• Home
  • Nieuws
  • Business
  • H&M verliest rechtszaak van Jeans Centre wegens merkinbreuk

H&M verliest rechtszaak van Jeans Centre wegens merkinbreuk

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

H&M moet op last van de rechter een schadevergoeding betalen aan Jeans Centre, omdat er inbreuk is gemaakt op het merkrecht van de winkelketen. De Zweedse moderetailer maakte op een trui gebruik van het woord ‘chief’, waarop Jeans Centre in de Benelux het merkrecht heeft. Dat schrijft Retailnews op basis van een uitspraak van de rechtbank in Amsterdam.

Hoe hoog de schadevergoeding is, wordt later pas vastgesteld in een schadestaatprocedure. Twee jaar geleden al vroeg Jeans Centre H&M te stoppen met het gebruik van het woord chief, een verzoek dat de modeketen niet opvolgde omdat het naar eigen zeggen geen inbreuk maakte op het merkrecht van Jeans Centre door de combinatie met het cijfer 17. Toch is de rechter het met de aanklager eens dat “de gemiddelde consument vooral naar het woord chief kijkt”.

De rechter heeft H&M nu een aantal acties opgelegd. Zo moet de keten binnen tien dagen stoppen met de productie en verkoop van de betreffende truien in de Benelux. Ook moet H&M inzicht geven in het aantal kledingstukken met het woord chief dat in de landen is geproduceerd en verkocht en met hoeveel winst dan, zodat de rechter de hoogte van de schadevergoeding kan vaststellen.

Het is de tweede keer dit jaar dat H&M wordt beschuldigd van merkinbreuk. Eerder werd de keten aangeklaagd door G-Star, omdat het T-shirts en truien met het woord ‘RAW’ erop verkocht. H&M moest daarop stoppen met de verkoop daarvan.

Beeld: FashionUnited

H&M
Jeans Centre
JOG Group