• Home
  • Nieuws
  • Business
  • China kost Prada omzet in 2015

China kost Prada omzet in 2015

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De Prada Group heeft de totaalomzet in het afgelopen boekjaar licht zien dalen van 3,55 miljard euro in 2014 tot 3,54 miljard euro in 2015. Vooral de economische situatie in China heeft het bedrijf parten gespeeld.

Prada zet sterker in op retail en ziet retailomzet groeien in 2015

De omzet van het bedrijf is weliswaar iets gedaald, maar het afgelopen jaar is wel succesvol geweest wat betreft de retailuitbreiding waar Prada op wilde inzetten. De Prada Group opende dit jaar eigen winkels in onder andere Mexico Stad, Las Vegas en Jakarta, waardoor de teller momenteel op 618 winkels staat. De uitbreiding had ook invloed op de retailomzet van het bedrijf. In 2015 steeg de omzet van de winkels met 76 miljoen euro tot een bedrag van 3,1 miljard euro. Op het gebied van groothandelsactiviteiten boekte de modegroep minder succes. De omzet uit deze bedrijfstak daalde in het afgelopen jaar namelijk met 88 miljoen euro tot een bedrag 444 miljoen euro.

In tegenstelling tot de wholesale, deden de gelicenseerde items van het Italiaanse bedrijf het in 2015 goed. De zonnebrillen en parfums leverden de Prada Group 44 miljoen euro op, wat een stijging van 14 procent inhoudt ten opzichte van het voorgaande boekjaar. Volgens het bedrijf is de groei voornamelijk te danken aan de verkoop van zonnebrillen. Daarnaast heeft ook het eerste parfum van Miu Miu dat dit jaar werd gelanceerd bijgedragen aan de groei.

Dure dollar en economie in China kosten Prada omzet

Kijkend naar de omzetcijfers per regio, valt op dat China een doorn in het oog van de Prada Group blijft. Het bedrijf spreekt weliswaar van een “lichte verbetering” in het laatste kwartaal van 2015, maar het heeft niet kunnen voorkomen dat de omzet van het bedrijf in Azië (met uitzondering van Japan) met 4 procent is gedaald. Ook in de Verenigde Staten daalde de omzet van Prada. Hier betrof het een daling van 9 procent, wat vooral te wijten is aan de dure dollar. Door deze koersschommelingen trok het land volgens de Prada Group minder toeristen in 2015.

In andere regio’s oogste Prada wel succes. In Europa boekte het bedrijf 6 procent omzetgroei, wat onder andere te maken heeft met de vele toeristen uit Azië en de Verenigde Staten. Met name in thuisland Italië maakte de omzet van het bedrijf een sterke groei door. De groei in Japan oversteeg die in Europa, en kwam neer op 11 procent. Deze markt laat al sinds 2010 enkel groei zien. In het Midden-Oosten maakte het bedrijf ook een groei van 11 procent door.

Prada legt de nadruk op digitale strategie in 2016

Een onderverdeling per merk laat zien dat schoenenmerk Church’s het afgelopen jaar de sterkste omzetstijging heeft doorgemaakt. Voor dit merk rapporteerde het bedrijf een omzet die 14 procent hoger lag in vergelijking met boekjaar 2014. Prada zag de omzet met 1 procent stijgen, en Miu Miu boekte een groei van 10 procent.

”Gedurende het jaar 2015 hebben we te maken gehad met sterk wisselende koersen en verslechterde politieke situaties in verschillende delen van de wereld,” zei Prada Spa CEO Patrizio Bertelli. “Deze factoren hebben wereldwijd gezorgd voor prijsschommelingen en veranderde toeristenstromen. Ons retailnetwerk - dat inmiddels mondiaal is dankzij de investeringen die we in recente jaren hebben gedaan - stelt ons in staat een directe relatie aan te gaan met steeds veeleisendere klanten overal ter wereld.” In de komende maanden zal de Prada Group zich focussen op nieuwe marketingcampagnes die moeten zorgen voor groei. Een belangrijk onderdeel daarvan is een digitaal project waarmee het bedrijf klanten wil aanspreken. “Deze acties moeten ervoor zorgen dat we onze positie op de markt behouden en tevens optimale marges en returns on investment bereiken,” concludeerde Bertelli.

Foto's: Prada Facebook

Miu Miu
Prada
Prada Group