• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Consumentenbond: Een derde van de webwinkels betaalt te laat terug

Consumentenbond: Een derde van de webwinkels betaalt te laat terug

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Ruim een derde van de Nederlandse webshops, namelijk 37 procent, betaalt minstens één op de drie retourbestellingen te laat of te weinig terug. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder 203 Nederlandse webwinkels.

Het onderzoek laat zien dat 32 van de 203 e-commerceplatforms in drie gevallen te laat waren met het terugbetalen van retourorders. Zes webwinkels betaalden niets terug, stelt de Consumentenbond. “De uitkomsten zijn zorgelijk. De branche heeft de positieve ontwikkeling van de afgelopen jaren helaas niet vast kunnen houden,” stelt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, in het persbericht.

De Consumentenbond schakelde mysteryshoppers in die op drie verschillende momenten iets bestelden bij de onderzochte webwinkels. Ze stuurden binnen de bedenktermijn van twee weken de bestellingen weer terug. Wanneer webwinkels te laat waren met het teruggeven van geld, wat wettelijk binnen twee weken moet, gebruikten ze volgens de Consumentenbond dezelfde smoezen als in voorgaande jaren, namelijk “verhuizing, fouten van het personeel of haperende techniek”.

Van de onderzochte shops die zijn aangesloten bij Thuiswinkel.org, ging het bij de helft mis wat betreft het op tijd terugbetalen van retourbestellingen. “Dat is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar,” aldus Molenaar in het bericht.

Consumentenbond
Thuiswinkel