De 10 geboden om succesvol aan de slag te gaan met je eigen PR

Antwerpen - Het nieuwe beurs- en inkoopseizoen is gestart. Heeft u een nieuw merk, nieuwe collectie en gaat u graag aan de slag met de eigen PR? FashionUnited raadpleegde Manon Acke, PR-manager en founder van PR-agency Two is a Crowd en The PR Academy. Zij organiseert workshops voor starters die zelf met PR aan de slag willen. FashionUnited lijstte haar 10 belangrijkste geboden op voor wie succesvol aan de slag wil met PR.

1. Zorg voor kwalitatieve foto’s van jouw product

Laat mooie packshots (foto’s van een product op een witte achtergrond) en hoge resolutie lifestyle- of campagnebeelden maken van het product. Als de credits van de fotograaf vermeld moeten worden, zet deze er dan ook meteen bij, op deze manier: “© voornaam en achternaam fotograaf”.

2. Maak een prijslijst en vermeld de verkoopsinformatie in het persbericht

Hoeveel kost je product (winkelprijs, dus inclusief BTW) en waar kan je het kopen (on- en offline)? Als je verschillende producten verkoopt, kan je in het persbericht ofwel de prijs per product vermelden of de prijsrange aangeven, bijvoorbeeld: de prijzen liggen tussen 50 en 150 euro.

3. Investeer in on- én offline zichtbaarheid

Als je een persbericht uitstuurt naar een journalist die nog nooit van jou of jouw merk heeft gehoord, heb je minder kans dat hij/zij het persbericht zal openen. Stel jezelf dus de vraag: hoeveel energie is er gestopt in de zichtbaarheid op, bijvoorbeeld, social media? Probeer eerst al een zekere zichtbaarheid te creëren op social media (door personal branding of teasing), op je website of op events voor je een persbericht uitstuurt. Dat verhoogt de kans dat de journalist jouw naam of merk herkent en sneller je persbericht zal lezen.

4. Kies voor kwaliteit, niet kwantiteit

Kies bij het maken van de perslijst voor kwaliteit, niet kwantiteit. Een persbericht uitsturen naar een perslijst van +500 contacten kan, maar is niet aan te raden. Kijk welke journalisten echt geïnteresseerd kunnen zijn. Dit kan je checken door te kijken welke artikelen ze al eerder schreven. Het succespercentage ligt veel hoger als een bericht aansluit bij het interesseveld van de journalist.

5. Kill your darlings, before they kill you

Kies één kernboodschap (= jouw belangrijkste nieuwtje) en schrijf daar het persbericht rond. Beantwoord daarin de belangrijkste wie-, wat-, waar-, waarom- en hoe-vragen. Een journalist moet in één oogopslag de antwoorden op deze vragen terugvinden. Bonustip: hou het persbericht kort en bondig. Een A4 volstaat om het nieuws te vertellen.

6. Verzend je persbericht op de juiste moment

Als je een persbericht uitstuurt op het juiste moment, heb je meer kans dat het wordt opgepikt. Bij lifestyle-en modepers is het een goed idee om het uit te sturen op een voormiddag tijdens de werkweek. Vermijd versturen tijdens nieuwsluwe periodes zoals de weekends, voor en na de kantooruren of tijdens de schoolvakanties. Tijdens de zomervakantie stoppen sommige lifestyle-media zelfs voor een zomerstop. Maar er is ook veel pers die doorwerkt tijdens de schoolvakanties, dat biedt ook kansen of perspectieven om net dat nieuwtje te laten oppikken.

7. Volg op als een pro: driemaal raak

Soms komt er meteen reactie op een pitch-mail en persbericht. Is er na een tijd nog steeds geen reactie krijgt, is een herinneringsmail een mogelijkheid. Als hierop ook geen reactie komt, stuur dan nog een laatste herinneringsmail. Bellen kan ook. Volg op via mail of telefoon, maar vermijd opvolgen via sociale media (Instagram-DM's, messenger-berichten).

8. Bereid je interviews voor

Een interview voorbereiden geeft rust en helpt focussen op de kernboodschap en de antwoorden op de belangrijkste wie-, wat-, waar-, waarom- en hoe-vragen. Vraag aan een collega, vriend of familielid of ze een testinterview willen afnemen. Neem het op en beluister het heel kritisch. Ligt de focus voldoende op de kernboodschap of wordt er vaak afgedwaald? Klinkt het transparant en eerlijk als er moeilijke vragen worden gesteld? Maak er het ideale interview van, het interview dat je graag gepubliceerd zou willen zien.

9. Werk samen met kwalitatieve influencers en maak goede afspraken

Naast journalisten maken vaak ook influencers deel uit van een gezonde PR-mix. Kies hier ook weer voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Ga op zoek naar influencers die jouw merk ook echt zouden kopen, mochten ze het niet gratis van jou krijgen. Maak daarnaast ook goede afspraken. Wat verwacht je van de influencer in ruil voor het product en eventueel de fee: aantal posts, hashtags, tagging…?

10. Wees authentiek

Goede contacten met journalisten en influencers zijn heel waardevol: zij kunnen je free publicity geven en jouw merk meer credibiliteit en visibiliteit geven. Probeer dus langetermijnrelaties op te bouwen.

De eerstvolgende masterclass vindt plaats op 13 september 2019 bij Jackie Bohème in Antwerpen. Op het programma: het Belgische medialandschap, een persoonlijke PR-pitch uitwerken, persberichten schrijven, een medialijst opbouwen met relevante contacten én hoe buzz creëren rond een merk, campagne, product of dienst.

Foto: Foto van David Schwarzenberg via Pixabay

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN