• Home
  • Nieuws
  • Business
  • ING: Nederlander minder geïnteresseerd in abonnement voor kleding

ING: Nederlander minder geïnteresseerd in abonnement voor kleding

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Een abonnement: Nederlanders denken voornamelijk aan digitale producten en de sportschool, maar niet aan duurzame goederen zoals kleding, zo blijkt uit het nieuwste onderzoek van de ING. Nederlanders lopen veel minder warm voor dit idee dan andere landen in Europa, zo blijkt uit het Europees onderzoek van het ING Economisch Bureau.

Nederlanders zijn vooral fan van een abonnement op een Video-on-Demand aanbieder, dertig procent van de huishoudens maakt gebruik van een dergelijke service. Nederland komt hierdoor veel hoger uit dan andere landen in Europa op dit gebied. Waar wel veel minder abonnementen in worden afgesloten is het gebied van verbruiksgoederen zoals maaltijdboxen en beauty-producten en duurzame goederen zoals kleding en elektronica. Nederlanders zien de voordelen van een abonnementsservice dan ook veel minder dan andere nationaliteiten. In de rest van Europa ziet namelijk maar 40 procent van de bevolking de voordelen niet in, terwijl dat in Nederland 70 procent is. Volgens het onderzoek zijn er voornamelijk grote verschillen te zien tussen landen waar het welvaartsniveau hoog is en Zuid- en Oost-Europa. In landen met een hogere welvaart is het enthousiasme voor abonnementsservices beduidend lager.

ING: Nederlanders minder vatbaar voor abonnementen voor producten

Van alle ondervraagden in Nederland geeft 1 procent aan een abonnement op kleding te hebben, blijkt uit navraag van FashionUnited bij ING Economisch Bureau. In België ligt dit percentage op 2 procent. Het gemiddelde in Europa voor gebruikers van een kledingabonnement ligt op 2,5 procent. Spanje (5 procent) en Polen (6 procent) zijn koplopers op het gebied van het lenen van kleding.

Uit het onderzoek blijkt eveneens dat op dit moment 350 miljard euro per jaar wordt uitgegeven aan dergelijke diensten. Als alle ondervraagden die overwegen gebruik te maken van een dienst, dit ook werkelijk gaan doen, stijgen de uitgaven met 190 miljard euro. De ING ziet voornamelijk kansen bij abonnementen op duurzame goederen. Deelnemers aan het onderzoek gaven namelijk aan naar verwachting meer uit te gaan geven aan dit soort diensten. Op dit moment maakt dit segment 80 miljard euro op uit de totale uitgaven van 350 miljard euro aan abonnementen in Europa.

Marieke Blom, Hoofdeconoom ING Economisch Bureau, geeft echter wel de kanttekening in een persbericht: “De consument, al helemaal de Nederlandse, kijkt gewoon kritisch naar wat een abonnement ze oplevert ten opzichte van een eenmalige aankoop. Alleen een abonnement dat of goedkoper of echt beter is, heeft kans op blijvend succes.

Beeld: Unsplash

Abonnement
ING
lease