13 procent meer winst voor Hermès

In 2016 wist Hermès een omzet van 5,202 miljard euro te realiseren. Dat komt neer op een stijging van 7,5 procent en 7,4 procent bij wisselkoerscorrecties. De nettowinst steeg met 13 procent tot 1,1 miljard euro.

De retailomzet steeg met 8 procent en dat was te danken aan alle regio’s. Hermès laat weten ingezet te hebben op de kwaliteit van het distributienetwerk. In 2016 werden er 4 nieuwe winkels geopend, daarnaast werden diverse winkels gerenoveerd en ook werd de business zelf uitgebreid.

De regio Japan zag de omzet in 2016 met 8,6 procent (bij constante wisselkoersen) stijgen tot 724,1 miljoen euro. Dat was te danken aan een selectieve distributie, ondanks de sterke yen en een hoge vergelijkingsbasis. De regio Azië zonder Japan zag de omzet met 7,1 procent groeien naar 1,77 miljard euro. In de Verenigde Staten werd een solide groei van 7,2 procent gerealiseerd. Daar kwam de omzet uit op 940,8 miljoen euro Europa wist ondanks de impact van ‘recente gebeurtenissen’ zoals terroristische aanslagen een omzet van 963,2 miljoen euro te realiseren, oftewel een groei van 8 procent. Vooral de gerenoveerde en uitgebreide winkel in Rome was een groot succes volgens het luxemerk. In Frankrijk groeide de omzet stabiel met 5,2 procent tot 719,2 miljoen euro.

Hermès ziet winst met 13 procent stijgen in 2016

De groei was vooral te danken aan de stijgende omzet van Lederwaren en zadels. Daarnaast profiteerden alle divisies van het positieve momentum, en de divisies Zijde, Ready-to-wear en accessoires in het bijzonder. De omzet in Lederwaren en zadels steeg met maar liefst 14 procent tot 2,6 miljard euro, wat volgens Hermès te danken was aan de sterke collecties en de toevoeging van nieuwe tasmodellen. De Ready-to-wear en Accessoires divisie bleef stabiel en rapporteerde een omzetstijging van 4 procent in het vierde kwartier. Vooral schoenen deden het goed. In het gehele jaar bleef de omzet echter nagenoeg gelijk met 0,2 procent stijging naar 1,09 miljard euro.

13 procent meer winst voor Hermès

De Zijde en textiel divisie daalde met 0,8 procent naar 515,3 miljoen euro, als gevolg van vertraagde omzet in China en gebeurtenissen in Europa. Ook werden er minder horloges verkocht, waardoor de omzet daalde tot 157,9 miljoen euro, oftwerl een daling van 3,2 procent. Er werd echter een groei van 8,5 procent gerapporteerd in de Parfum divisie. Andere divisies, zoals juwelen, bleven stabiel met een omzetgroei van 10,1 procent tot 228,3 miljoen euro.

Het bedrijfsresultaat steeg met 10 procent tot 1,69 miljard euro. Vorig jaar was dat nog 1,54 miljard euro. De operationele marge was goed voor 32,6 procent van de omzet en steeg met 0,8 punten ten opzichte van 2015. Dat was het gevolg van gunstige koersverschillen. De nettowinst steeg met 13 procent tot 1,1 miljard euro, wat neerkomt op 21,1 procent van de omzet. Hermès zal op de Algemene Vergadering op 6 juni een dividend van 3,75 euro per aandeel voorstellen. Het interim-dividend van 1,50 euro zal op 24 februari worden uitgekeerd.

De Hermès Group heeft inmiddels 590 medewerkers, waaronder 400 in Frankrijk, die zijn onderverdeeld in de productie en sales teams. Wereldwijd waren er in 2016 12.834 mensen aan het werk voor de modegroep, waaronder 7.881 in Frankrijk.

Het luxe modehuis zal blijven vasthouden aan de langetermijnstrategie, op basis van basis van creativiteit, het behoud van controle over de know-how en simpele communicatie. Ook op middellange termijn verwacht Hermès een omzetgroei, ‘ondanks de groeiende economische, geopolitieke en monetaire onzekerheden over de hele wereld’.

Samenvatting
Omzet 5,2 miljard euro
Winst 1,1 miljard euro
Bedrijfsresultaat 1,69 miljard euro
  • De groei was vooral te danken aan de 14 procent omzetstijging van de divisies Lederwaren en zadels
  • Het luxe modehuis zal blijven vasthouden aan de langetermijnstrategie, ook op middellange termijn verwacht Hermès een omzetgroei

Beeld: Hermès, Barbara Kieboom

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN