• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Adidas boekt recordomzet in 2016

Adidas boekt recordomzet in 2016

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Adidas ziet de toekomst zonnig in na de recordomzet van het afgelopen jaar. Het sportlabel verwacht de groei tot 2020 door te zetten dankzij het lange termijn strategieplan ‘Creating New’. Tussen 2015 en 2020 verwacht Adidas een omzetgroei van 10 tot 12 procent per jaar bij wisselkoerscorrecties. De winst zal uitkomen op 20 tot 22 procent per jaar. Dat maakt het bedrijf bekend bij de publicatie van de jaarresultaten.

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Scroll naar beneden voor de samenvatting.

“Onze resultaten van 2016 en de positieve verwachtingen voor 2017 zijn het bewijs dat onze strategie zich uitbetaalt. Na het eerste volledige jaar van ‘Creating the New’ hebben we ons originele plan overschreden,” zegt CEO Kasper Rorsted. “We hebben nu aanvullende initiatieven ontwikkeld die de uitvoering van ‘Creating the New’ zullen versnellen en ons de mogelijkheid geven om onze doelstellingen voor 2020 aanzienlijk te verhogen.”

In 2016 steeg de omzet met 14 procent naar 19,2 miljard euro. De operationele winst steeg voor het eerst tot meer dan een miljard, namelijk 1,09 miljard euro. Dat is een stijging van 36 procent. Het EBITDA rapporteerde een stijging van 18 procent tot 1,88 miljard euro.

Omzet Adidas Group stijgt met 22 procent in 2016

Het merk Adidas zag de omzet met 22 procent stijgen tot 16,3 miljard euro (bij wisselkoerscorrecties). Dat was vooral te danken aan de dubbele cijfers bij Sport Performance, Adidas Originals en Adidas Neo. Reebok zag de omzet met 6 procent stijgen tot 1,7 miljard euro, onder meer door de dubbele cijfers bij Classics.

In West-Europa steeg de omzet naar 5,3 miljard euro, wat neerkomt op een stijging van 20 procent. Zowel Adidas als Reebok zagen de omzet met respectievelijk 20 en 18 procent toenemen (met wisselkoerscorrecties).

De omzet in de Verenigde Staten steeg met 24 procent naar 3,4 miljard euro. In de regio Groot-China werd een omzet van 3 miljard euro gerapporteerd, wat neerkomt op een omzetstijging van 28 procent bij wisselkoerscorrecties. In Rusland en Latijns-Amerika stegen de omzetten met respectievelijk 3 en 16 procent. Japan zag de omzet net boven de 1 miljard euro uitkomen, dankzij een stijging van 16 procent. Ook in de regio MEAA (Midden-Oosten, Afrika en andere Aziatische markten) steeg de omzet met 16 procent, naar 2,68 miljard euro.

12 procent omzetstijgin voor Adidas Group in Q4

In het vierde kwartaal rapporteerde de Adidas Group een omzetstijging van 12 procent tot 4,68 miljard euro. De omzet van het merk Adidas steeg met 18 procent, terwijl Reebok een stijging van 3 procent rapporteerde. De andere merken, TaylorMade-adidas Golf en CCM Hockey, zagen de omzet dalen met respectievelijk 13 en 22 procent. Al eerder liet Adidas Group weten zich te focussen op Adidas en Reebok. De golfmerken staan sinds vorig jaar in de etalage, en vorige week kwam daar ook CCM Hockey bij.

In West-Europa steeg de omzet in de laatste drie maanden van het jaar tot 1,1 miljard euro, wat neerkomt op een stijging van 12 procent bij wisselkoerscorrecties. De omzet in de Verenigde Staten steeg met 29 procent, evenals in de regio Groot-China. In Latijns-Amerika werd er een omzetstijging van 22 procent gerapporteerd, terwijl de regio MEAA een omzetstijging van 14 procent boekte. De omzetten in Rusland en Japan daalden echter met respectievelijk 5 en 6 procent.

Adidas ziet nettowinst met 41 procent stijgen in 2016

De brutowinstmarge voor het hele jaar steeg met 0,3 procentpunt naar 48,6 procent, ondanks de negatieve valuta-effecten. Dat was het gevolg van goede resultaten door een betere combinatie van prijs, product en het juiste kanaal. Daarnaast werden de inkoopkosten gereduceerd. De nettowinst kwam uit op 1,019 miljard euro, oftewel een stijging van 41 procent.

De gewone winst per aandeel steeg met 53 procent naar 5,08 euro. Adidas zal een dividend van 2 euro gaan uitkeren aan de aandeelhouders, wat neerkomt op een stijging van 25 procent. De jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders staat gepland op 11 mei 2017.

Voor 2017 verwacht Adidas Group een omzetstijging van tussen de 11 en 13 procent bij wisselkoerscorrecties. De brutomarge zal naar verwachting met 0,5 procentpunt stijgen tot maximaal 49,1 procent. De bedrijfskosten zullen verder dalen, wat zal leiden tot een bedrijfsresultaat van tussen de 18 en 20 procent. De nettowinst uit voortgezette activiteiten stijgt daarbij tussen de 18 en 20 procent naar een bedrag van 1,20 miljard tot 1,22 miljard euro.

Beeld: Adidas Group website

Samenvatting

Omzet FY2016 19,2 miljard euro
Omzet Q4 4,68 miljard euro
Nettowinst 1,019 miljard euro
Brutowinstmarge 48,6%
  • Tussen 2015 en 2020 verwacht Adidas een omzetgroei van 10 tot 12 procent per jaar , met een jaarlijkse winststijging van 20 tot 22 procent
  • Adidas Group verwacht in 2017 een omzetstijging van tussen de 11 en 13 procent

Adidas