• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Zeg maar Ja tegen YaYa!

Zeg maar Ja tegen YaYa!

Door Bram Strijbos

bezig met laden...

Scroll down to read more

Met 680 verkooppunten in Nederland is YaYa niet meer over het hoofd te zien. In de boetieks vallen de items van YaYa op door hun trendy stijl voor een sterke prijs. Komend najaar opent de eerste eigen winkel haar deuren in Almere. Ook worden franchisenemers aangetrokken om de identiteit van het label te versterken. YaYa is een sterk staaltje commercialiteit.

 

"We willen ons laten inspireren door onze partners," zegt Marco Draijer, conceptmanager van het bedrijf. Franchisenemers die nu worden aangetrokken krijgen een stem in de ontwikkeling van het label. Draijer: "We maken YaYa commercieel sterk. Onze eerste franchisers zijn mensen uit ons eigen klantenbestand, die allemaal enthousiast zijn. Met een franchiseonderneming halen ze nog betere marges dan de losse afnemers. Minimaal 3.0," voegt hij daaraan toe. Daarnaast stemt YaYa met eigen winkels en franchise stores alles beter op elkaar af. Nu liggen de items nog tussen andere merken in de winkels en zijn niet alle producten overal verkrijgbaar. Dat verandert straks. Draijer: "We gaan de krachten bundelen. Tot nu toe deden we vooral aan 'business-to-business' marketing, met folders en op modebeurzen. We hebben veel afnemers, die allemaal andere items uit onze grote collectie kopen. In de toekomst gaan we meer vraag kweken vanuit de consument."

 

Toegankelijk

Het franchiseconcept, de YaYa formule, zoals Draijer hem noemt, wordt laagdrempelig, voor de franchiser en de consument. "De franchiser hoeft geen grote investeringen te doen. YaYa biedt commercialiteit en duidelijkheid. Want wij weten hoe belangrijk kostenbeheersing en goede marges zijn voor een winkelier."

Het winkelconcept wordt ontworpen door designer Kodi Feiz, die veel voor Nokia heeft gedaan. "Eind juli is het winkelconcept klaar," zegt Draijer. "Het wordt een flexibel concept, maar wel met alles er op en er aan. Toonbank, etalagepoppen, kassa- en distributiesysteem: de winkels zijn in heel Nederland identiek. In de toekomst kopen we misschien ook gezamenlijk auto's. En we zetten nu al goede verkoopacties in. Onze scherpe prijzen zijn onze kracht."

Ook ten opzichte van consumenten wil YaYa toegankelijk zijn. Mode die draagbaar en basic is, maar mét stijl en een trendy touch. De doelgroep is breed. Draijer: "We richten ons op vrouwen tussen de 20 en 55 jaar. Vroeger dacht je bij 50-plussers aan een ouderwetse bloemetjesjurk, maar tegenwoordig voelen ook wat oudere, modebewuste dames zich aangesproken door het merk."

De collectie is te verdelen in twee lijnen: 'Hype' en 'Sophisticated'. Beide lijnen volgen de trends op modegebied. Qua uitstraling is het label te vergelijken met Zara, Esprit en een tikkeltje Claudia Sträter. Maar qua prijs ligt YaYa zelfs onder Zara. "We zijn niet te goedkoop, maar wel erg betaalbaar," zegt Draijer trots.

 

Productie

Of de concurrentie niet te hevig woedt, is voor het bedrijf dan ook geen issue. Draijer: "Van de twee miljoen stuks die we jaarlijks produceren, krijgen we 0,5 procent retour. De kwaliteit is dus zeer goed. Nu ons klantenbestand is gegroeid, is er qua materialen een kwalitatief hoogwaardiger inkoop mogelijk. We werken voornamelijk met natuurlijke stoffen, zoals honderd procent linnen en katoen. We hebben wollen jassen en veel breigoed in de collectie. Acryl wordt bijna niet gebruikt." De productie wordt grotendeels uitbesteed aan het Midden-Oosten. Een kleiner deel van de productie vindt in Italië plaats, omdat de levertijden daar heel kort zijn. Draijer: "Zo kunnen we snel inspelen op de vraag van winkeliers en zijn we in staat om wekelijks nieuwe items te leveren. Nu leveren we de basiscollectie, zo'n 300 à 400 stuks, nog in één keer. Maar als het franchiseconcept straks loopt, gaan we de levering opsplitsen in delen." Samen met een collega bewaakt Draijer de stijl van het merk. "Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe trends, in binnen- en buitenland. Op onze hoofdkantoren in Halfweg en Lijnden werkt de stylingafdeling de technische aspecten van onze ideeën uit. Vanuit Alphen leveren we de kleding aan onze klanten.

