laatste echte speciaalzaak verdwenen”, weet de organisator. “De standhouders komen dan weer uit heel Europa”, vertelt Bracke: “België zelf heeft niet zo’n groot aanbod, dat wordt aangevuld met merken uit Frankrijk, Italië, Duitsland, Nederland, Engeland en Spanje. Er zijn ook Griekse, Estse en Poolse labels, zij worden gesteund door hun overheid die een groot deel van de kosten dekt. Door de diverse markt wordt België gezien als ideaal testland, omdat we er de enige beurs zijn, moeten ze dus hier zijn. We moeten echter opletten dat we niet overhellen naar een beurs met enkel ‘exotische’ landen, de collecties moeten het publiek blijven interesseren. Het moet een goede mix zijn van prijsklasse en product”. Geen Hunkemöller of H&M hier, maar wel de Nederlandse keten Love Stories? “Zij slagen erin om ondanks hun eigen winkels toch ook de lingeriespeciaalzaak aan te spreken”, legt Bracke uit. “Ze hebben een gezonde mix gevonden en het is mooi gebracht, dat straalt af op het product. Ik weet nog dat toen H&M jaren terug uitpakte met levensgrote affiches van modellen in bikini, veel winkeliers mopperden dat het zo wel makkelijk was om hun klanten af te snoepen”, vertelt hij. “Terwijl zo’n poster hun vaste klanten net alert maakte dat ze misschien ook nog een badpak of bikini nodig hadden en dat ze daarom niet naar H&M spurtten maar wél naar hun vertrouwde speciaalzaak.”
?Hospitality en service
Of er op vandaag op de Benelux-markt ook ruimte is voor high end lingerie? “Niet in winkels die in het segment van de Van de Velde vissen. Maar er zijn altijd mensen die buiten de lijntjes willen kleuren. In België kan je er volgens mij een dertigtal winkels voor vinden. Die krijgen we hier de laatste jaren ook over de vloer, naast mensen van AS Adventure, Cora of Colruyt... Op dat vlak zijn we echt een meeting point, twee keer per jaar”, vertelt Bracke. Wené vult aan: “De doelstelling is merken een platform te geven waardoor winkeliers hun collecties kunnen inkopen. We willen ons onderscheiden als een gemoedelijke beurs, we zetten erg hard in op hospitality. We blijven betaalbaar, hebben tevreden standhouders en we leggen bezoekers in de watten met gratis sandwiches en cava, een goodie bag. Dat wordt geapprecieerd en weerspiegeld in de sfeer die hier hangt.”
The Silent Show
LingeriePro is ook servicegericht, aldus de organisatoren: “We zijn niet
alleen een inkoopbeurs maar we willen ook inspireren. Niet alleen via de
standhouders, ook door de presentatie. We lanceren elk seizoen een campagne
en investeren in de presentatie, look & feel op de beurs. Afgelopen winter
hadden we een inspiratiewand met vijftig tips voor winkeliers om hun zaak
beter te doen draaien. Nu zijn het tips voor de standhouders zelf,
bijvoorbeeld: ‘Hoe sta je in je stand? Niet met je gsm in de hand.’ Heel
evidente dingen. We geven ook advies voor de presentatie en het materiaal
dat ze aanleveren, laten wij voor hen plaatsen. Door dat te vermelden,
hangen er ineens veel meer foto’s, en dat kleedt de stand ineens aan.”
Nieuw deze editie is ‘The Silent Show’, volgens het principe van de Silent
Disco kan het publiek via een hoofdtelefoon de modeshow volgen zonder
andere beursbezoekers te storen tijdens hun activiteiten. “Volgende editie
willen we meer aan de slag met duurzaamheid”, voegt Wené er nog aan toe.
“Er zijn merken die er specifiek op inzetten, en veel nieuwe merken zijn er
al mee bezig, voor hun is het vaak een evidentie. Merken die al lang
meespelen zijn wat vastgeroest in oude gewoontes, maar het komt wel.
