Deze modebedrijven gingen failliet in de eerste maanden van 2019
bezig met laden...
Maart en april leken een slagveld voor modebedrijven als gekeken wordt naar faillissementen. Grote namen kwamen in de problemen en moesten een faillissement aanvragen. In maart piekte het aantal faillissementen dan ook volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek. ABN Amro waarschuwde begin mei daarbij ook nog voor een flinke toename van faillissementen in de kledingsector die de bank verwacht voor de rest van 2019. Gelukkig zat er voor veel bedrijven die in de eerste maanden van 2019 failliet gingen ook een doorstart in. FashionUnited kijkt terug op de faillissementen sinds de start van het jaar.
Leemans Schoenen
Het jaar begon met het faillissement van Leemans Schoenen. De keten met 17 winkels, voornamelijk in Noord-Holland, bestaat op dat moment al 120 jaar. Het bedrijf heeft nog geprobeerd om kosten te verlagen, maar tegen de veranderingen en concurrentie in het middensegment, mocht dit niet baten. Ten tijden van het faillissement heeft Leemans 117 mensen in dienst. In het eerste faillissementsverslag blijkt dat Leemans al voor het faillissement contact heeft gehad met mogelijke overnamepartijen.
Jacoma Fashion
Jacoma Fashion, moederbedrijf van plussize label Belloya, volgt in februari. De financiële problemen van het bedrijf ontstaan nadat een logistieke partner de samenwerking beëindigd, aldus het eerste faillissementsverslag. Vervolgens gaat Jacoma in zee met een nieuwe partner die hogere tarieven heeft waardoor Belloya gratis retouren moet afschaffen om de kosten te compenseren. De online bestelling lopen hierdoor terug waardoor ook de omzet een klap kreeg.
Bretoniere Group
Op 11 maart vraagt de Bretoniere Group, eigenaar van schoenmerken Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam, faillissement aan. Op dat moment blijkt dat de wholesale tak van het bedrijf al eerder failliet verklaard is en al snel volgens ook de winkels. Op 14 maart worden alle entiteiten van de Bretoniere Group failliet verklaard. In het eerste faillissementsverslag worden als oorzaken van het faillissement de oplopende verliezen en het terugtrekken van de financiering via de aandeelhouder genoemd. De groep meldde zelf in het persbericht omtrent de faillissementsaanvraag dat de schoenensector niet heeft kunnen profiteren van het economische herstel.
Beeld: Zoe Karssen-show tijdens Amsterdam Fashion Week
Zoe Karssen
Enkele dagen na de faillissementsaanvraag van de Bretoniere Group volgt een ander groot Nederlands merk. Zoe Karssen B.V. wordt op 13 maart failliet verklaard. De aanvullende voorwaarden van een investering waar het merk het niet over eens kan worden met de partij zorgen uiteindelijk voor de faillissementsaanvraag.
CoolCat
Kindermodemerk CoolCat is het volgende modebedrijf dat omvalt in de eerste maanden van 2019. Op maandag 18 maart vraagt het bedrijf zelf faillissement aan, wat een dag later ook wordt uitgesproken. Het merk meldt een goed herstel geboekt te hebben sinds de herstelmaatregelen waar in 2016 mee gestart is, maar dat incidentele en structurele tegenvallers het faillissement hebben veroorzaakt. Ook de zeer warme en lange zomer van 2018 wordt genoemd door het bedrijf in de aankondiging van de faillissementsaanvraag.
Foto: Sissy-Boy Leiden
Sissy-Boy
Modemerk Sissy-Boy vraagt in april surseance aan. Niet veel later wordt de surseance omgezet naar een faillissement. De surseance aanvraag wordt ingediend wanneer een Nederlands familiebedrijf zich terugtrekt uit overnamegesprekken. Over een mogelijke overname gaan destijds al langer geruchten. Sissy-Boy heeft een partij nodig om significant in het merk te investeren, aldus het persbericht over de surseance aanvraag. De tegenvallende verkopen aan het einde van 2018 hebben de onderneming onder druk gezet, aldus Sissy-Boy.
Loom & Lace
Kledingmerk Loom & Lace wordt halverwege april failliet verklaard. Op dat moment heeft het merk vier winkels.
Twinlife
Mannenmodemerk Twinlife gaat in april voor de tweede keer in twee jaar failliet.
Via Mio, Moscow en Rue Honoré,
Via Mio en de zusterbedrijven Moscow en Rue Honoré volgen begin mei. De uitspraak volgt twee weken nadat het moederbedrijf faillissement heeft aangevraagd. Onder de keten vallen zes winkels; twee in Leiden, één in Noordwijk, Lisse, Hilversum en Naaldwijk. Moscow is een vrouwen- en kindermodemerk en Rue Honoré een relatief nieuw damesmerk.
Positief nieuws: deze modebedrijven maakten in het eerste halfjaar van 2019 een doorstart
Naast alle faillissementen die de laatste tijd hebben plaatsgevonden, is er ook nog positief nieuws te melden. Het gros van de modebedrijven maakte wel een doorstart in een of andere vorm.
Zo neemt Nelson Schoenen in januari vier winkels van het in 2018 failliet verklaarde Bovendeert over én neemt het de winkels van Leemans Schoenen over. Voor plussize label Belloya is er een gedeeltelijke doorstart, zo zijn het inventaris en de goodwill verkocht en wil de koper voor een gedeelte de bedrijfsactiviteiten van Jacoma Fashion doorzetten. Zo wil de koper op de kanalen van Belloya gelijksoortige kleding verkopen.
Foto: Fred de la Bretonière Facebook
In maart maakt de Bretoniere Group een doorstart met Mexx-moederbedrijf RNF. Destijds kondigt RNF aan dat de webshop en wholesale activiteiten snel weer worden opgepikt, maar welke gevolgen de overname heeft voor de merken Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam, is nog niet duidelijk.
Zoe Karssen maakt begin april een doorstart met Fashion Invest, maar de overnamepartij geeft al aan dat het merk grondig herzien moet worden. Het merk gaat een nieuwe koers voeren waardoor het zich beter moeten onderscheiden in de huidige markt en waar de kwaliteit van de producten hoger ligt.
Een dag nadat de surseance van Sissy-Boy is omgezet naar een faillissement volgt al het doorstart nieuws. Manfield en Sacha-eigenaar Termeer neemt het merk over. De groep gelooft dat Sissy-Boy weer zal groeien als het onderdeel is van een familiebedrijf.
CoolCat vindt een nieuw thuis bij de eigenaar van zustermerk America Today, Retail Beheer B.V. Halverwege april wordt bekend dat het bedrijf een doorstart maakt, maar dit geldt alleen voor de Nederlandse tak. Onder de nieuwe eigenaar moet er een nieuwe verkoop- en winkelstrategie komen en zullen alle winkels sluiten. CoolCat zal alleen online verder gaan en zich richten op kinderkleding met de naam CoolCat Junior.
Hoofdbeeld: Sissy-Boy