• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Global Fashion Group krijgt investering van 32 miljoen euro

Global Fashion Group krijgt investering van 32 miljoen euro

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De Global Fashion Group heeft een bedrag van 32 miljoen euro opgehaald door de nieuwe investeerders Tegelmann Ventures en Verlinvest. Tevens heeft het modeplatform het voormalig hoofd van Amazon Frankrijk ingehuurd als nieuwe CEO: Romain Voog. Ook komt er een nieuwe CFO aan boord: Nils Chrestin. Dat meldt Global Fashion Group.

Het modeplatform Global Fashion Group wordt gevormd door vijf online mode start-ups die gesteund worden door de Zweedse investeringsmaatschappij Kinnevik en het Duitse Rocket Internet, en zijn samen actief in tientallen opkomende markten. Aandeelhouders Tengelmann Ventures en Verlinvest steken 32 miljoen euro extra in het bedrijf tegen een waardering van 2,8 miljard euro. Het geld zal gebruikt worden om de fondsen te spekken en om zo de groei in de 27 landen waar de Global Fashion Group actief is te financieren. Sinds de fusie in september 2014 is het aantal actieve markten gegroeid van 23 naar 27, verdeeld over 4 continenten. Onlangs zijn er activiteiten opgezet in Wit-Rusland, Oekraïne, Libanon en Brunei.

Nieuwe CEO en CFO voor Global Fashion Group

De voormalig voorzitter van Amazon Frankrijk, Romain Voog, wordt de nieuwe CEO. Voog heeft 13 jaar ervaring in de online en offline retail en heeft een achtergrond als strategieconsultant. De afgelopen 7 jaar werkte hij bij Amazon, het meest recentelijk in de rol van voorzitter en managing director Frankrijk. Voorafgaand aan Amazon had hij gedurende 6 jaar verschillende leidinggevende functies bij Carrefour, tevens was hij strategieconsultant bij Boston Consulting Group en bij Bain & Company in Europa en in Azië.

Daarnaast is Nils Chrestin sinds januari aangesteld als nieuwe CFO. Hij was de laatste twee jaar algemeen directeur en CFO van mode e-tailer Lamoda in Moskou. Voorheen was Chrestin een private equity investeerder bij Morgan Stanley Private Equity. Hij neemt meer dan 10 jaar ervaring mee naar de Global Fashion Group. Samen met Voog is Chresin verantwoordelijk voor de strategie van de Global Fashion Group. De komende tijd zal hun focus liggen op het bouwen aan een systeem waarmee de aangesloten bedrijven hun kennis en ervaringen kunnen uitwisselen, laat de Global Fashion Group weten. Tevens zullen de nieuwe CFO en CEO hun operaties opschalen en werken aan een versterkte infrastructuur.

"We zijn blij met de benoeming van Romain als nieuwe CEO. Hij brengt de meeste waardevolle aanvullende e-commerce expertise mee om het uitstekende werk dat door onze regionale leiders verricht is aan te vullen. Hij en Nils Chrestin zullen een geweldig team leiden," zegt Lorenzo Grabau, voorzitter van Global Fashion Group. De nieuwe CEO Romain Voog vult aan: "Ik ben blij om toe te treden tot de Global Fashion Group als CEO. Ik kijk er naar uit om samen te werken met onze uitstekende teams in de volgende ontwikkelingsfase van onze vijf regionale bedrijven en om verder te bouwen aan een van de toonaangevende mode-e-tailer in opkomende landen." Nils Chrestin laat weten: "Ik kijk erg uit naar de samenwerking met Romain en onze regionale managementteams.”

Bezorging staat centraal in strategie Global Fashion Group

Het in Londen gevestigde bedrijf staat aan het hoofd van verschillende online fashionwinkels in landen waar doorgaans geen betrouwbaar transport- en leveringsnetwerk is, waar e-commerce grotendeels van afhankelijk is. Door eigen transportnetwerken op te zetten, wil Global Fashion Group dit overwinnen. Zo zijn er bestelwagens met eigen logo’s en motorrijders actief die online aankopen bij klanten bezorgen, tegen contante betaling. Zij regelen ook de retourzendingen, en fungeren als mobiel advertentiebord dankzij de service. De Global Fashion Group heeft 9.500 medewerkers, waarvan 40 procent werkzaam is in de fullfilment- bezorging, warehouse of order picking. Alleen als er lokale bezorgdiensten beschikbaar zijn worden leveringen uitbesteed, maar het eigen bezorgingsnetwerk is een van de key strategies. “Het realiseren van de last-mile delivery is onderdeel van onze strategie,” licht Chrestin toe aan WWD. “Dit zal altijd een fundamenteel onderdeel zijn van onze werkwijze.”

Global Fashion Group focust op opkomende markten

De Global Fashion Group bestaat uit vijf grote regionale modebedrijven: Dafiti (Zuid-Amerika), Jabong (India), Lamoda (Rusland), Namshi (Midden-Oosten) en Zalora (Zuidoost Azië en Australië). Elk heeft een eigen managementteam. De bedrijven waren eerder al aan elkaar verbonden via aandeelhouders Rocket Internet en Kinnevik, maar in september 2014 besloten de aandeelhouders samen een nieuw gezamenlijk bedrijf te vormen: Global Fashion Group. Het grote modeplatform legt de focus op opkomende markten en bedient met 9.500 medewerkers 27 landen wereldwijd. Het Zweedse Kinnevik heeft 25,4 procent van de aandelen in handen, tegenover 23 procent van de Duitse eigenaar Rocket Internet. De overige aandelen zijn van aandeelhouders Summit Partners, Verlinvest, Ontario Teachers’ Pension Plan en Tengelmann Ventures.

Global Fashion Group