Modevakbeurs CIFF: een verslag uit Kopenhagen

Copenhagen International Fashion Fair (CIFF) doet mij qua professionaliteit denken aan ‘onze’ Modefabriek. De modevakbeurs is goed georganiseerd, de vloer - waar 2.000 merken te vinden zijn op 60.000 vierkante meter - heeft een duidelijke segmentatie en routing. Op woensdag en donderdag is het druk in de gangpaden van het Bella Center en de sfeer voelt goed. Exposanten wie ik spreek, laten zich tevreden uit. De perswoordvoerder laat na afloop schriftelijk weten geen resultaten bekend te maken, maar wel ‘heel tevreden te zijn over dit seizoen, zowel qua bezoekersaantallen als internationale aanwezigheid.’

FashionUnited bracht op uitnodiging van CIFF een bezoek aan Copenhagen

CIFF’s creatieve ‘special project’ ruimte: bezoeker bij binnenkomst geprikkeld

Bezoekers van de herfst/winter 2018/19 editie, worden na de ingangscontrole, verwelkomd door ‘creatieve samenwerkingen die op interessante manieren grenzen verleggen’, zo schrijft CIFF beurs- en creatief directeur Kristian W. Andersen in het programmaboekje. We zien installaties van MM6 en Void het platform dat jong ontwerptalent steunt. Voor het element van de beurs dat een paar jaar oud is, werd dit seizoen werd niet met de minste namen samengewerkt. Stavros Karelis, oprichter en inkoopdirecteur van de Londense concept store Machine-A, was curator van de tentoonstellingsruimte. Virgil Abloh, ontwerper en creatief directeur van It-label Off-White, werkte mee aan het “Max Lamb DIY Chair” project. Abloh staat in de Do It Yourself ruimte waar voornamelijk mannen een stoel in elkaar schroeven en verven. Het herinnert me onwillekeurig aan het technieklokaal op school, maar vind het jammer dat ik geen zelfgemaakte designstoel mee kan nemen in het vliegtuig.

Het artikel gaat verder onder de foto’s

Modevakbeurs CIFF: een verslag uit KopenhagenModevakbeurs CIFF: een verslag uit Kopenhagen

"We zijn allemaal creatieven. Het loopt als een rode draad door ons dna, dus elke kans om creatief te zijn, is verfrissend," zegt Abloh in een Showstudio panel talk met beursdirecteur Andersen en alle bij CIFF creatieve betrokkenen, op donderdag. "Waarschijnlijk voelt het voor de meeste van ons niet of we momenteel aan het werk zijn (..). onze ware emotie tonen is hoe we onze dag doorbrengen. Op CIFF is een grote representatie van kunst, vind ik, en deelname voedt een honger die groter is dan deze kamer. Ik geloof dat we samen een sociale verantwoordelijk delen voor creativiteit, je zou het kunnen zien als iets teruggeven."

CIFF: Mannenmode gevolgd door damesmode

In het segment Raven, met een minimalistisch stand-decor, wordt progressieve mode voor mannen uit Denemarken en het buitenland gepresenteerd door namen als Slam Jam, Tonsure en Martin Asbjørn.

Modevakbeurs CIFF: een verslag uit KopenhagenModevakbeurs CIFF: een verslag uit Kopenhagen

Op het segment Lab (unisex, eigentijdse ready-to-wear, en waar bezoekers een piercing kunnen zetten bij Maria Black) valt mijn oog op de stand van Colorful Standard, met gekleurde T-shirts, sweaters en hoodies op de rekken - gerangschikt op regenboogeffect. Hoewel het lettertype van het logo doet denken aan die van United Colors of Benetton heeft de vertegenwoordiger in de tweede Colorful Standard stand op segment Style Setters ‘dat niet eerder gehoord’, glimlacht ze, “wel de nieuwe American Apparel.” Het Kopenhaagse merk voert 6 stijlen in 19 kleuren, waarvan 20.000 items op voorraad zijn. De uniseks kledingstukken worden gemaakt in een eigen fabriek in Portugal, transparantie en duurzaamheid zijn belangrijke pijlers. Oprichter en CEO Tue Deleuran vertelt dat Colorful Standard 5 maanden geleden voor het eerst geshowd en nu verkocht wordt bij 150 winkels in Europa. “Van alles wat ik in de industrie heb geprobeerd, is dit verreweg the craziest,” zegt Deleuran.

Modevakbeurs CIFF: een verslag uit KopenhagenModevakbeurs CIFF: een verslag uit Kopenhagen

Verder in de beurshallen, op segmentatie Sleek & Style Setters, gelegen in de ‘Crystal Hall’ van het Bella Center, staat damesmode centraal. Tussen de Scandinavische middensegmentsmerken Closed, Bruuns Bazaar, Birgitte Herskind, Ichi, InWear, MbyM, Modstrom en Saint Tropez valt mijn oog op Gudrun & Gudrun. In de stand hangen gebreide truien en vesten in allerlei vormen en maten. Mede-oprichter Gudrun Rógvadóttir wijst een plukje lente/zomer items van lichte breisels aan, de meeste items zijn voor het najaar. “Hier in Denemarken kunnen we de herfst/winter ontwerpen het hele jaar aan,” glimlacht ze. Het Deense merk, dat sinds 2002 duurzame, handgemaakte knitwear van de eilandgroep Faeröer op de markt brengt, heeft nog geen verkooppunten in Nederland, wel 15 verkooppunten in buurland België, vertelt Rógvadóttir. Surfen op internet na mijn beursbezoek leert me dat ik het label toch al kende; de gebreide trui van Sarah Lund, hoofdpersoon uit de Deense hitserie The Killing, is een ontwerp van het bedrijf.

Modevakbeurs CIFF: een verslag uit Kopenhagen

CIFF Runway: Han Kjøbenhavn en Designers Remix

Gedurende mijn verblijf woon ik twee shows bij van CIFF Runway (voorheen Ciff Showscene). Een nieuw component van de beurs dat vorig jaar werd geïntroduceerd en waardoor CIFF volgens onze Duitse correspondent Jan Schröder ‘daadwerkelijk tot een ‘360 graden concept’ kwam zoals Andersen dit voor ogen had’.

Voor de presentatie van Han Kjøbenhavn sta ik woensdagavond in de rij met fans, althans die ik denk te herkennen aan hun gewatteerde jassen met logo van de tonende ontwerper. In een afgeladen industriële ruimte wordt het publiek opgesteld rondom een hekwerk, waar voordat de modellen opkomen eerst een performance wordt gegeven: gemuilkorfde mannen liggen op ziekenhuisbedden onder witte lakens en gehavende poppen-mobiels. In de herfst/winter 2018 collectie van het eigentijdse streetwear luxewerk, getiteld Imperfect Sanity, zien we gelaagde looks: gedeconstrueerd en opnieuw in elkaar gezette denim kledingstukken, geruite stoffen, trekkoord-details, grote klepzakken, bont in sjaals en patches op kleding, zichtbare, ooit zo gevreesde, witte sportsokken en neon-geel, subtiel als kleuraccent op de zolen van pumps of schouderbandjes, of opvallender in de lange gewatteerde mantel.

Modevakbeurs CIFF: een verslag uit Kopenhagen

Hoewel de presentaties niet verschillender konden zijn - de Designer Remix presentatie laat zich eerder omschrijven als ‘conventioneel’ - leken bij beide modeshows de zitplaatsen gereserveerd voor influencers. Een aantal van hen gaven voorafgaand aan de Designers Remix presentatie een street style performance weg op het beursterrein. Designers Remix presenteerde in vrijwel elk kledingstuk van de najaarscollectie volant details. De tartan-ruit had ook een hoofdrol, het patroon kwam terug in verschillende stijlen en materialen. Creatief directeur Charlotte Eskildsen combineerde in een aantal looks barbieroze (in zachte breisels) met beige (in een gladde lak-achtige stof).

Het artikel gaat verder onder de foto’s

Modevakbeurs CIFF: een verslag uit KopenhagenModevakbeurs CIFF: een verslag uit Kopenhagen

CIFF consolideert internationale status

CIFF is de grootste en langstlopende modebeurs uit Noord Europa. Zoals onze Duitse correspondent eerder schreef: ‘onder leiding van beurs- en creatief directeur Kristian W. Andersen, aan boord sinds 2011, werd het evenement gemoderniseerd en een nieuwe impuls gegeven door toonaangevende internationale labels aan te trekken. Met name voor buitenlandse bezoekers is de beurs dankzij de innovaties van de afgelopen jaren een stuk aantrekkelijker geworden. Voor Deense modebedrijven zijn buitenlandse inkopers zeer belangrijk, omdat de branche, gezien de zwakke thuismarkt, voor een groot deel afhankelijk is van de export.’

Lees meer in de CIFF reportage uit februari 2017: Tussen avant-garde en mainstream: een bezoek aan CIFF

In 2017 werd de omzet van Deense modeindustrie opnieuw gedreven door export, zo blijkt uit de onlangs gepubliceerde analyse van Deense branche-organisatie Dansk Fashion & Textile. De totale verkoop van kleding steeg met 4 procent naar bijna 45 miljard Deense Kroon (6 miljard euro), een nieuw record. De export,- goed voor 28,7 miljard Deense Kroon (3,8 miljard euro), dicteert deze positieve ontwikkeling. Duitsland is de grootste internationale afnemer van Deense mode, goed voor 9 miljard Deense kroon (1,2 miljard euro), een stijging van 14 procent. Nederland, is de derde grootste markt voor Deense mode, dat in 2017 'indrukwekkende groei’ van 13 procent noteerde, aldus de brancheorganisatie.

CIFF naar Parijs in juni

De volgende editie van CIFF vindt opnieuw gelijktijdig met Copenhagen Fashion Week plaats, van 8 tot 10 augustus. Voor die tijd gaat CIFF ook nog naar Parijs, zo was bij een affiche bij de entree te lezen: CIFF in Paris.. Stay tuned. 20 - 26 June 2018.. Het gaat om een 'save the date' laat de perswoordvoerder van de beursorganisatie weten, die verder nog geen details wil onthullen.

Foto’s: FashionUnited

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN