• Home
  • Nieuws
  • Business
  • China is goed voor 46 procent van de omzet in de luxe-industrie

China is goed voor 46 procent van de omzet in de luxe-industrie

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

China is onlosmakelijk verbonden met de mondiale luxe-industrie, en de tweecijferige groei die luxe modemerken als Furla, Hermès en Longchamp hier in het afgelopen financiële jaar hebben geboekt lijkt dit nog eens te onderstrepen. Uit een onlangs uitgebracht rapport van consultancy bureau Fortune Character bleek dat Chinese consumenten in 2015 goed waren voor maar liefst 46 procent van de aangeschafte luxegoederen.

Chinezen gaven in 2015 164,7 miljard euro uit aan luxeproducten

In totaal werd in China maar liefst 116,8 miljard dollar (104,6 miljard euro) uitgegeven aan luxegoederen. In totaal bracht de wereldwijde luxe-industrie in het afgelopen jaar 253 miljard euro op. Het grootste gedeelte van de luxegoederen werd in het buitenland aangeschaft. Volgens de Chinese overheid zijn ongeveer 120 miljoen Chinese toeristen vorig jaar naar het buitenland geweest, en gezamenlijk hebben zij 91 miljoen dollar (81,46 miljoen euro) aan luxe-items uitgegeven. Hiermee zijn ruim 78 procent van de luxe-aankopen door Chinese consumenten over de landsgrenzen gedaan. Wanneer wordt gekeken naar de mondiale consumptie in het algemeen, dragen Chinezen voor 12 procent bij.

Prijsverschillen drijven Chinese consument naar het buitenland

De grote prijsverschillen tussen China en het buitenland die vaak van toepassing zijn op luxegoederen zorgen ervoor dat veel Chinese consumenten hun aankopen liever in het buitenland doen. Vooral consumenten die tussen de 25 en 40 jaar zijn, winkelen graag over de grens, ontdekte e-tailer Ymatou.com. Fortunate Character stelt dat de prijsverschillen tussen China en andere landen op het gebied van luxe mode, parfum en cosmetica soms oplopen tot 30 procent. Voor alcohol en horloges kunnen prijsverschillen zelfs oplopen tot maar liefst 80 procent. Daarnaast zijn volgens Jian Yiji, directeur van het China Tourism Academy’s International Tourism Development Institute “de gunstige reisomstandigheden en de waardestijging van de yuan” redenen die de aantrekkingskracht van het buitenland op de Chinese shopper verklaren. Met name Milaan en Seoul zijn populaire bestemmingen volgens Altagamma, de Italiaanse vereniging van luxemerken.

De cijfers lijken een positief beeld te schetsen voor de algehele wereldeconomie, maar voor de nationale economie van China is het minder goed nieuws. De Chinese economie maakte in 2015 een groei van 6,9 procent door: de laagste groei in 25 jaar tijd. De vertraagde groei heeft niet alleen te maken met het feit dat veel Chinezen hun geld in andere landen spenderen, maar de economie zou zeker baat hebben bij meer binnenlandse consumptie. “We moeten iets doen om de outflow van consumptie tegen te gaan,” aldus Fortune Character bestuursvoorzitter Zhou Ting. Wanneer bedrijven Chinese consumenten willen aanmoedigen in het eigen land te gaan consumeren, denkt Ting dat zij de kwaliteit van hun goederen beter moeten controleren. Daarnaast denkt ze dat vanuit de overheid moet worden gedacht aan belastingverlagingen, zodat retailprijzen van luxegoederen lager komen te liggen.

Voor nu lijkt het er echter nog op dat Chinese winkelaars hun heil elders blijven zoeken, en luxeretailers spelen daar dankbaar op in. Met het Chinese jaar van de aap dat vorige week van start ging, lanceerden verschillende moderetailers speciale items geïnspireerd op het dier. Onder andere Selfridges, Kate Spade, Anya Hindmarch verkopen items in de Chinese gelukskleur rood waarmee wordt verwezen naar het nieuwe jaar.

Foto’s: Mosnarcommunications.com, Shanghaipathways.com en Patrick Demarchelier via Louis Vuitton Facebook


China
luxe industrie