• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Fast Retailing verlaagt winstprognose voor tweede keer

Fast Retailing verlaagt winstprognose voor tweede keer

Door Marije Bette

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De Fast Retailing Group noteerde in de eerste helft van boekjaar 2016 een omzetstijging, maar zag de operationele winst fors dalen. Het bedrijf heeft daardoor haar winstverwachting voor de tweede keer dit jaar bij moeten stellen.

In de zes maanden tussen 1 september 2015 en 29 februari 2016 steeg de omzet met 6,5 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De operationele winst daalde met 33,8 procent tot 914 miljoen dollar. De winst vóór belastingen daalde met 49,9 procent.

Zacht winterweer en prijsverlagingen grootste oorzaken

De resultaten van de verschillende segmenten van Fast Retailing liggen ver uit elkaar. Global Brands rapporteerde het afgelopen halfjaar een stijging van zowel de omzet als de winst, terwijl Uniqlo International omzetgroei boekte, maar de winst zag dalen. Uniqlo Japan rapporteerde minder omzet en minder winst. Vooral het zachte winterweer van de afgelopen maanden en de prijsverlagingen van Uniqlo zouden een negatieve invloed hebben gehad op de resultaten.

Winstprognose voor de tweede keer verlaagd

Naar aanleiding van deze cijfers zag Fast Retailing zich genoodzaakt om de winstprognose voor de tweede keer dit jaar bij te stellen. In januari kondigde het al aan dat de winst voor boekjaar 2016, eindigend op 31 augustus 2016, lager uit zou vallen dan verwacht. Het bedrijf verwacht nu dat de nettowinst over het gehele jaar zal dalen met 45,5 procent tot 60 miljard yen (552 miljoen dollar). In januari werd nog verwacht dat de nettowinst gelijk zou blijven en 110 miljard yen (1,01 miljard dollar) zou bedragen. De operationele winst zal naar verwachting dalen met 27 procent en uitkomen op 120 miljard yen (1,10 miljard dollar). In januari werd er nog een operationele winst van 180 miljard yen (1,65 miljard dollar) voorspeld. Fast Retailing verwacht dat de verkopen wel zullen stijgen. De verkoopstijging wordt geraamd op 7 procent, tot 1,9 biljoen yen. (16,56 miljard dollar)

Tweede winkel in België

Afgelopen maand opende Uniqlo de deuren van een nieuwe winkel in België. De keten was sinds oktober 2015 al actief in Antwerpen, maar voegde daar onlangs een tweede vestiging aan toe. De winkel is gevestigd in het Wijnegem Shopping Center, een winkelcentrum in de buurt van Antwerpen.

Fast Retailing
Uniqlo