• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Bijenkorf realiseert omzetstijging van 7,1 procent in 2018

Bijenkorf realiseert omzetstijging van 7,1 procent in 2018

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De Bijenkorf heeft de omzet weer weten op te voeren. In het afgelopen boekjaar steeg de omzet met 7,1 procent, zo meldt het bedrijf in een persbericht.

De groei die De Bijenkorf realiseerde in het boekjaar 2018 was voornamelijk te danken aan de webshop, waar de omzet met 33 procent toenam. De fysieke winkels zagen de omzet maar met 1 procent toenemen. De beperkte resultaten in de warenhuizen is volgens het bedrijf te danken aan het feit dat een gedeelte van de verkoopvloer tijdens het hele jaar achter bouwschuttingen heeft gestaan vanwege verbouwingen van afdelingen. Zo introduceerde De Bijenkorf in Amsterdam laatst de vernieuwde mannenafdeling. De Nederlandse consument bleef de belangrijkste klantgroep, zo meldt de warenhuisketen. Toeristen van buiten de EU bedragen maar 10 procent van de gehele klantgroep van De Bijenkorf.

Het afgelopen boekjaar werd onder andere Louis Vuitton, Saint Laurent en Valentino in Rotterdam geïntroduceerd in de winkel, opende de vernieuwde damesafdeling in Utrecht en werd het assortiment in Amstelveen aangevuld met Lyle & Scott, Filling Pieces en C.P. Company. Daarnaast zijn de cafés in Rotterdam, Eindhoven en Amstelveen vernieuwd.

Verbouwingen houden omzetgroei winkels Bijenkorf tegen

De operationele winst steeg met 6,9 procent van 38,7 miljoen euro naar 41,3 miljoen euro. In de winkels verwelkomde De Bijenkorf vorig jaar 23 miljoen bezoekers, het aantal is hiermee gelijk gebleven. Online nam het aantal bezoekers met 33 procent toe.

“De klant bepaalt wat, waar en wanneer hij iets wil kopen,” aldus Bijenkorf CEO Giovanni Colauto in het persbericht. “Het is aan ons om het winkelen bij de Bijenkorf bijzonder te maken. Dat is onze premium experience strategie die we in 2013 hebben ingezet; investeren in merken, service en winkelbeleving, en daarmee onze klanten zich bijzonder laten voelen.” Afgelopen jaar investeerde het bedrijf 37,9 miljoen euro. “Onze klanttevredenheid is in de winkels gestegen, en in (internationaal) onderzoek naar klantbeleving scoort onze website consistent in de Europese top. We zijn ervan overtuigd dat de combinatie van fysieke retail en een webshop de basis is om als retailer succesvol te zijn.”

Beeld: via De Bijenkorf

De Bijenkorf