• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Modestad Düsseldorf: wat brengt de toekomst?

Modestad Düsseldorf: wat brengt de toekomst?

Door Barbara Russ

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen |REPORTAGE

Hoewel CPD in Düsseldorf maandagavond vrij optimistisch werd afgesloten, heeft het nieuws over de veranderingen bij schoenenbeurs GDS de gemoederen in de branche in beroering gebracht. CPD is nog altijd het overkoepelende merk voor de orderdagen, beurzen en showrooms in Düsseldorf en de sfeer bij de Gallery, in de showrooms, op de modeshows van de Platform Fashion en de B2C-beurs Streetstylecon was goed. Toch zorgt het nieuws over het einde van de GDS in haar huidige vorm voor onrust en de vraag rijst: hoe ziet de toekomst van modestad Düsseldorf eruit?

Gallery

Op vakbeurs Gallery is het op de laatste dag relatief rustig, maar de standhouders lijken nog genoeg te doen te hebben. Bij ongeveer de helft zijn de medewerkers druk met klanten in gesprek en worden orderafspraken gemaakt. Dietrich Weigel, eigenaar van het duurzame jeanslabel Good Society, bevestigt dat deze editie van de Gallery voor zijn label een succes was. Dit seizoen is hij zich meer bezig gaan houden met het voorbereiden van de beurs, het maken van afspraken en het versturen van uitnodigingen. Daardoor heeft hij een mooi aantal bezoekers op de stand mogen begroeten, oude én nieuwe. "Je moet vóór een beurs al zorgen dat de klanten je weten te vinden. Maar dit seizoen was ik erg tevreden, ook met de nieuwe plaats binnen de Gallery. Het blijft de moeite waard om hierheen te komen. In mijn optiek is het wel wenselijk dat er een platform wordt ingericht voor duurzame labels, op een locatie die ook als zodanig wordt aangegeven."

De meeste bezoekers kwamen uit de regio. Het gros van de bezoekers komt verder uit West-Duitsland en uit Nederland, zeggen de standhouders vrij unaniem. "Over het algemeen is dit een beurs voor Noordrijn-Westfalen", zei een van de standhouders, die wel tevreden was met de beurs en het aantal gelegde contacten.

Het beursplatform Gallery, dat was gecomprimeerd tot drie dagen en waar 750 standhouders aanwezig waren – waaronder 50 nieuwe brands – mocht in totaal 6.000 bezoekers verwelkomen. Dat waren er net zoveel als vorig winterseizoen, concludeert Ulrike Kähler, procuratiehouder & Project Director Igedo Company. "We zijn heel tevreden met deze editie. Doordat het programma van de Gallery tot drie dagen was gecomprimeerd, moesten onze standhouders intensiever aan de slag. De kwaliteit van de bezoekers is opnieuw hoger geworden. Het grote segment Evening & Occasion is na drie, vier seizoenen een bekende naam en vindt tegelijkertijd plaats met de Gallery. Van die timing hebben de standhouders kunnen profiteren." Ook de collecties op zich krijgen van Kähler een positief oordeel: "Over het algemeen zie ik dat er iets gaande is. Er wordt gericht gevraagd naar waarde en duurzaamheid, en de collecties zijn geïnspireerder."

Kaiserswerther Straße

Op de Kaiserswerther Straße is ondanks de motregen een aantal inkopers te zien. "We zijn voornamelijk op de Kaiserswerther Straße om de nieuwe collecties te zien. Hier in de showrooms vinden we de meeste van onze merken", vertelt Gabriele Schmitt, eigenaar van damesmodewinkel Fritz Schmitz Modehäuser in Viersen, dat merken voert als Missoni, Bogner en Steffen Schraut.

