Jaaromzet Björn Borg stijgt met 9 procent

Ondergoed- en schoenenmerk Björn Borg boekte in 2014 een netto-omzet van 538,8 miljoen Zweedse kronen (56,3 miljoen euro), wat neerkomt op een stijging van 9 procent. Zonder effect van wisselkoersen steeg de omzet met 6 procent. In het laatste kwartaal steeg de netto-omzet maar liefst met 36 procent tot 135,5 miljoen Zweedse kronen (14,1 miljoen euro). Zonder wisselkoersen bedroeg de stijging 29 procent. Dat heeft het Zweedse bedrijf bekend gemaakt.

De groothandel van ondergoed had een goed laatste kwartaal van 2014, laat Björn Borg Group weten. De groothandel voor schoenen daalde echter licht. De Britse en Finse groothandelsactiviteiten lieten ook een positief resultaat zien. De retailactiviteiten liepen iets terug, maar de e-commerce ontwikkelde zich juist zeer sterk. De royalty’s zijn licht gestegen als gevolg van een hogere omzet tijdens het laatste kwartaal. De eerder aangekondigde vertragingen van verzendingen aan het begin van 2014 verhoogde de omzet voor 2014 met 25 miljoen Zweedse kronen (2,6 miljoen euro).

Jaaromzet Björn Borg stijgt met 9 procent

Voor het gehele fiscale jaar steeg de omzet voor zowel schoenen als ondergoed (inclusief wisselkoerseffecten) aanzienlijk. De Britse en Finse groothandelsactiviteiten hebben zich positief ontwikkeld in de loop van het jaar. De verkoop van ondergoed en schoenen daalde echter wel het afgelopen jaar, wat te wijten is aan de ‘moeilijke marktomstandigheden’. Vooral in de warme herfstmaanden daalde de verkoop. De e-commerce van Björn Borg had echter een sterk jaar, meldt het merk.

Bedrijfsresultaat verbeterd door lagere operationele kosten

De brutowinstmarge van het vierde kwartaal steeg tot 54,1 procent ten opzichte van 52,2 procent vorig jaar. Zonder wisselkoerseffecten zou de marge 55,1 procent zijn geweest. Ondanks de hogere operationele kosten tijdens het vierde kwartaal, heeft de hogere brutowinst geleid tot een stijging van het bedrijfsresultaat.

De brutowinstmarge voor het volledige jaar steeg tot 52,9 procent tegen 51,5 procent vorig jaar. Zonder effect van wisselkoersen zou de marge 53,2 procent zijn geweest. De verbetering van het bedrijfsresultaat is het gevolg van de omzetstijging en verbeterede brutowinstmarge in combinatie met latere operationele kosten, verklaart Björn Borg. Het bedrijfsresultaat steeg tot 56 miljoen Zweedse kronen (5,8 miljoen euro). De operationele marge bedroeg 10,4 procent.

De verkoop van ondergoed, sportkleding en tassen door distributeurs en licentiehouders verbeterde in het vierde kwartaal van 2014. Schoenen en andere productgroepen zoals geuren en brillen lieten een daling zien. De totale verkoop van het merk (exclusief BTW) steeg met 3 procent in het laatste kwartaal, maar daalde met 6 procent in het volledige jaar. De verkoop van Björn Borg (gecorrigeerd van valuta-effecten) bleef in het laatste kwartaal onveranderd en zorgde voor een daling van 9 procent voor het volledige jaar. De verkoop van ondergoed daalde met 4 procent voor 2014. De productgroep ondergoed is goed voor 61 procent van de verkoop van het Zweedse bedrijf. De verkoop van sportkleding daalde eveneens, met 12 procent. Ook de omzet in schoenen, tassen, brillen en parfums daalde. In totaal daalde verkoop van gelicentieerde producten met 9 procent in 2014.

Jaaromzet Björn Borg stijgt met 9 procent

De resultaten in Europa zijn wisselend. Onder grote markten als België en Finland werd een groei gezien gedurende het fiscale jaar, maar in Nederland, Zweden, Noorwegen en Denemarken werden dalingen gemerkt. In kleinere markten van het merk zoals het Verenigd Koninkrijk werden positieve groeicijfers gemeld. In Oslo opende de Noorse distributeur twee nieuwe winkels.

Björn Borg Group zet in op modieuze sportkleding

Vorige maand maakte het bedrijf bekend dat de productie- en ontwerpafdeling vertrekt uit Nederland en terugkeert naar het hoofdkantoor in Stockholm. De Björn Borg Group liet toen weten zich strategischer te focussen op sport en fashion. “Onze marktonderzoeken tonen aan dat de consumenten steeds vaker kiezen voor modieuze sportkleding. De vraag naar sportkleding in het algemeen is daarbij ook aanzienlijk gestegen. Het is onze taak om dit tegemoet te komen. Met 90 tot 100 procent merkbekendheid in onze belangrijkste markten hebben we een solide basis om op te bouwen. De transactie is een logische stap om de nadruk op sports fashion te vergroten," liet CEO Henrik Bunge toen weten. Bij de publicatie van het derde kwartaal van 2014 gaf Bunge al toe dat de verkoop ‘niet zo goed was als ze gehoopt hadden’.

In 2013 kwam het nieuws al naar buiten dat een groot deel van de Björn Borg-winkels in Nederland gingen sluiten, als gevolg van de aanhoudende economische crisis. De Nederlandse distributeur van het Zweedse merk liet toen weten dat er van de 24 winkels zo’n 7 tot 8 zouden overblijven. “De laatste 3 jaar liep het aantal bezoekers in onze winkels met zo'n 20 à 25 procent terug,” zei Rene de Bruijn van Björn Borg Nederland toen.

Björn Borg is sinds 1994 actief in Nederland, waarvan de laatste 15 jaar als marktleider in herenondergoed. Het merk heeft 9 eigen winkels met 100 werknemers in Nederland, België en Luxemburg. Op 31 december 2014 waren er in totaal 41 Björn Borg-winkels in Europa, waarvan 18 eigendom zijn van de Group.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN