5 tips om een crowdfunding campagne wél te laten slagen
bezig met laden...
Nu banken niet meer staan te springen om euro’s uit te lenen aan startende modemerken of kledingwinkels met groeiambities, lijkt crowdfunding de ideale oplossing. Maar ook dan valt het geld niet vanzelf uit de hemel. FashionUnited.nl verzamelde vijf tips om de gewenste investering binnen te slepen.
1. Tip uit een onlangs verschenen rapport van de Deense Kamer van. Koophandel:
Kies een fundingmanier die bij je past
De meest gebruikte vorm is donatie-crowdfinanciering, waar mensen geld
doneren voor een project, zonder een compensatie te ontvangen. Daarna volgt
beloning-crowdfunding, waar consumenten die geld doneren een beloning
krijgen. Dat kan bijvoorbeeld het product zijn dat ze hebben geholpen te
ondersteunen, zoals een kledingstuk. Bij stocks-crowdfunding krijgt de
donateur in plaats van een product een belang in de ondernemening. Ten
slotte is er loan-crowdfunding, waar mensen rechtstreeks geld lenen aan
bedrijven en projecten, net als banken doen.
2. Tip van Anneke Heide Wijma van Xofa, het merk dat afgedankte bankstellen
transformeert in lederen tassen: Houd het simpel
“Maak een filmpje voor je campagne en zorg dat het niet langer duurt dan
anderhalve minuut. Maak het persoonlijk en sympathiek, zodat mensen zich
met je kunnen verbinden. Het is ook heel belangrijk dat je verhaal erbij
niet te lang is. Je kunt kiezen voor tegenprestaties, maar doe er niet meer
dan vijf. En start zeker niet met een te laag bedrag. Reken het door en
toets het bij marketingmensen in je netwerk. Vaak zijn mensen bereid iets
meer neer te leggen voor een project dat ze sympathiek vinden en toch al
willen funden. Ik kijk zelf vaak op fundingsites, omdat ik weet
hoe tof het is als mensen je steunen en draag daarom graag een steentje
bij.”
3. Tip van Maud Bloemberg van de Kledingbibliotheek
in Utrecht: Maak je netwerk deelgenoot van je doel
“We hebben de Kledingbibliotheek met z’n drieën opgericht. Vorig jaar mei
zijn we begonnen met het schrijven van een businessplan en vanaf
die tijd hebben we meteen een groot netwerk om ons heen verzameld. Tijdens
de crowdfunding campagne
hebben we op verschillende manieren contact gezocht met dat netwerk. In
persoonlijke mails, maar ook in onze nieuwsbrief en tijdens evenementen.
Voor de officiële opening van de Kledingbibliotheek zijn we een paar dagen
open geweest voor alle crowdfunders, van 19 tot 22 december. Dat was als
een intieme opening voor vrienden met lekkere hapjes en warme
chocolademerk. ‘Wat leuk dat wij er als eerste bij mogen zijn’ hoorde ik
toen regelmatig. Dus onze tip: deel niet alleen met je netwerk dat je een
crowdfunding campagne hebt, maar maak je netwerk ook echt deelgenoot van je
doel.”
4. Tip van Tim Holland van Dick Moby, een duurzaam zonnebrillenmerk:
Doe meer
"Het is keihard werken. We hebben zes weken lang pop-up stores geopend, op
feestjes gestaan waar mensen onze brillen konden passen, en persberichten
uitgestuurd. We hadden de campagne zorgvuldig voorbereid. Bovendien hebben
we een positief verhaal, we willen het plastic probleem in de zee oplossen.
Dat is goed opgepikt door de pers."
Dick Moby crowdfunding video from
5. Tip van crowdfundingplatform Geldvoorelkaar.nl: Herhaal,
herhaal, herhaal
Plan een aantal strategische momenten waarbij je het project weer onder de
aandacht brengt en de promotionele activiteiten herhaalt. Bijvoorbeeld:
wanneer het project online komt, als het project bijna vol is geboekt of
juist extra investeerders nodig heeft, het project is volgeboekt, bij
succesvolle stappen in de uitvoering van de plannen of bij ander nieuws
over je bedrijf.
Bonustip van Anneke Heide Wijma:
“Wanneer het soms even niet opschiet, doneer dan zelf wat geld zodat het
weer een boost krijgt. Dit zet andere mensen ook weer in beweging.”