• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Enorme omzetgroei voor Nederlandse modebranche

Enorme omzetgroei voor Nederlandse modebranche

Door Floor Gijsbertse

bezig met laden...

Scroll down to read more

De modesector draaide in september een hele goede maand met een omzetstijging van 17,6 procent ten opzicht van vorig jaar, meldt INretail GfK Fashionscan. Een gunstige start van het herfst- winterseizoen voor de Nederlandse modesector.

Niet alleen september zorgt voor goede omzetcijfers. Ook in oktober draaide de modesector -tot nu toe- een goede omzet meldt INretail Gfk Fashionscan. “Oktober verloopt eveneens positief, met in week 41 een omzetgroei van gemiddeld 12,1 procent. Ik voorspel het laatste kwartaal een inhaalslag ten opzichte van 2014,” aldus Edwin Belt, branchespecialist bij INretail.

Het derde kwartaal voor dit jaar betekende een donkere drie maanden voor de modesector in Nederland. Zo hadden modewinkels in dit kwartaal een omzetgroei van 1,8 procent. Dat ten opzichte van juli, waar nog 2,7 procent omzet werd genoteerd. Augustus was een koude maand waar tevens de jaarlijkse zomeruitverkoop en schoolvakanties in vielen. Dit had zijn weerslag op de omzetcijfers. In augustus bleek de omzet zelfs 15,7 procent slechter dan in 2014 werd genoteerd.

Dankzij de explosieve groei in september is de modemarkt aan een inhaalslag begonnen. Na de eerste zes maanden van dit jaar liep de brancheomzet 2,4 procent achter vergeleken met 2014, inmiddels is deze achterstand tot 1,1 procent beperkt.

De damesmode verkeert nog in grillige tijden. Zo is de omzet met -4,5 procent niet op het niveau van 2014. Maar Belt van INretail ziet het zonnig in. “Pas na afloop van het laatste kwartaal zal duidelijk worden of de branche als totaal alle minnen achter zich heeft gelaten. Consumenten tonen weer kooplust en de collecties vallen in de smaak. Ik ben positief gestemd.”

Bij de overige segmenten gaat het goed. Zo heeft de verkoop van de herenkleding een omzetstijging van 2,3 procent, de baby- en kinderkleding 1 procent, de ondermode 2,2 procent en de beenmode 6 procent. Zo blijkt uit de omzetontwikkeling tot en met het derde kwartaal.

INRetail
Modebranche