• Home
  • Nieuws
  • Business
  • 2014 recordjaar voor Giorgio Armani

2014 recordjaar voor Giorgio Armani

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het boekjaar 2014 werd opnieuw een recordjaar voor de luxe modegroep Giorgio Armani. Het Italiaanse concern sloot het jaar af met een omzet van 2,5 miljard euro, een stijging van 16 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De EBITDA steeg met 5,7 procent naar 507 miljoen euro. De nettowinst werd niet bekend gemaakt.

Armani zei dat de stijging geholpen werd door zijn merken in het hogere segment en door de interieurcollectie. Armani Casa boekte een omzetstijging van 20 procent, terwijl de haute couture collectie Armani Prive met 30 procent groeide. De best presterende markten waren Azië en het Midden Oosten, aldus Armani.

Armani blijft uitbreiden

Het Italiaanse concern blijft uitbreiden. In 2014 opende het ruim 200 nieuwe filialen, waarmee het totale winkelnetwerk nu meer dan 2.700 telt. Volgens Marketwatch is dat veel meer dan merken als Louis Vuitton (zo’n 483 winkels), Gucci (423 winkels) en Prada (342 winkels).

Het meerendeel van de nieuwe winkelopeningen bestond uit merken in het lagere segment, zoals Armani Collezioni met 165 nieuwe filialen, Armani Jeans met 57 filialen en Emporio Armani met 53 boetieks.

Ondanks investeringen van 170 miljoen euro in 2014 (vergeleken met 100 miljoen in 2013), blijven de liquiditeiten van het bedrijf, met 500 miljoen euro, vrijwel intact. Daarmee wil Armani zijn merken blijven ontwikkelen en zijn positie in de markt versterken, zei het in een persbericht.

Volgens een onderzoek van het Italiaanse modevakblad Pambianco groeide Armani, naast modehuis Valentino, het hardst van alle luxe modehuizen. Met een groei van ruim 15 procent stond het huis aan kop. Alleen H&M groeide, met een stijging van 17,8 procent, harder maar is natuurlijk een luxeconcern.

”Deze resultaten werden geleverd dankzij het diversificatiebeleid dat bij onze retailers werd toegepast. Zij hebben allen bewezen hun potentieel te kunnen bereiken wat het gerichte cliënteel betreft,” zei de oprichter en CEO Giorgio Armani, die dit jaar het 40-jarig bestaan van zijn merk vierde, in een persbericht.

foto 1: Emporio Armani Eyewear 2014
foto 2: Giorgio Armani Prive ss 2014
Giorgio Armani