Ecco ziet winst dalen in 2016
bezig met laden...
Schoenenbedrijf Ecco heeft in 2016 een omzet van 1,2 miljard euro gerapporteerd. Dat is ongeveer gelijk aan de omzet van vorig jaar. De winst voor belastingen daalde van 183 miljoen euro vorig jaar naar 170 miljoen euro. Dat was volgens het bedrijf voornamelijk te wijten aan wisselkoerscorrecties.
Steen Borgholm, die vanaf mei de nieuwe CEO wordt van het bedrijf, laat weten: ”Ondanks een langzame groei in de wereldwijde schoenindustrie, verhoogde productiekosten en sterke concurrentie, heeft Ecco in 2016 een redelijk financieel resultaat behaald en zelfs marktaandeel gewonnen.”
“2016 was een uitdagend jaar, maar als we corrigeren voor deze significante valutaschommelingen, dan hebben we een acceptabel resultaat behaald, waarin het goede werk in de totale organisatie wordt gereflecteerd,” aldus de nieuwe CEO.
Uitdagend 2016 voor Ecco
De omzet uit schoenen en accessoires groeide met 2 procent bij wisselkoerscorrecties. Er werden in het afgelopen jaar 5 procent meer schoenen gekocht. De omzet uit leer daalde met 10 procent. De omzet uit retail en e-commerce bleven hun sterke groei doorzetten met percentages van respectievelijk 11 en 30 procent. De verkoop uit eigen winkels steeg met 10 procent, terwijl de omzet uit de eigen webwinkel met 46 procent steeg. Er kwamen 100 nieuwe winkels bij, zowel eigen winkels als partners.
Ecco liet weten dat de omzet op alle markten groeide, maar dat het een uitdaging blijft om de omzet ‘organisch te laten groeien’. De omzet in Hongkong en Macau daalde met dubbele cijfers, terwijl de omzet in Japan, Canada en de Verenigde Staten wel organisch steeg.
De omzet uit de regio Azië/Pacific steeg met 5,3 procent bij wisselkoerscorrecties. De snelst groeiende markten blijven Japan en korea. In China zijn inmiddels 1.000 winkels en shop-in-shops van Ecco. In de Verenigde Staten groeide de omzet ook, ondanks de uitdagende marktomstandigheden. Hoewel het vrouwensegment goede cijfers rapporteerde, werden deze gecompenseerd door het faillissement van US golfretailer Golfsmith, waardoor jaaromzet met slechts 1,8 procent groeide.
De Canadese markt zag een mid-single-digit groei in 2016, terwijl Europa het nog steeds moeilijk heeft. Volgens het bedrijf daalde de omzet in Centraal- en Noord-Europa in de warme herfstmaanden met 25 procent, waardoor ook de jaaromzet met slechts enkele procenten steeg. In Nederland, Rusland en Oekraïne wist Ecco echter door groothandel meer omzet te halen, met een stijging van dubbele cijfers voor het volledige boekjaar.
CEO Ecco treedt af per 1 mei af
CEO Dieter Kasprzak treedt in het nieuwe boekjaar af als CEO van Ecco. Hij werkte 13 jaar als CEO bij het bedrijf. De vertrekkend CEO wil zich gaan concentreren op het ontwerp en de productie van het Ecco-assortiment, maar blijft wel lid van de raad van commissarissen van Ecco. Kasprzak wordt opgevolgd voor Steen Borgholm, die voorheen de uitvoerend vicepresident van het schoenenlabel was. Borgholm zal officieel aantreden op 1 mei 2017.
Met Borgholm als nieuwe CEO begint Ecco aan een nieuw hoofdstuk. Het schoenenbedrijf werd opgericht door Karl Toosbuy, die overleed in 2004. Daarna werd Ecco geleid door Dieter Kasprzak, de schoonzoon van de oprichter, die getrouwd is met Karl’s dochter Hanni Toosbuy. “Ik ben dankbaar voor de significante bijdragen van mijn man aan het voortdurende succes van het bedrijf de afgelopen dertien jaar,” aldus ECCO’s voorzitter Hanni Toosbuy Kasprzak. “Dieter draagt een financieel sterk en gezond bedrijf over en we zijn trots op de producten en de reputatie ervan. Daarnaast ben ik verheugd te bevestigen dat Steen Borgholm al nieuwe CEO van ECCO aantreedt.”
De nieuwe CEO Borgholm verwacht dat 2017 nog een uitdagend jaar gaat worden. “Maar aangezien we veel initiatief hebben genomen, onze investeringen hebben vergroot en de organisatie hebben versterkt, verwachten we een resultaat dat minimaal in lijn zal liggen met dat van 2016’, aldus Steen Borgholm.
Samenvatting
Beeld: Ecco, Raymond Chan/Ecco, Bo Thornvig/Ecco