 

Risico

Bijzonder is dat het bedrijf bij de verkoop al het risico op zich neemt. "De meeste merken leggen het risico bij de detaillist," legt Draijer uit. Wij doen dat niet. We houden zelf de voorraden aan en leveren pas weer wanneer winkeliers ruimte hebben. We weten hoe nadelig het voor onze klanten is om te moeten voororderen. Dit jaar beleven winkeliers bijvoorbeeld een moeilijk zomerseizoen. Door het slechte weer raken ze de ingekochte kleding niet kwijt aan de consument. De facturen stapelen zich op. We merken dat een groeiend aantal detaillisten het zat is om zo te moeten werken. Daarom willen steeds meer winkeliers met ons in zee. Ik ben er een groot voorstander van om de verkoopseizoenen in Nederland naar achteren te trekken. In januari zie je al de eerste topjes en zomerjurkjes in de winkels hangen, terwijl in juli winterjassen en dikke truien in de winkels opduiken. Een uitverkoopwet, zoals die in België bestaat, zou ook in Nederland moeten worden ingevoerd. Pas op 1 januari wordt dan de winterkleding in de uitverkoop gedaan, niet eerder, in de vorm van een magazijn- of opheffingsuitverkoop. YaYa is waarschijnlijk de grootste voorraadhoudende groothandel van Nederland. Daarmee zijn we naar onze detaillisten toe heel flexibel en snel."

 

Internationaal succes

Met een omzet in Nederland van zo'n twaalf miljoen euro ziet Het bedrijf de toekomst positief tegemoet. De Nederlandse onderneming, die sinds 1993 bestaat, exploiteerde al zo'n drie à vier andere labels. Toen een aantal jaar geleden de concurrentiekracht van China op de textielmarkt steeds dichterbij kwam, werd het merk in het leven geroepen. Draijer: "We merkten dat legale en illegale importen vanuit China de prijzen onder druk zetten. Met YaYa konden we daar tegenop."

Het merk sloeg ook aan in het buitenland. Winkeliers in België, Duitsland, Spanje, Italië, Griekenland, Polen en zelfs Rusland en Libanon staan op de klantenlijst. "Ons afzetgebied is groot en divers. Onze artikelen blijken ook internationaal breed te verkopen," verklaart Draijer. Ook de franchiseformule zal worden geëxporteerd. "In Griekenland is er al een franchiser die vijftien winkels gaat openen. Hij verwacht een omzet van negen à tien miljoen euro in 2008-2009."

 

Marketing

Maar eerst concentreert het team zich op de eigen winkels en franchisers in Nederland. Draijer: "Onze eerste eigen winkel moet meteen top zijn. Ook aan de franchise ondernemers stellen we vrij hoge eisen. Ze worden geaccrediteerd en moeten dus kredietwaardig zijn. Denk ook aan goede locaties, A1 in middelgrote plaatsen." Met de marketing en communicatie zal ontwerper Kodi Feiz zich mede bemoeien. Hij adviseert het bedrijf over de te volgen strategie. Draijer: "Tot nu toe richtten we ons op de zakelijke markt, met showrooms in binnen- en buitenland en onze aanwezigheid op beurzen in Parijs, Madrid, Düsseldorf en Moskou. Maar we zien steeds meer dat marketing gericht op consumenten veel effect heeft. Bladen als Libelle en Viva doen vaak Bel&Win acties, waarbij regelmatig YaYa kleding te winnen is. We krijgen dan duizenden mails van lezeressen met de vraag waar de kleding wordt verkocht. 'Direct communicatie' via magazines die onze doelgroep leest zullen we steeds meer gaan inzetten. Daarnaast denken we ook aan sponsoring. Een leuke strandtent in Scheveningen zou best wel eens een YaYa uitstraling kunnen krijgen."

"Het gaat allemaal grotendeels op gevoel," zegt Draijer. Maar zo makkelijk als het lijkt is het natuurlijk niet. "Het duurt nou eenmaal een aantal jaar om er te komen." De stijl van de kleding is in de loop der jaren niet echt veranderd. 'Trendy' en 'toegankelijk' blijven de succesfactoren. Als merk heeft YaYa zich des te meer kunnen ontwikkelen. En dat belooft wat voor de toekomst.

YAYA