Gerry Weber boekt 1,3 procent meer omzet in eerste 9 maanden

Ondanks de moeilijke marktomstandigheden wist kledingketen Gerry Weber positieve resultaten te boeken. In de eerste negen maanden van boekjaar 2015/2016 zag Gerry Weber de omzet met 1,3 procent stijgen tot 638,5 miljoen euro.

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Scroll verder naar beneden voor een korte samenvatting.

"Zoals verwacht hebben de negatieve effecten en de kosten van het herstructureringsprogramma duidelijk op onze winst gewogen in de eerste 9 maanden van het boekjaar 2015/16. Maar het gaat volgens plan en onze maatregelen hebben effect. Er zijn bijvoorbeeld al 40 winkels gesloten, en 35 tot 40 zullen voor het einde van het boekjaar volgen. We hebben ook ons nieuwe merk Talkabout geintroduceerd, dat we verder zullen ontwikkelen in samenwerking met onze partners,” zegt CEO Ralf Weber in een verklaring.

Gerry Weber boekt 1,3 procent meer omzet in eerste 9 maanden

Gerry Weber heeft last van moeilijke markt in Q1-3

De belangrijkste merken (Gerry Weber, Taifun en Samoon, red.) die samen Gerry Weber Core vormen, waren in de eerste 3 kwartalen goed voor een omzet van 504,8 miljoen euro van de omzet, wat neerkomt op een daling van 9,8 procent. Vorig jaar was dat nog 559,8 miljoen euro in de eerste 9 maanden. Volgens de retailer is de daling te wijten aan een ‘scherpe daling in de groothandel’ voor het merk Gerry Weber. De inkomsten uit groothandel daalden van 243,7 miljoen euro tot 191,4 miljoen euro in de eerste 9 maanden van het lopende boekjaar, omdat een groot aantal klanten ‘terughoudend waren in het plaatsen van pre-orders’.

De omzet van het retailsegment van Gerry Weber Core daalde licht met 0,9 procent tot 313,5 miljoen euro, als gevolg van een daling van de like-for-like omzet en de eerste winkelsluitingen. De brutomarge van de Gerry Weber verbeterde echter wel tot 62 procent. Een jaar geleden was dat nog 58,9 procent.

Gerry Weber boekt 1,3 procent meer omzet in eerste 9 maanden

Forse daling EBIT Gerry Weber door hoge kosten

Dochteronderneming Hallhuber was goed voor 20,9 procent van de totale omzet en rapporteerde een omzet van 133,6 miljoen euro. Dat komt neer op een stijging van 20,7 procent, dankzij nieuwe winkelopeningen en nieuwe verkooppunten in warenhuizen, evenals een like-for-like groei van 4,7 procent.

Het EBITDA daalde van 63 miljoen euro naar 40,7 miljoen euro in de eerste 9 maanden van het boekjaar. Dat kwam vooral door hogere personeels- en bedrijfskosten, evenals bedrijfskosten voor Hallhuber en ‘effecten in verband met het ‘Fit4growth’ herstructureringsprogramma’. Als gevolg van alle kosten daalde het EBIT fors van 38 miljoen euro tot 0,6 miljoen euro in de eerste 9 maanden.

Ondanks de moeilijke marktomstandigheden en de tegenvallende resultaten houdt de Raad van bestuur vast aan de verwachtingen voor het vierde kwartaal. Voor het gehele boekjaar 2015/2016 verwacht Gerry Weber een geconsolideerde omzet van tussen de 890 miljoen en 920 miljoen euro. Dochteronderneming zal 180 miljoen tot 190 miljoen euro bijdragen. Als gevolg van alle kosten voor het herstructureringsprogramma ‘Fit4growth’ zal het EBIT naar verwachting uitkomen tussen de 10 miljoen en 20 miljoen euro.

In het kort:

  • De omzet van Gerry Weber in Q1-3 steeg met 1,3 procent tot 638,5 miljoen euro
  • De omzet van de core brands daalde met 9,8 procent tot 504,8 miljoen euro (Q1-3 2015: 559,8 miljoen euro)
  • Het EBITDA daalde van 63 miljoen euro naar 40,7 miljoen euro
  • Als gevolg van hoge kosten daalde het EBIT fors van 38 miljoen euro tot 0,6 miljoen euro

Beeld: Facebook Gerry Weber

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN