Gebrek aan vaardigheden is grootste zorg voor Europese textielsector
bezig met laden...
Een steeds grotere tekortkoming aan vaardigheden is de grootste zorg voor de Europese textielsector. De industrie ziet ervaren werknemers met pensioen gaan en heeft moeite om nieuwe, jonge talenten aan te trekken, zo waarschuwt Euratex. Tot overmaat van ramp dreigt dit tekort te worden verergerd door de noodzaak voor werknemers om zich te ontwikkelen op het gebied van digitalisering, wat op zijn beurt veranderingen in het onderwijssysteem vergt.
“Dat nieuwe vaardigheden nodig zijn om een aanzienlijk vergrijzende sector te kunnen transformeren, maakt het gebrek aan geschoolde werknemers de nummer één zorg van de sector,” zei Alberto Paccanelli, president-elect van Euratex tijdens de algemene vergadering van de Europese textiellobby in Brussel. “Deze situatie wordt verder verergerd door een opleidingssysteem dat snakt naar modernisering en investeringen in verouderde programma’s, nieuwe faciliteiten en onderwijs- en trainingsmethoden.”
De Europese textielsector is de economische neergang na de financiële crisis te boven gekomen, en wist zijn omzet in de afgelopen vijf jaar met 10 procent naar 178 miljard euro te verhogen. Over dezelfde periode kromp de beroepsbevolking echter met 35 procent, waardoor het voor bedrijven moeilijker is om geschoolde werknemers in de omgeving te vinden. Fabriekssluitingen en banenverlies, kenmerkend voor die jaren van economische crisis, hebben de aantrekkingskracht van de sector aangetast onder jongeren. En dat terwijl de vergrijzing van het huidige werknemersbestand versnelt. Het aantal werknemers van vijftig jaar of ouder kwam in 2018 uit op 36 procent, het hoogste niveau sinds 2010.
De industrie moet enerzijds een beroep gaan doen op jonge werkzoekenden, en moet anderzijds het beste maken van de momenteel aanwezige werknemers en hen omscholen, aldus Paccanelli.
De Europese kleding-, schoenen- en lederindustrie zal naar schatting 600.000 nieuwe werknemers aannemen tot aan 2030, en dat aantal is alsnog lager dan het aantal dat de industrie nodig heeft, zei Paccanelli. Naast het zoeken van nieuwe werknemers met dezelfde vaardigheden als de werknemers die nu met pensioen gaan, zijn bedrijven ook op zoek naar nieuwe talenten op het gebied van ontwerp, productontwikkeling, textielproductie, digitalisering, duurzaamheid en circulariteit. Omdat het lastig zal zijn om binnen korte tijd zoveel nieuwe werknemers aan te nemen, zullen bedrijven hun huidige personeel moeten omscholen.
EU moet zich in de begroting richten op vaardigheden
Net als andere industrieën staat de textielsector voor de uitdaging om werknemers te voorzien van vaardigheden waarmee ze het tempo van de digitalisering kunnen bijhouden. Ruim de helft van de huidige beroepsbevolking in de Europese Unie moeten tegen 2022 worden omgeschoold, zo blijkt uit een onderzoek van Eurofound, het EU-agentschap voor de verbetering van levens- en arbeidsomstandigheden.
Een ander punt dat de noodzaak om een grote aandacht voor investeringen in het onderwijs onderstreept, is het toenemende aantal veranderingen van banen. Volgens een onderzoek van de Europese Unie heeft de gemiddelde werknemer namelijk vijftien tot twintig banen in zijn levensloop. Europese lidstaten besteden gemiddeld 4,7 procent van hun BBP aan onderwijs, maar slechts 0,1 procent daarvan gaat naar voortgezet onderwijs, zei Manuela Geleng, directeur vaardigheden bij de Europese Commissie, tijdens de conferentie.
In de EU-begroting van 2021-27 zal meer aandacht worden besteed aan vaardigheden, aldus Geleng. “Ons doel is om het budget op zo’n manier te gebruiken, dat het een verschil kan maken waar het nodig is, dat het verandering teweegbrengt,” zei ze, benadrukkend dat het noodzakelijk is om in de toekomst de focus te verleggen van basis naar voortgezet onderwijs.
De vereiste vaardigheden in het digitale tijdperk gaan niet zozeer over het vergaren, maar wel over het toepassen van kennis, aldus Geleng. Het zal belangrijker worden om goed te kunnen communiceren en om anders, creatief en analytisch te denken.
In presentaties van verschillende nationale ledenorganisaties van Euratex kwam naar voren dat de textielindustrie is begonnen met het aanpakken van het dreigende gebrek aan vaardigheid door middel van marketing- en opleidingsinitiatieven. De Italiaanse branchevereniging Sistema Moda Italia werkt aan plannen om het imago van de sector te verbeteren onder jongeren. Het onderwijs zal worden uitgebreid met nieuwe programma’s, docenten en praktische trainingen. Modatex, de vertegenwoordiger van de Portugese industrie, is gestart met vernieuwde opleidingen omtrent innovatie, door middel van partnerschappen. Zo ontwikkelde de vereniging samen met online luxeplatform Farfetch een modestudio voor e-commerce.
The Textile and Clothing Association uit Noordwest-Duitsland, een regionale textielvereniging, heeft zelfs een nieuwe school opgericht middels een eerste investering van 20 miljoen euro, om zo het gebrek aan hoogwaardige opleidingen op te vullen. Op nationaal niveau richtte de Duitse lobby Textil + Mode het initiatief ‘Go Textile!’ op, wat op zijn website en sociale mediakanalen banen en beroepsopleidingen van lokale textielbedrijven publiceert. De campagne benadrukt ook het digitale aspect om de aantrekkingskracht van de textielsector te vergroten, zei Ralph Kamphoener, directeur op het Brusselse hoofdkantoor van Textil + Mode. “Er zijn zoveel jonge mensen die geen flauw idee hebben dat hun toekomst in de textielindustrie kan liggen.”
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited DE. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.
Foto: Alvanon