Een maand nadat warenhuis V&D officieel failliet werd verklaard wachten leveranciers met smart op meer nieuws over een mogelijke doorstart. Derk van Geel, advocaat van de leveranciers, verwacht dat er ‘binnen een week’ meer bekend wordt gemaakt over de toekomst van V&D. Toch is het belangrijk dat leveranciers zich daar goed op voorbereiden. “Zorg dat je al je documentatie paraat hebt,” zegt Van Geel.

“Ik heb geen idee in welke vorm en omvang een doorstart mogelijk is, maar ik denk dat het voor een deel gaat lukken,” zegt Derk van Geel van Fort Advocaten, die een aantal leveranciers bijstaat. “Ik schat dat er over een week wel meer bekend wordt.” In januari werken de curatoren samen met de betrokken partijen aan een toekomstplan van V&D. Van Geel werkte samen met de curatoren aan een goede regeling voor de leveranciers.

“Nieuw arrangement leveranciers V&D neemt hoop angst weg”

Tijdens de zogeheten afkoelingsperiode deden de curatoren een voorstel aan de leveranciers: partijen die een eigendomsrecht op zak hebben krijgen een vergoeding van 70 procent van de inkoopwaarde met een maximum van 70 procent van de gerealiseerde verkoopwaarde van de goederen. Maar niet iedere leverancier ging akkoord met de regeling. Aan de hand daarvan zijn er gesprekken gevoerd en is er medio januari een nieuw ‘arrangement’ op tafel gelegd.

De regeling voor leveranciers houdt in dat leveranciers bij wie vaststaat dat ze de eigenaar zijn van de goederen tijdens de afkoelingsperiode zijn verkocht 100 procent van de factuurwaarde vergoed krijgen. Daarentegen zullen er nog wel enige kosten in mindering worden gebracht (te vermeerderen met btw) die direct verbandhouden met de afwikkeling van het eigendomsrecht (bijvoorbeeld handelingskosten). Hoeveel die kosten zullen zijn is nog niet bekend, maar de curatoren verwachten niet meer dan 10 procent van de factuurwaarde.

“Dit arrangement neemt een hoop angst weg en is een grote verbetering. De leveranciers waren allemaal bang dat de curatoren de goederen zouden verkopen en de opbrengst zou verdwijnen. Met deze regeling is dat scenario getackeld,” zegt Van Geel. “Eerst kregen ze maar 70 procent en nu 100 procent, min de korting.” Hij verwacht dat de extra kosten mee zullen vallen. “De opdracht voor leveranciers is dat ze kunnen aantonen wat hun goederen zijn.”

Leveranciers V&D moeten eigendom goederen kunnen bewijzen

Wat kunnen leveranciers verwachten? “Curatoren komen met een opgaaf per leverancier, van de voorraad die er op 22 december was,” legt de advocaat uit. “Daarna komen ze met een opgaaf van de goederen die er nog waren op het moment dat ze de activiteiten staken – als V&D een doorstart maakt of juist gesloten wordt.” Het verschil tussen beide momenten laat zien wat er in de tussentijd is verkocht. “Het restant wat er ligt krijgen de leveranciers terug, of dat wordt mee verkocht aan de nieuwe eigenaar van V&D,” aldus Van Geel. “Voor de verkochte spullen krijgen leveranciers compensatie.”

Maar er zit wel addertje onder het gras: leveranciers moeten zelf kunnen aantonen dat ze eigenaar zijn van de goederen. “Het is heel belangrijk dat leveranciers zelf de stukken uit de boekhouding paraat hebben,” waarschuwt Van Geel. “Niet alleen facturen en orderbonnen, maar vooral informatie waarmee je de goederen kan specificeren.” Hij legt uit: “Op basis van je eigen documenten moet je letterlijk kunnen aanwijzen ‘deze jas is door mij geleverd’. Dat betekent dus niet dat je bijvoorbeeld zegt ‘ik heb 500 groene jassen geleverd aan V&D’, dat moet je dus in detail kunnen aantonen; het merk, het model, de maat en de kleur, alles.” Hij verwacht dat dat voor leveranciers van fast fashion niet zo moeilijk zal zijn, aangezien dat in kleine hoeveelheden geleverd wordt en dat doorgaans snel te winkel uitvliegt. Maar voor andere modegoederen zal het lastiger worden, denkt hij.

Een leverancier moet dus zorgen dat hij alle stukken in de eigen boekhouding bij elkaar heeft, zodat hij de geleverde producten gemakkelijk kan specificeren als hij de opgaaf van de curator krijgt, zegt de advocaat. “Het zal voor de een lastiger zijn dan voor de ander. Het hangt er vanaf wat je levert; diversiteit in producten kost meer tijd. Partijen die merkgoederen leveren zullen het gemakkelijker hebben. De grootste uitdaging zal zijn om de curatoren te overtuigen van het eigendomsrecht en dat kan best een lastige discussie worden.”

Advocaat leveranciers V&D waarschuwt: zorg dat je documentatie op orde is

Van Geel is blij met de nieuwe regeling. “Het vorige arrangement was echt een fout van de curatoren. Daar hebben we toen veel druk op uitgeoefend en dat is nu gelukkig aangepast.” Toch houden leveranciers nog wel een slag om de arm met het nieuwe arrangement. “Ze zijn er blij mee, maar zeggen ook ‘het hangt er vanaf hoe de curatoren ermee omgaan’. Hoe makkelijk om moeilijk wordt het als alle documenten op tafel komen en er dan geld betaald moet worden? Het zit ‘m namelijk in de uitvoering.”

Een ander punt waar nog over nagedacht moet worden: wat gaat er gebeuren als er een doorstart komt? “Stel dat een leverancier 100 truien heeft geleverd, waarvan de curatoren er 50 hebben verkocht. Dan rekenen ze 50 truien af met de leverancier, maar dan blijven er nog 50 truien over die in de winkels liggen. Hoe gaat het lopen als de nieuwe eigenaar die 50 truien ook wel wil hebben?” Als de curatoren de nieuwe eigenaar aansporen om met de leverancier te gaan onderhandelen is dat een slecht scenario, zegt Van Geel. “Het is dan voor de ‘doorstarter’ heel makkelijk om het mes op de keel van de leverancier te zetten. De nieuwe eigenaar kan er namelijk goed van profiteren, door de restanten voor een bodemprijs af te nemen.” Dat is slecht nieuws voor de leveranciers, die op deze manier meebetalen aan de doorstart.

Het beste zou zijn als de curatoren zo’n situatie voorkomen door duidelijke afspraken te maken met de nieuwe eigenaar. “Eigenlijk moeten de curatoren tegen de doorstarter zeggen ‘ we stellen je in staat om afspraken te maken met leveranciers, maar wel tegen marktconforme waarden’. Op deze manier worden de rechten van de leveranciers gewaarborgd.” Hij voegt toe: “Het is mij niet duidelijk of ze dat gaan doen, maar het maakt voor de leveranciers wel veel uit.” Van Geel pleit voor een afspraak waarbij de voorraad die al voor V&D bestemd is tegen marktconforme voorwaarden worden afgenomen, of 90 procent van de inkoopprijs bijvoorbeeld. “Ik vind dat wel een heel net en tevens realistisch plan.” Hij stelt dat het de taak van de curator is om voor de schuldeisers op te komen. Als het aan de advocaat ligt, komt er een faciliteit in de doorstart, waar leveranciers een beroep op kunnen doen.

Modint onderzoekt aansprakelijkheid Sun Capital

Eerder deze week werd bekend dat brancheorganisatie Modint onderzoekt of het Sun Capital aansprakelijk kan stellen voor de schade van leveranciers. “Dat begrijp ik goed,” reageert Van Geel. “Een aantal cliënten van mij zijn daar ook mee bezig; zij stellen zowel Sun Capital als de directie van V&D aansprakelijk.” Het was een grote fout dat Sun Capital in de zomer nog de garantie gaf dat het wel snor zat met de financiering, en dat het warenhuis nog zeker vier jaar vooruit kon, vindt hij. “Het doel was dat er geleverd zou blijven worden, maar zes maanden later was het ineens voorbij.” En er is meer: “Als directie van V&D handel je onrechtmatig als je nog verplichtingen aangaat, terwijl je al weet dat je die niet meer kunt na komen. Tot een paar dagen voor de surseance van betaling werden er nog forse inkopen gedaan door V&D. Cliënten van mij kregen zelfs twee weken voor het faillissement nog een order van een paar ton. Dat is heel zuur als je zelf die kosten maakt en dan hoort dat het voorbij is.” Het zal juridisch niet makkelijk worden om aansprakelijkheid te bewijzen, maar ‘ je kan je voorstellen dat mensen het gevoel hebben dat ze in de maling genomen zijn’.

Advocaat Van Geel: “Als er een doorstart komt met dezelfde leveranciers, dan krijgen ze in ieder geval de kans om de schade terug te verdienen. Maar dat hangt ook weer af van de omvang van de doorstart; de helft van de winkels betekent namelijk ook de helft van de goederen.” In ieder geval moet de leverancier goed beslagen ten ijs komen als het om de documentatie van geleverde goederen gaat. “Verder moeten ze ook even pas op de plaats maken voor de doorstart; wachten tot er nieuws komt, en dan hopen en erop vertrouwen dat de curatoren bij het sluiten van de doorstart voldoende rekening met hun belang hebben gehouden.”

Eind december, nog voor het officiële faillissement van V&D, sprak FashionUnited ook met Van Geel over de toenmalige positie van de leveranciers. Lees het interview hier.

Beeld: V&D Facebook Leiden


 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN