Het vertrouwen van de consument is voor het eerst sinds februari 2015 negatief, zo blijkt uit bevindingen van het CBS. Het consumentenvertrouwen komt in februari 2019 uit op -2. Vertrouwen in het economisch klimaat en de koopbereidheid zijn allebei afgenomen.

Hoewel het consumentenvertrouwen nu op -2 ligt, is dat vooralsnog hoger dan het gemiddelde van -3 over de afgelopen twintig jaar. Het hoogtepunt van het vertrouwen (36) werd in januari 2000 bereikt terwijl het dieptepunt (-41) in maart 2013 bereikt werd.

Consumenten zijn ook minder positief over de economie dan in januari van dit jaar. De deelindicator daalde van 3 naar 1. Zowel terugblikkend als vooruitkijken over de komende twaalf maanden is men negatiever. Ook is men minder te spreken over de koopbereidheid vanwege een minder gunstige financiële status. Consumenten zijn minder geneigd grote aankopen te doen.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN