• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Fast Retailing kijkt terug op teleurstellend 2016

Fast Retailing kijkt terug op teleurstellend 2016

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

The Fast Retailing Group, het moederbedrijf van Uniqlo, had het moeilijk in fiscaal jaar 2016. De geconsolideerde operationele winst daalde met 22,6 procent tot 127,2 miljard yen (1,1 miljard euro). De geconsolideerde omzet steeg met 6,2 procent op jaarbasis.

De nettowinst daalde echter drastisch met 56 procent tot 48 miljard yen (420 miljoen euro), terwijl dat een jaar geleden nog 110 miljard yen was. Volgens Fast Retailing was dat te wijten aan de sterke yen, weersomstandigheden en een aantal ‘strategische blunders’. De omzet van Uniqlo steeg met 6,2 procent tot 1,7 biljoen yen, oftewel 15,5 miljard euro. Dat was vooral te danken aan de internationale uitbreidingen.

Aan het einde van fiscaal jaar 2016 had Uniqlo 958 verkooppunten buiten thuisland Japan. Er kwamen in een jaar 160 winkels bij. In thuisland Japan heeft Uniqlo 850 winkels.

In het boekjaar 2017 verwacht Fast Retailing een geconsolideerde omzet van 1,8 biljoen yen met een stijging van 3,6 procent. De operationele winst zal naar verwachting met 37,5 procent stijgen tot 175 miljard yen. De winst voor belastingen zal met 93,9 procent stijgen tot 175 miljard yen, verwacht het bedrijf.

Oorspronkelijk had Fast Retailing het plan om in 2020 5 biljoen yen (37,8 miljard euro) om te zetten, maar voorzitter en CEO Tadashi Yanai komt daar nu op terug. Hij stelt de doelstelling voor 2020 bij naar 3 biljoen yen. Eerder liet hij al weten de ambitie te hebben om 30 biljoen yen aan omzet te genereren in 2030.

Beeld: Uniqlo

Fast Retailing
Uniqlo