Hoe gaat het nu met Yaya?
bezig met laden...
Yaya: een vaste waarde in het Nederlandse retaillandschap. “Het is cliché, maar we willen vooral doorgaan met de consument blij maken,” vertelt mede-oprichter Patrick Draijer telefonisch aan FashionUnited. Om dat te bereiken, investeert het merk dan ook in de samenwerkingen met retailers, ‘het grootste gedeelte van de omzet komt uit de groothandel’.
Hoewel Yaya een vaste waarde is in de Nederlandse retail, komt het merk niet veel in de publiciteit. “Het belangrijkste nieuws is dat we doorgaan met het uitrollen van winkels, met name in het buitenland, maar niet op elke hoek van de straat aanwezig willen zijn,” vertelt Draijer. “We zijn ook volop bezig met de upgrade van de shop-in-shop en het nieuwe shoft shop concept,” vertelt de topman. Vorig jaar werd de winkel in Haarlem geopend met een vernieuwd winkelconcept, ‘met kleine nuances waardoor deze winkel nu wel anders is dan die in Amstelveen, deze ging in 2013 als eerste open nadat we het DNA van het merk hadden gedefinieerd. “We vinden het belangrijk dat het hele plaatje ook goed overkomt bij onze retailpartners, daarom is nu een soft shop ontwikkeld en hebben we de shop-in-shop vernieuwd, zodat digitalisering in de toekomst ook mogelijk is,” aldus Draijer. “Het nieuwe concept zit tussen de normale wholesale klant en een shop-in-shop in. Het heeft wel een bepaald racking systeem, eigenlijk een soort Ikea-bouwpakket die iedereen met één schroevendraaier in elkaar kan zetten, waardoor de Yaya beleving meegegeven kan worden in een bestaande winkel.”
- Het Yaya van nu is ontstaan in 2012
- Patrick Draijer is al sinds 1992 bezig in de wholesale
- Omzet: richting 50 miljoen euro per jaar
- Aanwezig in 5 landen met 24 monobrand winkels
- Wereldwijd heeft Yaya 2500 verkooppunten waarvan 120 shop-in-shops in 7 landen
Een van de focuspunten van Yaya is het zijn van een goede partner in retail. “We zijn echt een gesprekspartner. Als onze klanten succesvol zijn, dan zijn wij het ook. Anders is het in disbalans,” aldus de topman. E-tailers zoals Zalando en Wehkamp laat Yaya dan ook links liggen, in het voordeel van de retailpartners. “Op die manier laat je misschien omzet liggen, maar je krijgt een hoop terug want de partners hoeven voor ons label niet te concurreren met e-tailers. We willen niet overal beschikbaar zijn, Yaya moet wel begeerlijk blijven,” aldus Draijer. “De vraag is hoe we gezamenlijk, met onze retail partners, de consument gaan bedienen. We proberen onze retailklanten zoveel mogelijk te ontzorgen. Wij willen een goed renderende samenwerking en stellen onze klanten voorop.” Om de samenwerking nog meer te verbeteren brengt Yaya nu ook e-learning video’s uit, bijvoorbeeld met de visual merchandise van de leveringen. “Daarin wordt uitgelegd hoe je de collectie weg kunt hangen en wat de achtergrond van de items en trends zijn. Deze video’s worden in het Nederlands opgenomen en in meerdere talen ondertiteld.”
CEO Yaya: ‘Yaya moet begeerlijk zijn, we willen niet overal verkrijgbaar zijn’
Naast de ontwikkelingen in de distributie van Yaya, worden in de productie ook stappen gezet. Het bedrijf produceert in Turkije en China en gaat een kantoor in China openen om zo beter de productie te kunnen controleren. Dit heeft ook te maken met de activiteiten op het gebied van duurzaamheid. “We proberen de juiste afweging te maken. We gebruiken soms eco-katoen, kiezen voor leer waar geen chemicaliën voor worden gebruikt en over het algemeen letten we op bij de keuze van materialen. Niet alleen de samenstelling van de stoffen is belangrijk, we willen deze ook op de juiste plekken sourcen.” Bij Yaya is iedereen van mening dat het in de gaten houden van het duurzame aspect vanzelfsprekend is, ‘dat hoort erbij als je een goed mens bent’. “We kunnen geen garantie geven dat we honderd procent duurzaam zijn, maar we zitten op het juiste spoor. We werken continu aan het verbeteren van de supply chain en collectie.”
Een kantoor in China kan de weg vrij maken voor winkels in China, maar het staat niet op de planning, vertelt Draijer desgevraagd. “Het laten registreren van het merk zal daar lastig zijn omdat het woord Yaya al geregistreerd is, in het Chinees betekent het veer of veertje.” Waar het merk nog wel veel kansen ziet zijn Duitsland en Frankrijk. In heel Europa is het merk vertegenwoordigd, maar in Frankrijk zit het tussen het Scandinavische en het hele romantische aanbod in. “Daar hebben we wel een onderscheidende plek weten te krijgen,” vertelt Draijer. In maart gaat dan ook een nieuwe winkel van het merk open in Lyon. In Duitsland slaat de aanpak van Yaya bij de retail partners vooral aan. “In Duitsland is het vaak nog heel hiërarchisch tussen de verkoper en de inkoper. Wij proberen echt met de retailer mee te denken, om de winkel op zijn best te krijgen. De meeste van deze retailers staan er alleen voor en dan kan iemand om mee te sparren heel waardevol zijn.”
Yaya slaat voornamelijk aan bij de vrouw van dertig plus, zo blijkt uit de data van het merk. “Dat heeft volgens ons te maken met de prijzen, je merkt toch dat voor de jeugd prijs een belangrijk aspect is. In de spaarzame uitverkoop merken we ook dat we een jonger publiek trekken,” vertelt Draijer. “Bij onze producten gaat het erom dat ze makkelijk te combineren en draagbaar zijn. Mede door het gebruik van natuurlijke materialen bereiken we dit. We willen een aantrekkelijk, benaderbaar en betaalbaar merk zijn. Uiteindelijk zijn we voor iedereen die zich aangesproken voelt door hetgeen wat we doen.”
Met de eindconsument in gedachten is het product dan ook prioriteit nummer één. “Het moet echt ready-to-wear zijn, niet dat je in januari korte broeken gaat leveren maar bijvoorbeeld nog steeds knitwear. Steeds meer merken werken met maandelijkse leveringen en wij willen dan ook zo goed mogelijke capsules maken en die daarna ook nog na kunnen leveren. Als er een goede collectie staat dan wordt alles makkelijker, en die staat er voor het komende winterseizoen.”
Beelden: Yaya