• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Chanel ziet winst en omzet dalen in 2015

Chanel ziet winst en omzet dalen in 2015

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Luxe modegroep Chanel lijdt flink onder de effecten van de afgenomen verkoop van luxe goederen. Het Franse bedrijf zag in 2015 de operationele winst met 23 procent dalen naar 1,6 miljard dollar (1,4 miljard euro), terwijl de omzet met 17 procent zakte naar 6,24 miljard dollar (5,58 miljard euro).

Chanel is een van de grootste luxe merken ter wereld. Alleen Louis Vuitton, met een geschatte jaaromzet van acht miljard euro, overtreft de omvang van het label. Het bedrijf is eigendom van de geheimzinnige miljardairs Alain en Gerard Wertheimer.

Het bedrijf staat sinds januari van dit jaar onder leiding van Alain Wertheimer. Deze verving Maureen Chiquet, een van de weinig vrouwen die sinds 2007 CEO was van een luxeconcern. Chiquet zou zijn opgestapt vanwege een verschil van mening inzake de strategie van het bedrijf.

Chanel geeft geen uiteenzetting van de omzet per regio of categorie. Volgens Reuters bedroeg de omzet van de cosmetica- en parfumdivisie vorig jaar 2,6 miljard euro, een daling van 21 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

In het kort:

  • De 2015 omzet: 6,24 miljard dollar (-17 procent)
  • De operationele winst: 1,6 miljard dollar (-23 procent)
  • De cosmetica- en parfumdivisie omzet: 2,6 miljard dollar (-21 procent)
  • In een poging de omzet nieuw leven in te blazen, herlanceert Chanel deze maand het iconische parfum No. 5.

Chanel nog steeds geliefd

Ondanks de dalende omzet- en winstcijfers, is Chanel nog steeds een van de meest populaire luxe merken. Volgens een rapport van Exande BNP Paribas, is het merk samen met Gucci en Louis Vuitton een van de ‘hotste’ merken ter wereld. Hierbij baseerde de bank zich op een onderzoek naar hoe vaak een merk in bladen verschijnt, los van de eigen advertenties. Zo zagen merken als Giorgio Armani en Prada een daling in hun populariteit.

In een poging de omzet nieuw leven in te blazen, lanceert Chanel deze maand opnieuw zijn iconische parfum No. 5. Deze werd in 1921 gecreëerd, en krijgt nu de naam No. 5 L’eau.

Foto: Chanel.com
Chanel