• Home
  • Nieuws
  • Business
  • 10,3 procent omzetstijging voor Björn Borg in 2017

10,3 procent omzetstijging voor Björn Borg in 2017

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het Zweedse Björn Borg AB heeft Q4 van 2017 afgesloten met een omzet van 170,3 miljoen Zweedse kroon (17 miljoen euro), wat een lichte daling inhoudt ten opzichte van dezelfde periode een boekjaar eerder. Dat blijkt uit de cijfers die het bedrijf bekendmaakte middels een persbericht op de website. In het laatste kwartaal van 2016 bedroeg de omzet nog 171,4 miljoen Zweedse kroon (17,1 miljoen euro). Over het hele jaar gezien, deed het modemerk het wel beter dan in 2016. De jaaromzet bedroeg 696,5 miljoen Zweedse kroon (69,6 miljoen euro), terwijl Björn Borg het vorig jaar moest doen met een totaal van 631,6 miljoen Zweedse kroon (63,1 miljoen euro).

Hogere omzet maar lagere winst voor Björn Borg in 2017

Terwijl het Zweedse bedrijf de omzet het afgelopen jaar zag stijgen, liep de winst terug. In het laatste kwartaal van 2016 bedroeg de winst nog 21,4 miljoen Zweedse kroon (2,1 miljoen euro), terwijl het bedrijf dit jaar niet uitkwam boven de 16,9 miljoen Zweedse kroon (1,7 miljoen euro). Kijkend naar het volledige jaar, behaalde het bedrijf een winst van 55,4 miljoen Zweedse kroon (5,5 miljoen euro), vergeleken met 64,2 miljoen Zweedse kroon (6,2 miljoen euro) in het voorgaande jaar. Dat de winst in het vierde kwartaal is gedaald, wijt CEO Henrik Bunge aan de hogere kosten waar het bedrijf mee te maken kreeg na de overname van de distributeur in de Benelux.

Björn Borg maakt sterkste groei door in Finland

Net als een jaar terug was de groei van Björn Borg het grootst in Finland. Deze markt is goed voor 15 procent van de totaalomzet van het merk. Ook in thuisland Zweden maakte het bedrijf een lichte groei door, evenals in de categorie ’Small markets’ waar onder andere Groot-Brittannië en Duitsland onder vallen. In België, Denemarken, Noorwegen en Nederland noteerde het bedrijf juist dalingen. De reden hiervoor was de teruglopende vraag naar ondergoed - de categorie die met een aandeel van 61 procent in brand sales erg belangrijk is voor het merk.

De omzet uit uit groothandelsactiviteiten kwam aan het eind van het jaar neer op 518,8 miljoen Zweedse kroon (51,9 miljoen euro), wat een mooie stijging is ten opzichte van de 320,8 miljoen Zweedse kroon (32,1 miljoen euro) die het bedrijf in 2016 boekte. De belangrijkste groeimotor was de Benelux. Ook de omzet uit eigen retail ging omhoog: terwijl deze in 2016 145 miljoen Zweedse kroon (14,5 miljoen euro) bedroeg, ging het in 2017 om een bedrag van 218,9 miljoen Zweedse kroon (21,9 miljoen euro). De sterke stijging heeft Björn Borg te danken aan de overname van de distributeur in de Benelux, waardoor de inkomsten uit deze regio nu onder eigen retail kunnen worden gerekend.

”Ik blijf werken aan het versterken van onze nieuwe bedrijven in de Benelux en ben erg blij met wat we dit jaar hebben bereikt wat betreft het terugdringen van de kosten,” stelt CEO Bunge. “De volgende stap is het verhogen van de verkoopcijfers, met name door te focussen op e-tailers en onze eigen e-commerce. Ik kijk ernaar uit onze merktransitie in 2018 voort te zetten en zal alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat we in staat zijn de uitdagende veranderingen in retail het hoofd te bieden.”

Beeld: Björn Borg Facebook

Bjorn Borg
MULTIMEDIA