• Home
  • Nieuws
  • Business
  • FNG Group haalt investering van 12,5 miljoen euro op

FNG Group haalt investering van 12,5 miljoen euro op

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De FNG Group heeft een bedrag van 12,5 miljoen euro opgehaald. Het moederbedrijf van Claudia Sträter, Expresso, Steps en Superstar wil het groeikapitaal gebruiken om door te groeien als Benelux-speler. Eerder opende het bedrijf al extra kantoren in Turkije, India en Hongkong.

FNG versterkt haar kapitaal om verder te kunnen uitbreiden. Het gaat om een particuliere kapitaalverhoging van 12,5 miljoen euro, door middel van 500.000 nieuwe aandelen tegen 25 euro per aandeel. Na de kapitaaloperatie bedraagt de marktkapitalisatie van de FNG Group meer dan 150 miljoen euro. Wie de nieuwe investeerders zijn, kan topman Dieter Pennickx niet zeggen. “Het gaat om een vermogend ondernemend publiek”, zegt de topman in het Belgische De Tijd, “afkomstig van een beperkt aantal partijen van bestaande, maar voornamelijk nieuwe investeerders.”

Door een buy-and-build strategie is FNG sinds de oprichting in 2003 uitgegroeid tot een grote speler in de Benelux, met recentelijke overnames van Nederlandse labels Steps en Superstar. Dieter Penninckx: “Door de multibrand strategie realiseren we economics of scale en spreiden we het collectie-risico.” FNG focust op de integratie van de recente geacquireerde bedrijven, maar wil in de toekomst blijven inspelen op nieuwe mogelijkheden, zo laat het bedrijf weten in een persbericht. Het bedrijf ziet mogelijkheden om in de toekomst haar multibrand strategie verder te uit te bouwen in Frankrijk, Duitsland en andere markten.

FNG Group: ‘vertrouwen investeerders is extra duw in de rug’

De kapitaalverhoging was niet het gevolg van de tegenvallente obligatie-uitgifte van december vorig jaar, benadrukt Pennickx in De Tijd. In november 2014 werden de labels Steps en Superstar en de aankooporganisatie van de Coltex Retail Group gekocht door de FNG Group. De overname werd gefinancierd uit eigen middelen, bankleningen en obligatie-uitgiften. Het was de bedoeling dat er 40 tot 50 miljoen euro zou worden opgehaald om de overname te financieren, maar uiteindelijk bleef het bedrag steken op 25 miljoen euro. Volgens specialisten was dat te wijten aan een ‘ongelukkige timing’. Er was ‘geen nood aan nieuwe middelen’, laat topman Pennickx weten. “Een obligatie en bankleningen zijn schuldinstrumenten. Dat nieuwe investeerders geïnteresseerd zijn om in te stappen, is een heel ander verhaal. Het gaat om mensen die bereid zijn met ons de lange rit te maken. In tijden dat in de modesector fusies en overnames aan de gang zijn, is het vertrouwen van investeerders in ons verhaal een extra duw in de rug.” Volgens Pennickx heeft de overname van Superstar en Steps zijn vruchten al afgeworpen. “We hebben nu eigen mensen in India, China en Turkije. Daardoor kunnen we intern de productie verschuiven en zo muntproblematieken oplossen.” Hiermee doelt hij op de sterke dollar, die de productiekosten in Azië flink opstuwt. Veel modebedrijven schuiven daarom productieprocessen door naar Turkije, Portugal of Oost-Europa.

Meer winkels en nieuwe kledinglijn voor FNG Group

Ook in de komende jaren ambieert FNG te blijven groeien en overnames zijn dan ook niet aan de orde. Pennickx laat weten: “We zijn volop bezig met het integratieproces van onze overnames. Tegelijk zullen we dit jaar 25 nieuwe winkels openen.” Ook worden Expresso en Claudia Sträter verder uitgerold in België en Nederland. Met alle uitbreidingen is er ook meer ruimte nodig en dus verhuist het hoofdkantoor deze zomer naar Mechelen. Tevens komt er een nieuwe dameslijn van FNG: Ginger. De eerste winkels zullen openen in het Belgische Leuven, maar ook Antwerpen, Gent en Hasselt staan op het programma. De doelgroep is dezelfde als die van de kinderkledinglijn Fred & Ginger, maar ‘het zijn geen uitvergrote meisjeskleren’.

FNG werd in 2003 opgericht door drie jonge ingenieurs: Dieter Penninckx, Anja Maes en Manu Bracke. In 2012 kocht het Belgische concern het Nederlandse modemerk Claudia Sträter. Een jaar later volgde nog een Nederlandse naam: Expresso. In november 2014 maakte de FNG Group bekend dat ook Steps en Superstar werden overgenomen van de Nederlandse Coltex Retail Group. FNG telt meer dan 1.800 medewerkers, heeft zo’n 300 eigen winkels en meer dan 1.500 multibrand winkels. De geconsolideerde omzet van FNG Group bedraagt vandaag meer dan 225 miljoen euro op jaarbasis, als gevolg van de overname in november.

FNG Group