• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Fast Retailing boekt forse winststijging in Q1

Fast Retailing boekt forse winststijging in Q1

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fast Retailing, het moederbedrijf van modeketen Uniqlo, boekte in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar een winststijging van 45 procent dankzij de gunstige effecten van lagere prijzen in de Japanse thuismarkt en mondiale kostenbesparingen.

De nettowinst bedroeg 69,7 miljard yen (573 miljoen euro), terwijl de omzet met 1,6 procent steeg naar 528,8 miljard yen (4,35 miljard euro). De groei van 3,4 procent in de Japanse thuismarkt compenseerde voor de daling van 0,2 procent in internationale markten. De daling werd veroorzaakt door het ongebruikelijke warme weer in september en oktober, aldus Fast Retailing. Toen het weer in november kouder werd, ‘nam de vergelijkbare omzet weer toe’. In totaal daalde de vergelijkbare omzet met 5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

In 2015 trachtte Fast Retailing de prijzen te verhogen, maar zag de omzet als gevolg daarvan dalen. In een persconferentie zei financieel topman Takeshi Okazaki dat Japanse consumenten ‘erg gevoelig zijn voor prijzen’. “We hebben iedere dag betaalbare stukken aangeboden om hun vertrouwen terug te winnen,” aldus Okazaki.

Fast Retailing verwacht voor het lopende boekjaar een forse omzet in Azië, waaronder in Japan, China, Zuid-Korea en Zuid-Oost Azië - en bevestigde zijn verwachting voor een ruime verdubbeling van de nettowinst naar 100 miljoen yen en een omzetstijging van bijna 4 procent naar 1,85 biljoen yen.

Fast Retailing
Uniqlo