Is beursgang Showroomprivé genoeg om het mondiaal te maken?

Vrijdagmorgen haalde de Franse flash sales website Showroomprive.com 256 miljoen euro op met zijn beursgang, nadat aandelen werden verkocht voor bedragen aan de onderkant van de vooraf bepaalde prijsklasse. Het doel van Showroomprivé’s beursgang was om ten minste 50 miljoen euro binnen te halen om de overzeese expansie en wereldwijde groei te financieren. Dat is gelukt, waar bestaande aandeelhouders de aandelen voor ongeveer 176 miljoen euro verkochten.

Daarnaast ontving Showroomprivé eerder deze maand 30 miljoen euro aan extra investeringen van het Chinese Vipshop Holdings. Hoewel Showroomprivé niet het eerste flash sales platform is dat naar de beurs gaat, blijft de vraag hoe realistisch de uitbreidingsplannen zijn, aangezien de interesse in flash sales in West- en Oost-Europese landen daalt. FashionUnited neemt de zaak onder de loep. Geen tijd om het hele artikel te lezen? Klik hier voor de 20-seconden-versie.

Is beursgang Showroomprivé genoeg om het mondiaal te maken?

Heeft Showroomprivé voldoende potentie om mondiaal te gaan met zijn beursgang?

De aandelenhandel begon op 30 oktober in de vorm van share promises en gisteren startte de volledige handel. Op basis van de biedprijs van 19,50 euro per aandeel, was de marktwaarde van Showroomprivé ongeveer 660 miljoen euro, zo meldde het bedrijf in een verklaring. Dat is lager dan eerdere voorspellingen: Showroomprivé verwachtte een marktwaarde van maximaal 870 miljoen euro te hebben bij zijn intrede op de Euronext in Parijs, maar zag zijn koers op vrijdag vanaf 11:36 uur met 11 procent dalen naar 17,44 euro.

Gekeken naar vergelijkbare bedrijven die onlangs een beursgang hebben gemaakt, zoals de Duitse online retailer Zalando, het Chinese Vipshop en de Italiaanse e-tailer Yoox (voordat het de krachten bundelde met Net-à-Porter), zou de verwachte marktwaarde van Showroomprivé tussen de 675 miljoen euro en 868 miljoen euro moeten liggen, waarbij het tussen de 55 miljoen en 71 miljoen euro zou ophalen. Hoewel het bedrijf er niet helemaal in is geslaagd de 675 miljoen euro te bereiken, haalde het wel 50 miljoen euro binnen. Maar wat biedt de toekomst voor Showroomprivé?

Zalando rapporteerde afgelopen jaar een stijging van 15 procent van zijn marktwaarde en de Britse e-tailer Asos zag binnen een jaar een groei van 14 procent. Showroomprivé’s investeerder Vipshop zag zijn marktwaarde echter met 18 procent dalen van 1,3 miljard euro naar 919 miljoen euro. Een ander flash sales bedrijf, Zulily, werd onlangs overgenomen door een particuliere investeerder voor iets meer dan 2,3 miljard euro - gelijk aan de marktwaarde bij zijn beursgang in 2013. Hoewel Zulily zijn marktwaarde tegen het einde van februari 2014 zag stijgen tot 6,2 miljard euro, kwam die afgelopen augustus terug op de oorspronkelijke waarde.

Is beursgang Showroomprivé genoeg om het mondiaal te maken?

Showroomprivé versus Vente-privee

Kijkend naar Showroomprivé’s collega’s en concurrenten, blijkt dat de Franse flash sales website het moeilijk zou kunnen krijgen als het probeert in de toekomst verder te groeien buiten Frankrijk. Momenteel zijn flash sales platformen erg populair in Frankrijk, ook Showroomprivé: vorig jaar waren de verkopen in het thuisland goed voor 85 procent van de totale omzet. Toch is het bedrijf van plan de met de beursgang opgehaalde middelen te gebruiken voor de groei buiten zijn thuismarkt. Maar zelfs als het platform zich zou richten op een uitbreiding in Frankrijk, zou het een andere tegenstander tegenkomen, namelijk Vente-privee.com.

Vente-privee, dat momenteel de monopoliepositie in de Franse flash sales markt heeft, is van 80 procent van de totale Europese verkoop afhankelijk van Frankrijk. Door de omzet en winst te analyseren, zet FashionUnited Vente-privee’s marktwaarde op 3 miljard euro, wat ruim vier keer de marktwaarde van Showroomprivé is. Om zijn lokale concurrent te overtreffen, moet Showroomprivé een aantal serieuze stappen zetten, zoals een internationale expansie. Maar hoe realistisch zijn deze stappen?

Showroomprivé is van plan het opgehaalde bedrag van de beursgang te gebruiken om internationaal uit te breiden, met name in Azië en de Verenigde Staten. Na het analyseren van de Aziatische markt en lokale flash sales websites daar, zoals Vipshop, blijkt echter dat de belangstelling voor flash sales afneemt. Dat is te zien aan de marktwaarde van Vipshop, die afgelopen jaar met 18 procent daalde, mede omdat de Chinese economie vertraagt en de lokale markt verzadigd raakt met online retailers.

Is beursgang Showroomprivé genoeg om het mondiaal te maken?

Wordt Showroomprivé succesvol in China en de Verenigde Staten?

De Amerikaanse markt voor flash sales websites is afgelopen jaren ook gedaald. Waar luxe modemerken tijdens de economische crisis moeite hadden hun producten aan de man te brengen, wendden ze zich tot flash websites. Maar toen de economie aantrok en mensen weer meer luxeproducten gingen kopen, waren luxemerken in staat te bezuinigen op de productie en hun prijzen te verhogen, om zo hun marktpositie te behouden. Mensen waren bereid veel te betalen voor deze producten, waardoor de interesse in flash sales website afnam. Zelfs de grootste flash sales aanbieder in de Verenigde Staten, Zulily, heeft moeite gehad de omzet afgelopen maanden te verhogen.

Met nagenoeg geen ruimte voor groei in Frankrijk, kijkt Showroomprivé verder buiten eigen land. Wanneer het Franse platform de dalende markt in China betreedt, voorspelt FashionUnited een daling van 18 procent tot 50 miljoen euro aan opgehaalde investeringen. Maar als het bedrijf voet zet op de Amerikaanse markt, zal het een nog hogere daling van 62,5 procent zien. Op basis van deze cijfers, en als de 50 miljoen euro daadwerkelijk wordt gebruikt voor internationale uitbreiding, zal dat leiden tot een daling van 19,2 procent van de marktwaarde en zal Showroomprivé’s investering volgend jaar 40,4 miljoen euro waard zijn. Daarom is FashionUnited van mening dat het uitbreidingsplan, gezien de huidige situatie op de flash sales markt en ondanks de beursgang, niet erg realistisch is.

Is beursgang Showroomprivé genoeg om het mondiaal te maken?