Vandaar dat we hen willen aanmoedigen, tonen dat we geloven in het duurzaam
ondernemen. De krakende economie zorgt ervoor dat merken dingen in vraag
gaan stellen en toch eens iets anders durven proberen.”
Nieuwkomers en oude rotten
Er hangt inderdaad een gemoedelijke sfeer, niet alleen in de twee bars.
Sommige stands zijn gezellig druk, een enkele keer is het wat minder. Het
jonge creatieve label D’Autan van de Antwerpse Evi Van der Planken staat
hier voor de eerste keer. Het merk startte met handbeschilderde zijden
sjaals geïnspireerd op schilderijen maar breidt nu uit naar kimono’s en
katoenen en zijden boxers. Van der Planken: “Met de katoenen boxers willen
we ook een jonger, mannelijk publiek aanspreken. We staan hier voor het
eerst en hebben nog geen afspraken, mensen kennen ons nog niet. Hopelijk
kunnen we daar op deze manier verandering in brengen”.
Ook grote speler CL (Chantelle, Passionata en Chantal Thomass) is aanwezig.
“De Belgische markt is goed voor de vierde plaats qua verkoop”, vertellen
ze op de beurs aan FashionUnited. “Het aantal orders blijft jaarlijks
stijgen, samen met Van de Velde zijn we de belangrijkste merken op de
Belgische markt. Andere labels, zoals Lejaby bijvoorbeeld, zie je bijna
niet meer in Belgische winkels. Lise Charmel dan weer wel maar dat is
eerder een niche. Want eerlijk: wie heeft er geld over voor een beha van
180 euro? Nee, het gaat erg goed, ook de beachwear, dat segment groeit
enorm”. Een nieuwere speler die intussen stevig voet aan grond heeft in
België met maar liefst 64 verkooppunten, is het Nederlandse Love Stories.
Bedoeling is dat het merk nog gaat groeien, hoorde FashionUnited tijdens een
schaarse pauze tussen de talrijke afspraken in. “We willen 50 procent
ready-to-wear brengen, dus staan we zowel hier als op andere beurzen. Hier
sta ik meestal alleen maar ik ben happy. De organisatie van de fair is erg
goed.”
Naast lingerie en badmode zijn er ook stands met mooi verpakkingsmateriaal of etalage-ideeën. Want ook dat verandert, vertellen ze op de stand van Store Concepts: “De aandacht verschuift meer naar het product zelf. De paspop verschuift naar de achtergrond, ze wordt matter of wordt vervangen door enkel een buste. Sokken gaan onder een glazen stolp, setjes eenvoudig op een hangertje...” Of de stand platgelopen wordt? “Niet zo veel, we zijn hier natuurlijk een buitenbeentje. Maar de aandacht die we krijgen is dan weer vruchtbare aandacht.” Ook aanwezig is Aphrodite PRO, een tweejaarlijks Belgisch magazine dat zich tot de lingeriespeciaalzaak in de Benelux richt en de sector graag steunt. Journalist Jozefien Dirkx legt uit: “We hebben nu ook een b-to-b website met store locator van alle speciaalzaken waarop winkeliers terugvinden wie welke merken verdeelt in de Benelux, bijvoorbeeld als ze op zoek zijn naar een bepaald setje”, vertelt ze. “Voor consumenten is er Lingerienet dat alle offline speciaalzaken verzamelt. Helaas hebben niet alle winkeliers hun volledige merkaanbod ingegeven zodat consumenten een bepaald merk toch online gaan bestellen. Dat willen we net tegengaan zodat de lingeriespeciaalzaak kan blijven bestaan.”
LingeriePRO vindt sinds 2001 elk half jaar plaats. De wintereditie valt op zondag 26 en maandag 27 januari 2020.
Beeld: LingeriePRO juli 2019.
Foto 1 t/m 5, credit Katrien Huysentruyt voor FashionUnited.
Foto 6 en 7: Studiophie.com