• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Geox ziet omzet licht dalen in 2017 en benoemt nieuwe CEO

Geox ziet omzet licht dalen in 2017 en benoemt nieuwe CEO

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het Italiaanse Geox S.p.A. heeft 2017 afgesloten met een lichte omzetdaling. De voorlopig gepubliceerde cijfers van het schoenenbedrijf laten een totaalomzet zien van 884.5 miljoen euro: een bedrag dat 1,8 procent lager ligt dan vorig jaar. Behalve financieel nieuws, kondigde Geox bovendien de aanstelling van een nieuwe CEO aan. De Italiaan Matteo Mascazzini, onderdeel van het directieteam van Gucci, zal het stokje per 1 februari overnemen van Gregorio Borgo, meldt Geox. “Matteo zit al twintig jaar in het modevak, en hij heeft zowel ervaring in retail als in het bewerkstelligen van internationale groei. Dankzij deze expertise weet ik zeker dat hij met een juiste strategie op het gebied van marketing, communicatie, merk, product en distributie zal komen, waardoor Geox mooie resultaten kan boeken,” stelt Moretti Polegato, voorzitter van de Raad van Bestuur.

Geox S.p.A. ziet daling omzet uit eigen winkels

In lijn met de verwachtingen van het bedrijf, maakte de groothandelsomzet een lichte stijging door, terwijl de verkoop in de eigen winkels juist achterbleef. Groothandel, goed voor 45 procent van de totale omzet, kwam neer op 401 miljoen euro, wat een lichte stijging van 1,4 procent ten opzichte van een jaar eerder inhield. De omzet uit eigen retail bleef steken op 362.1 miljoen euro: 2,3 procent lager dan in 2016. Naar eigen zeggen heeft deze daling te maken met de nieuwe strategie die het bedrijf hanteert, waarbij wordt ingezet op een optimalisatie van de eigen retailtak. Als onderdeel van de strategie werden dit jaar 136 winkels gesloten in achterblijvende markten, terwijl er ook 70 nieuwe winkels bijkwamen in regio’s die potentieel bieden zoals Rusland, China en Oost-Europa. Per 31 december 2017 waren er 1.095 Geox-winkels, waarvan 439 door Geox zelf worden beheerd.

Teruglopende omzet voor Geox in Europa en Noord-Amerika

In Rusland, China en Oost-Europa boekte Geox naar eigen zeggen een ‘’bijzonder sterke groei’’. Echter, in thuisland Italië, de rest van Europa en Noord-Amerika was de situatie minder rooskleurig. De omzet in Geox’ thuismarkt kwam neer op 257.5 miljoen euro, 4,7 procent lager dan vorig jaar. In Europa (hieronder vallen elf landen, waaronder Nederland, België, Duitsland en Spanje) boekte het bedrijf een omzet van 382.9 miljoen, een daling van 3,4 procent. Noord-Amerika moest echter de grootste tegenslag verwerken: hier daalde de omzet van Geox met 6,2 procent tot een opbrengst van 56.9 miljoen euro.

Tot slot maakte het bedrijf bekend dat de opbrengst uit schoenen, goed voor 90 procent van de omzet, met 2,1 procent was gedaald tot een totaal van 796.7 miljoen euro. De omzet uit kleding, goed voor een tiende van de omzet, lag met 87.9 miljoen euro juist 3,1 procent hoger dan een jaar geleden.

Bestuursvoorzitter Polegato noemt de resultaten stabiel, en zegt het volgende over de resultaten die het bedrijf in 2017 boekte: “Ik vertrouw erop dat deze resultaten - samen met de investeringen die we doen in het verbeteren van onze stijl, nieuwe producten, een nieuw winkelconcept, marketing gericht op technologie en stijl en een sterke aanwezigheid in markten met veel potentieel - ons in staat zullen stellen om een winstgevende, stabiele en duurzame groei te realiseren.”

Beeld: Geox Facebook

Geox
Matteo Mascazzini