7 procent omzetdaling in Q4 voor Gap Inc

Het Amerikaanse modebedrijf Gap Inc heeft de omzet in het vierde kwartaal van boekjaar 2015 met 7 procent zien dalen. De omzet van het bedrijf bedroeg in deze periode 4,39 miljard dollar (3,91 miljard euro), in vergelijking met 4,71 miljard dollar (4,2 miljard euro) in Q4 van 2014. Ook het nieuwe boekjaar is voor Gap Inc. niet sterk begonnen. In januari 2016 behaalde het bedrijf een netto-omzet van 813 miljoen dollar (724,73 miljoen dollar), terwijl de omzet een jaar eerder neerkwam op 888 miljoen dollar (791,58 miljoen euro).

Kijkend naar de cijfers van Q4 van 2014, blijkt dat Gap Inc’s merk Banana Republic de sterkste daling heeft doorgemaakt. De omzet van deze retailer daalde in het laatste kwartaal van 2015 met maar liefst 14 procent. Gap en Old Navy moesten tevens een omzetdaling incasseren. Voor deze merken ging het om dalingen van respectievelijk 3 en 8 procent. Ook het nieuwe jaar is voor de drie merken van het bedrijf van start gegaan met dalende omzetten. Gap en Old Navy zagen de omzet teruglopen met 6 procent, en bij Banana Republic verminderde de omzet zelfs met 17 procent. Gebaseerd op de cijfers, verwacht Gap Inc dat de verwaterde winst per aandeel voor 2015 neerkomt op 2,41 (2,15 euro) tot 2,42 dollar (2,16 euro).

”We zijn blij dat de winst per aandeel overeenkomt met onze eerdere verwachtingen,” zei Gap’s Chief Financial Officer Sabrina Simmons. “Nu 2016 is begonnen, kijken we ernaar uit de lentecollecties aan onze klanten te tonen.”

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN