Chanel neemt minderheidsbelang in Farfetch, samenwerking voor digitale push
bezig met laden...
Chanel en Farfetch slaan de handen ineen voor een samenwerking op digitaal vlak. Gelijktijdig neemt het Franse modehuis een minderheidsbelang in het online retail-platform, zo weet persbureau Reuters te melden.
Chanel heeft ontwikkelingen op het gebied van digitalisering altijd grotendeels afgehouden. Waar andere luxe modemerken het hoofd breken over online strategieën, verkoopt Chanel tot op de dag van vandaag haar kleding en lederwaren enkel via de traditionele retailkanalen. Hierin verandert niks: van toekomstige verkoop via het Farfetch-platform is geen sprake. De samenwerking met Farfetch heeft vooral betrekking op ‘het ontwikkelen van digitale innovaties met betrekking tot onze klantenservice’, zo laat president Bruno Pavlovsky weten aan Reuters.
Pavlovsky noemt als voorbeeld voor digitale innovaties het ontwerpen van een in-store app, waarbij klanten hun voorkeuren en maten door kunnen geven voordat zij een winkel van Chanel binnenstappen. Het aanwezige personeel kan de service zo specifiek afstemmen op de wensen van de klant. Ook moet het mogelijk worden om items van het Franse modehuis, zoals te zien in bijvoorbeeld magazines, te localiseren.
“Dit initiatief is een manier om de binding met onze klanten te versterken,” aldus Pavlovsky tegenover Reuters, die hieraan toevoegt dat het geenszins de bedoeling is om klanten te volgen, maar om haar achterban een ‘zo persoonlijk mogelijke service te bieden voor zij die dat willen’. Financiële details over de deal worden niet openbaar gemaakt. Het is de bedoeling dat de digitale services nog dit jaar getest kunnen worden in de tweehonderd boetieks van Chanel wereldwijd.
Farfetch vergroot rol binnen luxesegment
Het couturehuis is de volgende grote speler uit de industrie die zich verbindt aan het online platform Farfetch. Onlangs sloot het Britse Burberry al een samenwerkingsverband af om de e-commerce van een boost te voorzien, waar eerder ook de Chalhoub Group en Fendi dit jaar de samenwerking met Farfetch zochten.
Farfetch.com werd in 2007 door de Portugees José Neves opgericht als online portaal waar exclusieve internationale modeboetieks hun producten kunnen verkopen. Deze producten worden vervolgens overal ter wereld geleverd. Farfetch wist in augustus 2016 na acht jaar tijd haar miljoenste klant binnen te halen. De waarde van het bedrijf werd in 2016 geschat op zo’n 1,5 miljard dollar (1,2 miljard euro). Naast Chanel bezitten onder meer de Chinese e-tailer JD.com, de Franse investeerder Eurazeo en de Singaporese investeringsmaatschappij Temasek allen een aandeel in het platform.
Wereldwijd verkopen zo’n 700 merken en retailers hun producten via Farfetch. Op dit moment hebben 14 Nederlandse boetieks zich aangesloten bij het e-commerce platform, waaronder Afura in Amsterdam, Cris in Utrecht en Labels in Sittard. In buurland België bieden 15 zelfstandige detaillisten hun producten aan via het netwerk, onder wie Coccodrillo in Antwerpen en Cube Menswear in Gent.
Lees ook: Hoe Farfetch een belangrijke speler in het luxesegment wordt
Beeld: Farfetch en Chanel via Catwalkpictures