Droom: ‘De meest winstgevende kledingwinkels hebben accurate data en RFID’
bezig met laden...
Een supply chain die gesmeerd loopt omdat op ieder kledingstuk een RFID-chip zit. Een optimale customer journey bieden door goede productinformatie te tonen aan consumenten, omdat accurate data in de GS1 datapool zit. ‘Nee’-verkopen wordt minder en er is een betrouwbaar inzicht in voorraden met een hogere omzet tot gevolg. Een droomscenario?
Uiterst efficiënte ketens, zonder overbodige kosten en consumenten die blij zijn met hun aankoop en nauwelijks producten terugsturen. Bestaat die ideale modewereld? Nee, die stelling durven we niet aan. Verbeterpotentieel is er wel. Want met het uitwisselen van (product)informatie via de GS1 datapool én door het gebruik van RFID kan de modesector efficiënter werken en adequaat inspelen op de vraag van klanten.
No-brainers
Nieuwe oplossingen implementeren kost veel tijd. En er is natuurlijk altijd de vraag: ‘Wat levert het nieuwe werken me aan kostenbesparing of extra omzet op?’ Extra moeilijk is het als je daarbij afhankelijk bent van andere partijen in de keten: ‘Ik kan wel aan de slag gaan, maar als mijn ketenpartners dat niet doen heb ik er niet veel aan.’ Toch zijn grote groepen bedrijven bezig om RFID in hun bedrijfsproces te integreren en die aan de slag zijn om via GS1 Fashion Base productdata uit te wisselen. Het zijn voor hen no-brainers.
1ste no-brainer: Exact weten welke artikelen op voorraad zijn
Het is voor leveranciers en retailers in de modesector vaak een uitdaging om een nauwkeurig overzicht te krijgen van de voorraad van alle artikelen in alle kleuren, maten en stijlen. Het helpt als je in de keten actief op voorraad kunt sturen om het succes van de (online) winkel te vergroten. Dat is waarom steeds meer kledingstukken een RFID-chip hebben.
Kleding bij de bron voorzien van een RFID-chip. Dat is het doel van de GS1 RFID-Multibrand Mode werkgroep (met onder andere Tilburg Mode, Sport, Berden Mode en Smit Mode). Only for Men doet net als veel andere retailers dan ook een oproep aan collega-retailers: “We kunnen leveranciers vragen mee te denken én te starten met een pilot. Hoe meer retailers meedoen, des te sneller we volume kunnen creëren. Doe mee, want dit wordt gemeengoed.”
2e no-brainer: Betrouwbare productinformatie voor consumenten
Consumenten willen via hun mobiele telefoon altijd toegang tot productinformatie: prijs, inspiratie, reviews, voorraden. Winkels moeten die informatie ook kunnen bieden. Betrouwbare en up-to-date productinformatie is nodig om aan de informatiebehoefte van de (online) consument te voldoen. Steeds meer modebedrijven kiezen daarom voor GS1 Fashion Base. Dat is niet voor niks. Het bilateraal gegevens uitwisselen is tijdrovend en foutgevoelig.
Brancheorganisatie INretail zegt over het belang van het gestandaardiseerd uitwisselen van artikelgegevens via de GS1 datapool : “Alles staat of valt met een zuiver databestand. We hebben vanuit allerlei invalshoeken belang bij complete en correcte data van onze producten. Samenwerken om correcte data voor verkoop op peil te krijgen is in het belang van de retailer én van de producent. Retailers zullen zich moeten aansluiten en leveranciers moeten hun data op orde zien te krijgen.”