• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Ermenegildo Zegna omzet stijgt, winst daalt in 2015

Ermenegildo Zegna omzet stijgt, winst daalt in 2015

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Ondanks een nettowinstdaling van 36,6 procent in het afgelopen boekjaar, zei Ermenegildo Zegna tevreden te zijn met de resultaten. Het Italiaanse modemerk boekte een winst van 45 miljoen euro in 2015, terwijl de omzet met 4 procent groeide naar 1,26 miljard euro. EBITDA daalde met 21 procent naar 146 miljoen euro.

De grote winstdaling weet het bedrijf aan een teruglopende omzet in China en omgeving en aan investeringen in productie en uitbreiding van het winkelnetwerk.

”De krimp van de marges komt deels voort uit investeringen in de industriële reorganisatie, deels uit de uitbreiding in markten met grote groeikansen, zoals Japan en de Arabische Emiraten, voorzichtige keuzes in valutadekking en de krimp van markten met hoge marges, zoals China en omstreken,” zei CEO Gildo Zegna in een interview met WWD. Hij noemde het resultaat ‘gezien de onvoorspelbare geopolitieke en financiele onrust, bevredigend’.

Het bedrijf investeerde vorig jaar in zijn bestaande productiefaciliteiten in Italië en voegde een vierde atelier toe, gewijd aan de zakelijke garderobe. Ook ging het een samenwerking aan met de in Dubai gevestigde Al Tayer Group, waarmee het in het Midden-Oosten gaat uitbreiden.

Export vertegenwoordigt 90 procent van totaalomzet

Export blijft, met 90 procent van de totaalomzet, de belangrijkste tak van sport voor Ermenegildo Zegna. Er vindt echter een verschuiving plaats van Azië naar Europa en Amerika, hoewel China, met een derde van de totaalomzet, vooralsnog de grootste markt is voor het merk. Noord- en Zuid-Amerika staan met 25 procent van de totaalomzet op de tweede plaats, dankzij een robuuste omzet in Canada en Mexico.

Japan toonde het afgelopen jaar tekenen van herstel, terwijl er in Amerika minder vraag van toeristen was in druk bezochte steden als Miami als gevolg van de sterke dollar.

Klanten in de groothandel waren terughoudend in hun inkoopbeleid wegens hoge voorraden, aldus Zegna. Retail vertegenwoordigt tweederde van de omzet.

Aan het eind van 2015 telde het bedrijf 523 boetieks, waarvan 307 in eigen beheer. Er werden winkels geopend in onder andere Miami, New York, Tokyo, Johannesburg en Melbourne. Dit jaar zullen nieuwe filialen worden geopend in Berlijn, Istanboel, Teheran en Macau.

Ermenegildo Zegna