"We zien de orders verschuiven van 'basic met een paar highlights' naar 'highlights met een paar basics', inkopers durven weer

Aan deze straat zijn diverse showrooms te vinden, en ook hier is het druk. "We zijn hier tien dagen lang met het hele team, en praten met klanten van Sylt tot Salzburg", vertelt Ricardo Meyer, Head of Sales bij Ben and GmbH, dat onder andere de merken Ben Sherman, Fortezza en Sand Copenhagen voert. "Düsseldorf is belangrijk voor ons. Op de beurzen in Berlijn en Milaan hebben we niet onze hele collectie mee. Daar willen we vooral de aandacht van de handelaren op ons vestigen. Hier maken we dan in alle rust concrete afspraken over aantallen." Ook hij ziet bij de labels een zekere durf in de nieuwe wintercollecties: "De merken moeten de handel iets meer inspireren. Dat werd de hoogste tijd. Uiteraard moeten we commercieel aantrekkelijk zijn en producten verkopen. Maar dat lukt alleen als we de eindgebruiker ook verrassen. Bij Ben Sherman zien we bijvoorbeeld dat de orders verschuiven van 'basic met een paar highlights' naar 'highlights met een paar basics'. Dat was onze wens en daar hebben we ook naar toegewerkt."

Streetstylecon

De Streetstylecon, afgelopen seizoen nog onderdeel van de CPD, is deze winter verhuisd. Het event richt zich nu op B2C en vond plaats achter het centraal station. Behalve voor mode konden bezoekers er ook terecht voor hiphopmuziek en vooral voor sneakers. Het publiek was dan ook jong. Veel van de hoofdzakelijk mannelijke bezoekers waren tieners. Wel opvallend was het grote aantal bezoekers dat rondliep met tassen vol sneakers en streetwearkleding. "We waren erg verrast door de koopkracht van deze doelgroep, die toch eigenlijk nog heel jong is", aldus een standhoudster in het segment 'Sneakerness'.

Ook Pascal Gerstenlauer kan dat bevestigen. Hij was met zijn Roadmap1 GmbH aanwezig namens Defshop, met in zijn kielzog de labels Ecko Unltd., Just Rhyse, Dangerous DNGRS, Thug Life, Cyprime en Who Shot Ya. "De favoriet van deze urban-doelgroep zijn Dangerous DNGRS en Ecko. De jongens kennen ons – ik zeg jongens, want 90 procent van de bezoekers is hier volgens mij mannelijk – en ze vinden het leuk om ons een keer persoonlijk te ontmoeten." Op de vraag of zulke events voor hen als merk de moeite waard zijn, is Gerstenlauer duidelijk: "Ja. Dit soort fashionfestivals is voor ons super, want we komen er dicht mee bij onze doelgroep, en je krijgt er een goede feeling met je klanten mee."

De toekomst van mode in Düsseldorf

Hoewel het dus een beetje klinkt als een ingestudeerd mantra: Düsseldorf blijft voor nationale orders een belangrijke locatie. Het is voor handelaars en merken net zo belangrijk om elkaar te zien in Berlijn, als om opnieuw met elkaar af te spreken in de showrooms en op de beurzen in Düsseldorf.

Wat wel interessant blijft, is de verdere ontwikkeling van modefestivals die als B2B-festival gestart zijn, zoals Streetstylecon en Bread & Butter by Zalando. In het kader van 'See Now, Buy Now' vervagen bij mode-events de grenzen tussen B2B en B2C steeds meer. Toch lijken beide soorten hun bestaansrecht te blijven behouden. Tegelijkertijd vindt er wel een verdringingsproces plaats, waarbij het aantal voormalige instituten flink wordt uitgedund.

Dit zal komende week opnieuw blijken op de schoenenbeurs GDS. Deze vindt deze winter voor het laatst plaats op het Messegelände Düsseldorf, en wordt vanaf de zomer door Igedo georganiseerd op het Areal Böhler. Hoewel de beurs nog niet wilde ingaan op details, en verwees naar de persbijeenkomst op 7 februari, kan wel alvast geconcludeerd worden dat Igedo met iets bijzonders moet komen om de overblijfselen van de beurs nog te redden. Zoals Kirstin Deutelmoser, directielid bij de gds, in een statement liet weten, moet de schoenenbeurs waarschijnlijk "van grond af worden opgebouwd, zonder bestaande structuren en tradities" in ere te willen houden. Of en hoe Igedo daarin slaagt, zal uiterlijk in de zomer duidelijk worden. Ulrike Kähler wilde daar vóór de bijeenkomst in februari nog niets over zeggen.

Foto's en video's: Barbara Russ FashionUnited

CPD
Düsseldorf
GALLERY
Trade Fair