• Home
  • Nieuws
  • Business
  • H&M rapporteert omzetstijging van 9 procent in het eerste kwartaal

H&M rapporteert omzetstijging van 9 procent in het eerste kwartaal

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

In het eerste kwartaal van 2016 heeft H&M een omzetgroei van 9 procent (lokale valuta) geboekt. De omzet steeg met 8 procent (incl. BTW) tot 50,6 miljard Zweedse kroon (5,4 miljard euro) Zonder BTW bedroeg de omzet 43,691 Zweedse kroon (4,7 miljard euro).

CEO Karl-Johan Persson laat in een reactie weten: “Onze sterke expansie gaat verder, we winnen meer marktaandeel en zijn er van overtuigd dat we in een snel tempo kunnen groeien, zowel door middel van winkels als online, in bestaande en nieuwe markten, in de komende jaren. Een ander belangrijk onderdeel van de lange termijnplannen over de toekomstige marktpositie van de groep is het verder versterken van onze mogelijkheden om klanten een brede selectie van merken met verschillende identiteiten aan te bieden. Onze nieuwe merken - COS, & Other Stories, Monki, Weekday en Cheap Monday - vormen een steeds belangrijker onderdeel van de groep en we kijken uit naar de lancering van meer nieuwe merken die nog voor ons liggen.”

De brutowinst bedroeg 22.699 miljoen Zweedse kroon (2,787 miljoen dollar), wat overeenkomst met een brutomarge van 52. De winst na financiële posten bedroeg 3,3 miljard Zweedse kroon (357 miljoen euro) en de winst van de groep na belastingen bedroeg 2,5 miljard Zweedse kroon (273 miljoen euro). Dat komt overeen met 1,54 Zweedse kroon per aandeel, in vergelijking met 2,18 Zweedse kroon per aandeel vorig jaar. De winst in het kwartaal werd negatief beïnvloed door de aanzienlijk hogere inkoopkosten, die werden veroorzaakt door de sterke Amerikaanse dollar en de toegenomen afwaarderingen.

Vanaf 31 maart 2016 heeft H&M er 7 nieuwe webwinkels bij: Kroatië, Estland, Ierland, Letland, Litouwen, Luxemburg en Slovenië. Binnenkort wordt de e-commerce ook gelanceerd in Japan, en later dit jaar komen daar ook Griekenland, Canada en Zuid-Korea bij. Dit jaar komen er 11 online markten bij en dat betekent dat H&M tegen het einde van het jaar maar liefst 34 webwinkels heeft.

De omzet steeg in maart met 2 procent in lokale valuta. Het modebedrijf is van plan om dit jaar 425 nieuwe winkels (netto) toe te voegen aan het netwerk. Het grootste deel van de uitbreiding zal plaatsvinden in bestaande markten. Nieuw-Zeeland, Cyprus en Puerto Rico zullen echter nieuw zijn. In april wordt in de Mall of India in New Delhi de vierduizendste winkel van H&M geopend.

H&M