Alles wat je moet weten over het 'nieuwe' American Apparel
bezig met laden...
Na een jaar van ups en downs is het Amerikaanse kledingmerk American Apparel sinds kort weer online verkrijgbaar. Het kwakkelende label dat in januari werd overgenomen door het Canadese Gildan Activewear voor 88 miljoen dollar, is opnieuw gelanceerd.
Het nieuwe American Apparel is minder 'Amerikaans' dan het was. Gildan Activewear heeft immers alleen de intellectuele eigendomsrechten van American Apparel verworven. De operationele tak is achtergebleven. In het huidige American Apparel zijn dus de naam, het merk en de designs behouden gebleven, maar de eigen productiefaciliteiten in Los Angeles horen niet langer bij hetzelfde bedrijf.
Hoe ziet het 'nieuwe' American Apparel eruit? Op het eerste gezicht lijkt veel hetzelfde gebleven. Op de website staat de lezen dat de kleding 'wereldwijd gesourced wordt, ethish is gemaakt en 'nog steeds' sweatshop free.
Echt 'Amerikaanse ('Made in the USA)' kleding beperkt tot acht items
Meest opvallende verschil met het 'oude' American Apparel is de kleine collectie, acht verschillende items, met 'Made in the USA' producten. Deze kledingstukken zijn bovendien gemiddeld zo'n 20 procent duurder dan vergelijkbare items die door internationale (niet-Amerikaanse) fabrieken van Gildan Activewear worden geproduceerd.
Wat ook opvalt: hoewel de fotografie en beeldtaal op de site veel lijken op die van het 'oude' American Apparel, is de nieuwe look een stuk minder gewaagd dan voorheen.
Waarom Gildan Activewear zich geen zorgen maakt over Charney's nieuwe label
Inmiddels heeft American Apparel-oprichter Dov Charney een comeback gemaakt met nieuw merk,Los Angeles Apparel (link naar Engelstalig artikel op FashionUnited.com), dat sprekend lijkt op zijn eerste geesteskind. In een reactie op de mogelijke schaduw die Charney's nieuwste onderneming over de wedergeboorte van American Apparel zou kunnen werpen, zei een woordvoerder van Gildan Activewear tegen Business Insider dat de markt voor fashion basics sowieso al vrij vol is. "We gaan ons pas zorgen maken wanneer hij (Dov Charney, red.) inbreuk maakt op een van onze intellectuele eigendomsrechten of consumenten opzettelijk misleid door hen te laten geloven dat de kleding die hij verkoopt, American Apparel kleding is."
Eerder deze maand noemde Glenn Chamandy, CEO van Gildan, de acquisitie van American Apparel al "waarschijnlijk een van de beste overnames die dit bedrijf ooit heeft gedaan". Ook zei hij te verwachten dat dit "een groot succes" wordt. Gildan Activewear, dat in 2016 een jaaromzet boekte van 2,6 miljard, verwacht met American Apparel op jaarbasis een omzet tussen 50 en 75 miljoen dollar te kunnen genereren.
Foto: American Apparel website